Bu çalışmada, sembolik etkileşimcilik kuramı ve etnometodoloji kuramının Amerikan sosyolojisinde ortaya çıkışı, teorik varsayımları ve toplum anlayışı ele alınmıştır. Klasik sosyolojide makro çalışmaların yerini küçük ölçekli çalışmaların almaya başlaması ve bunun nedenlerini anlamak çalışmanın ana problematiğini oluşturmaktadır. Böylece klasik sosyolojide işlevselcilik kuramının sunmuş olduğu toplumsal düzen, istikrar, uyum ve denge tezahürlerinin sembolik etkileşim ve etnometodoloji kuramlarıyla beraber sosyal bilimlerde meydana getirdiği değişim ele alınacaktır. Burada sembolik etkileşim kuramının ortaya çıkışını sağlayan ve bu konuda teoriler sunan Mead’in; I (ben), Me (bana), Blumer’ın günlük karşılaşmalar ve tecrübeler, Coley’in ayna benlik kavramı ve Goffman’ın benlik sunumu kavramı ele alınacaktır. Etnometodoloji kuramı ise, bireylerin toplumsal gerçekliği, nasıl inşa ettikleri, sürdürdüklerini ve değiştirdiklerini açıklamaya çalışan; tüm bunları yaparken hangi kurallar, ilkeler ve metotlardan yararlandıklarını analiz etmeye çalışan bir disiplin alanıdır. Etnometodolojide toplumsal gerçekliğin nasıl işlediğini açıklamak toplumda var olan üyelerin bakış açılarını bilmekten geçer. Bu yüzden etnometodoloji, gündelik hayatın sosyolojisi olarak da nitelendirilmektedir. Bu bağlamdan hareketle bu çalışmada, etnometodoloji ve sembolik etkileşim kuramlarının gündelik hayat sosyolojisini kurarken hangi temel noktalardan hareket ettiği üzerine bir inceleme yapılacaktır.
Klasik sosyoloji sembolik etkileşim benlik sunumu ayna benlik etnometodoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır.
Yayınlanan makaleler öncelikle iThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları devrolunmuştur.
.