Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İLETİŞİM BAĞLAMINDA HABİTUS VE KÜLTÜREL SERMAYE

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 37, 403 - 418, 30.12.2024
https://doi.org/10.31199/hakisderg.1568467

Öz

bağlamında ele alınmıştır. İletişim unsurları (kaynak, mesaj, kodlama, kanal, alıcı, kod açma ve geri bildirim) Bourdieu’nun habitus ve kültürel sermaye kavramları çerçevesinde açıklan-mış; bu kavramların iletişimdeki rolü incelenmiştir. Habitus, öğrenilmiş toplumsallık, bireyin toplumsal yapı içerisinde içselleştirmiş olduğu eğilimler ve davranış kalıpları şeklinde ifade edilirken, kültürel sermaye bireylerin bilgi, beceri, sembolik kaynaklarla donanması ve tüm bu donanımlarla sosyal alanlarda avantaj elde etmesini ifade etmektedir. Çalışmada, ileti-şimde bu unsurların ne şekilde işlendiği ve bireyler açısından dil, kültürel farklılıkların ileti-şimin doğruluğu ve etkinliği açısından etkisi teorik olarak irdelenmiştir. Ayrıca, bu kavramla-rın iletişim süreçlerini anlamak açısından önemi, dil ve kültürün iletişimdeki rolü ve habitus ve kültürel sermaye farklılıklarının iletişim süreçlerini nasıl etkilediği teorik yönden ortaya konmuştur. Bu çalışmanın amacı iletişimin yalnızca teknik bir süreç olmadığı aynı zamanda kültürel ve sosyal bir süreç olduğunu ortaya koymaktır. Bu sayede habitus ve kültürel ser-maye kavramlarının iletişim stratejileri üzerindeki önemi anlaşılarak, habitus ve kültürel sermaye kavramları gelecekteki araştırmalar için yeni bakış açıları sunacaktır.

