Bu çalışma, hasta dostu sağlık hizmetleri ve hastane yaklaşımının teorik ve pratik yönlerini ele almak, konunun kavramsal çerçevesini oluşturup bileşenlerini tanımlamak, diğer taraftan hasta dostu kavramını ölçebilen bir ölçek geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında öncelikle konuyla ilgili literatür taraması yapılıp elde edilen bilgiler doğrultusunda konunun sınırlarını ve anahtar kavramlarını gösteren bir çerçeve hazırlanmıştır. Bu aşamadan sonra hasta dostu ölçeği taslağını oluşturulmak için alanda çalışan sağlık meslek mensubu ve akademisyenlerden oluşan 30 uzmanın katıldığı bir çalıştay düzenlenmiştir. Çalıştay sonucunda beş boyut ve 50 ifadeden oluşan Likert tipi, hasta dostu ölçek taslağı oluşturulmuştur. Bu taslak kullanılarak Konya, Bursa ve Isparta illerinde tedavi görmüş 456 hastadan veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS ve LISREL programlarında geçerlilik, güvenilirlik ve korelasyon analizlerine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda, hasta ile sağlık personelleri arasında gerçekleşen ilişki sonucu oluşan dostluk bağı kavramsal olarak ortaya çıkarılmıştır. Yine bu çalışma sonucunda “güven, empatik ilgi ve şefkatli iletişim” adıyla üç alt boyut ve 37 maddelik hasta dostu ölçeği geliştirilmiştir.
Sağlık Hizmetleri Hasta Odaklı Değerlendirme Hasta Dostu Sağlık Hizmeti Ölçek Geliştirme
This study was conducted with the aim of addressing the theoretical and practical aspects of the patient-friendly healthcare services and hospital approach, defining the conceptual framework and components of the subject, and on the other hand developing a scale that can measure the concept of patient-friendly. Within the scope of the research, firstly the literature review was realized, a preliminary field study was made, and a workshop was organized with the participation of 30 different healthcare professionals and academicians in order to chart the patient-friendliness scale. At the end of the workshop, a scale draft consisting of 50 statements under five headings was created. Quantitative data were collected from 456 patients treated in Konya, Bursa and Isparta provinces through the draft of Patient Friendliness scale. The data obtained were subjected to validity, reliability and correlation analysis in SPSS and LISREL programs. As a result of the research, the Patient Friendly scale, which will fill an important gap in the evaluation of the emotional and friendly ties that will occur between the patient and healthcare personnel of health services, has been reached. In consequence of these studies, a valid and reliable 37-item, Patient Friendliness Scale, which is measured with three sub-dimensions called “Trust, Empathic Interest and Compassionate Communication”, was developed.
Health Services, Hospital Patient Centeredness Patient Friendly Scale Scale Development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 24 Sayı: 3 |