Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gaziantep İlinde Üretici Düzeyinde Üzüm Pazarlama Yapısı, Üretim ve Pazarlamada Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2017, Cilt: 21 Sayı: 4, 444 - 455, 20.12.2017
https://doi.org/10.29050/harranziraat.295804

Öz



Gaziantep ilinin,
Türkiye’nin toplam üzüm üretimi içerisindeki payı %3.7’dir. Bu ilde bağ
alanları 2000-2016 yılları arasında 317 bin dekardan 162 bin dekara düşmüş
olup, üretim ve pazarlamadan kaynaklanan bazı sorunların olduğu bilinmektedir.
Bu çalışmada, Gaziantep ilinde üzüm pazarlama yapısı ortaya konulmuş, üretim ve
pazarlamadan kaynaklanan sorunlar belirlenmiş ve bu sorunların çözümüne yönelik
öneriler sunulmuştur. Araştırma alanında hasat edilen üzümün büyük bölümü
sofralık olarak değerlendirilmekte olup pazardaki en büyük alıcısı
tüccarlardır. Üreticilerin en önemli üretim sorunları istenilen kalitede ürün
elde edilememesi, girdi fiyatlarının yüksek olması ile hastalık ve zararlılarla
mücadelede zorluk çekilmesidir. Pazarlamada karşılaşılan en önemli sorunlar ise
alıcı sayısının ve çeşidinin azlığı, üreticilerin piyasalarla ilgili bilgi
yetersizliği ile işleme tesislerinin nitelik ve sayı bakımından yetersiz
olmasıdır. Üreticiler üretim tekniği bakımından bilgilendirilmeli ve kooperatif
çatısı altında birleşmeleri için özendirilmelidir. Girişimciler ise işleme
tesisleri ve ortak bir ticari marka oluşturulması için bilinçlendirilerek
desteklenmelidir.




Kaynakça

  • Cebeci ve Akın, 2014. Mersin İli Üzüm İhracatının Türkiye Ekonomisi İçindeki Yeri ve Öneminin Değerlendirilmesi. Çanakkale Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 2(2): 119-129.
  • Çakır, A., Karakaya, E; Uçar, H. K., 2015. Mardin İli Savur İlçesi Bağ İşletmelerinin Mevcut Durumu ve Potansiyeli. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 5(1): 9-19.
  • Çalkan Ö. S., Güler, A., 2007. Üzümün Değerlendirme Şekilleri. TarımTürk Dergisi, 6:7-8.
  • Çelik, H., Kunter, B., Söylemezoğlu, G., Ergül, A., Çelik, H., Karataş, H., Özdemir, G., Atak, A. 2010. Bağcılığın Geliştirilmesi Yöntemleri ve Üretim Hedefleri. Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi. Bildiriler Kitabı-1, 493-513, 11-15 Ocak. Ankara.
  • Çoban, H., Kara, S., Kısmalı, İ., 2001. Alaşehir ve Buldan İlçelerinde Mevcut Bağ İşletmelerinin Yapısının Belirlenmesi Üzerinde Bir Araştırma. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 38(1): 17-24.
  • Geyikçi, U. B., 2013. Manisa İlinin Üzüm Üretimindeki Durumunun Tespitine Yönelik Alan Araştırması ve GZFT Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3): 468-487.
  • Gözener, B., Kaya, Y., Sayılı, M., 2014. Erzincan İli Üzümlü İlçesinde Cimin Üzümü Üretimi ve Pazarlama Durumu. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi. 9: 74-80.
  • Karakaş, S., 2015. Bağcılık Dersi Notları - Bağcılıkta Hasat ve Sonrası İşlemler. https://bagcilik.files.wordpress.com/2015/05/4-modc3bcl.pdf (erişim tarihi: 30.12.2016)
  • Kiracı, M. A., Özer, C., 2015. Trakya Yöresinde Bağcılık İşletmelerinin Üretim ve Pazarlama Yapısı, Sorunları ve Çözüm Önerileri. https://www.researchgate.net/publication/44391812_Trakya_Yoresinde_Bagcilik_Isletmelerinin_Uretim_ve_Pazarlama_Yapisi_Sorunlari_ve_Cozum_Onerileri_The_Production_and_Marketing_Structures_and_Related_Problems_in_Viticultural_Enterprises_and_Effective. (erişim tarihi: 12.02.2017)
  • Semerci, A., Kızıltuğ, T., Çelik, A. D., Kiracı, M. A., 2015. Türkiye Bağcılığının Genel Durumu. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 20(2): 42-51.
  • https://www.researchgate.net/publication/44391812_Trakya_Yoresinde_Bagcilik_Isletmelerinin_Uretim_ve_Pazarlama_Yapisi_Sorunlari_ve_Cozum_Onerileri_The_Production_and_Marketing_Structures_and_Related_Problems_in_Viticultural_Enterprises_and_Effective_. (erişim tarihi: 10.01.2017).
  • Tüfekçi, Ö. K., ve Tüfekçi, N., 2006. Buldan ve Çevresindeki Üzüm Üreticisinin Pazarlama Sorunları ve Çözüm Önerileri. Buldan Sempozyumu, 23-24 Kasım 2006, Pamukkale Üniversitesi Buldan Meslek Yüksekokulu, Denizli.
  • TÜİK, 2017. www.tuik.gov.tr. (erişim tarihi: 15.02.2017)
Yıl 2017, Cilt: 21 Sayı: 4, 444 - 455, 20.12.2017
https://doi.org/10.29050/harranziraat.295804