Kaynakça

  • Anık, C. (2006). Bilgi Sosyolojisine Göre Bilginin İşlevi ve Bir Model Denemesi. Bilig/Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(39),1-29.
  • Anık, C. (2014). İletişim sosyolojisi Kuramsal temeller. Derin Yayınları.
  • Anık, C., & Soncu, A. G. (2011). Kültür, medeniyet ve modernizm üzerine “Yaprak Dökümü” bağlamında bir değerlendirme. Global Media Journal, 50-80.
  • Anık, C. (2020). İletişim Bilimine Dair Paradigmaların İşlemezliği. C. Anık & C. Anık (Dü). İçinde, Dijital Medyanın Ekonomi Politiği (s. 117-164). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Anık, C., & Kurt, M. C. (2021). Bireyden topluma dilin işlev ve özellikleri. Aksaray İletişim Dergisi, 3(1), 165-181.
  • Aristoteles. (2014). Politika (S. K. Şener, Çev.). Alfa Yayıncılık.
  • Baldini, M. (2000). Le forme della comunicazione(B. Gül, Çev.). Avcıol Basım Yayın.
  • Bekman, M., & Soncu, A. G. (2020). Halkla ilişkiler modellerinde yeni iletişim kanallarının kullanımı. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 3(2), 191-203.
  • Bekman, B., & Soncu, E. (2020). Kültürlerarası iletişim ve medya. Der Yayınları.
  • Binark, M. (2014). Sosyal medya: Eleştirel bir perspektif. Kalkedon Yayınları.
  • Birdwhistell, R. L. (1970). Kinesics and context: Essays on body motion communication. University of Pennsylvania Press.
  • Bourdieu, P. (1977). Outline of a theory of practice (R. Nice, Trans.). Cambridge University Press.
  • Bourdieu, P. (1980). Le sens pratique. Minuit.
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241-258). Greenwood Press.
  • Bourdieu, P. (1990). In other words: Essays towards a reflexive sociology (M. Adamson, Trans.). Polity Press.
  • Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power (J. B. Thompson, Ed.). Harvard University Press.
  • Bourdieu, P. (1994). Raisons pratiques: Sur la théorie de l’action. Seuil.
  • Bourdieu, P. (1995). Pratik nedenler (H. Tufan, Çev.). Kesit Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1997). Meditations pascaliennes. Seuil.
  • Bourdieu, P. (2014a). Sosyoloji meseleleri (F. Cahartier ile birlikte, M. Sezgin, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2014b). Sosyolojik düşünmenin yolları (F. H. Cahartier, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2003). An invitation to reflexive sociology. University of Chicago Press.
  • Brubaker, R. (1985). Citizenship and nationhood in France and Germany. Harvard University Press.
  • Çamdereli, M. (2008). İletişim ve toplum: Kuramsal bir giriş. Der Yayınları.
  • Dumais, S. A. (2002). Cultural capital, gender, and school success: The role of habitus. Sociology of Education, 75(1), 44-68.
  • Fidan, N. (2015). Eğitim sosyolojisi. Nobel Yayıncılık.
  • Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. Basic Books.
  • Geray, C. (2009). Medya ve toplum: İletişim araştırmaları. İmge Kitabevi Yayınları.
  • Grenfell, M. (2014). Pierre Bourdieu: Key concepts (2nd ed.). Routledge.
  • Hall, S. (1973). Encoding and decoding in the television discourse. Council of Europe Colloquy on Training in the Critical Reading of Televisual Language, Centre for Cultural Studies, University of Birmingham.
  • Hall, S. (1980). Encoding/decoding. In S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, & P. Willis (Eds.), Culture, media, language: Working papers in cultural studies, 1972-79 (pp. 128-138). Hutchinson.
  • Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. SAGE.
  • Haviland, W. A., Prins, H. E., Walrath, D., & McBride, B. (2008). Cultural anthropology: The human challenge (12th ed.). Thomson Wadsworth.
  • İngeç, A. K. (2020). Mahremiyetin İğfali. C. Anık içinde, Dijital Medyanın Ekonomi Politiği (s. 336- 347). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • İngeç, A. K. (2022). Talcott Parsons’ın toplumsal eylem kuramı bağlamında halkla ilişkiler. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 62(2), 1498-1514.
  • Mattelart, A., & Mattelart, M. (2020). Theories of communication: A short introduction (S. Emmanuel, Trans.). SAGE.
  • Oksaar, E. (2008). Kültürlerarası İletişim Bağlamında Kültür Kuramı (A. Selçuk, Çev.). Çizgi Kitabevi.
  • Özdemir, H. (2012). Eleştirel medya teorisi: Medya ve ideoloji. Nobel Yayıncılık.
  • Palabıyık, S. (2011). Habitus ve sosyal pratikler: Pierre Bourdieu’nün toplumsal teoriye katkıları. İletişim Yayınları.
  • Reay, D. (2004). It’s all becoming a habitus: Beyond the habitual use of habitus in educational research. British Journal of Sociology of Education, 25(4), 431-444.
  • Smith, A. D. (2005). Nations and nationalism in a global era. Polity Press.
  • Soncu, A. G., & Kurt, A. (2018). Halkla ilişkiler faaliyetlerinde kullanılan dil. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 3(2), 187-203.
  • Soncu, A. G. (2020). Duyguların, Duyarlılıkların, Değerlerin Yalama Haline Getirilmesi. C. Anık (Dü.) içinde, Dijital Medyanın Ekonomi Politiği (s. 295- 307). İstanbul.
  • Soncu, A. G. (2020). Masumiyetin Linç Edilmesi. C. Anık içinde, Dijital Medyanın Ekonomi Politiği (s. 307-316). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Swartz, D. (1997). Culture and power: The sociology of Pierre Bourdieu. University of Chicago Press.
  • Swartz, D. (2011). Bourdieu’nün sosyolojisi: Sembolik güç ve toplumsal hayatta etki (N. Özkan, Çev.). Heretik Yayıncılık.
  • Tekinalp, S., & Uzun, G. (2013). İletişim becerileri ve toplum: Bir giriş. Der Yayınları.
  • Thompson, J. B. (1991). Ideology and modern culture: Critical social theory in the era of mass communication. Stanford University Press.
  • Ünal, C. (2023). Erken Cumhuriyet dönemi halkla ilişkiler faaliyetlerine yönelik bir değerlendirme. Akademik Hassasiyetler, 10(Cumhuriyet Özel), 670-701. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1353392.
  • Whorf, B. L. (1956). Language, thought, and reality: Selected writings of Benjamin Lee Whorf. MIT Press.
  • Williams, R. (1983). Keywords: A vocabulary of culture and society. Fontana Press.
  • Yarcı, N. (2011). Bourdieu: Sosyal bilimler için bir kavramsal şema. İletişim Yayınları.
  • Yüksel, H. (2010). Kitle iletişim teorileri ve medya. Nobel Yayıncılık.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevgül Demir 0000-0003-4356-7560

Ayşe Gül Soncu 0000-0002-7600-162X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2024
Kabul Tarihi 30 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Demir, S., & Soncu, A. G. (2024). İLETİŞİM BAĞLAMINDA HABİTUS VE KÜLTÜREL SERMAYE. Hak İş Uluslararası Emek Ve Toplum Dergisi, 13(37), 403-418. https://doi.org/10.31199/hakisderg.1568467