Öz



Gaziantep
province has 3.7% of total grapes production in Turkey. In this province,
vineyard area decreased from 317 thousand decare to 162 thousand decare and it
is known that there are some problems in production and marketing. In this
study, grapes production marketing structure was revealed, problems in
production and marketing were defined and recommendations to solve the problems
were presented. In the study area, great part of products (92.3%) was used as
table grapes and traders bought most of the products. The most important
problems were lower quality of the product than they wish high input prices and
difficulties to manage diseases and pests in the production. Also, in the
market farmers had problems about low number and sorts of buyers, insufficient
knowledge of producers about markets and low number and insufficient number and
quality of processing. Farmers should be informed about production techniques
and encouraged to establish cooperatives. Furthermore, entrepreneurs should be conscious
and supported about a common trademark.




Kaynakça

  • Cebeci ve Akın, 2014. Mersin İli Üzüm İhracatının Türkiye Ekonomisi İçindeki Yeri ve Öneminin Değerlendirilmesi. Çanakkale Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 2(2): 119-129.
  • Çakır, A., Karakaya, E; Uçar, H. K., 2015. Mardin İli Savur İlçesi Bağ İşletmelerinin Mevcut Durumu ve Potansiyeli. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 5(1): 9-19.
  • Çalkan Ö. S., Güler, A., 2007. Üzümün Değerlendirme Şekilleri. TarımTürk Dergisi, 6:7-8.
  • Çelik, H., Kunter, B., Söylemezoğlu, G., Ergül, A., Çelik, H., Karataş, H., Özdemir, G., Atak, A. 2010. Bağcılığın Geliştirilmesi Yöntemleri ve Üretim Hedefleri. Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi. Bildiriler Kitabı-1, 493-513, 11-15 Ocak. Ankara.
  • Çoban, H., Kara, S., Kısmalı, İ., 2001. Alaşehir ve Buldan İlçelerinde Mevcut Bağ İşletmelerinin Yapısının Belirlenmesi Üzerinde Bir Araştırma. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 38(1): 17-24.
  • Geyikçi, U. B., 2013. Manisa İlinin Üzüm Üretimindeki Durumunun Tespitine Yönelik Alan Araştırması ve GZFT Analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3): 468-487.
  • Gözener, B., Kaya, Y., Sayılı, M., 2014. Erzincan İli Üzümlü İlçesinde Cimin Üzümü Üretimi ve Pazarlama Durumu. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi. 9: 74-80.
  • Karakaş, S., 2015. Bağcılık Dersi Notları - Bağcılıkta Hasat ve Sonrası İşlemler. https://bagcilik.files.wordpress.com/2015/05/4-modc3bcl.pdf (erişim tarihi: 30.12.2016)
  • Kiracı, M. A., Özer, C., 2015. Trakya Yöresinde Bağcılık İşletmelerinin Üretim ve Pazarlama Yapısı, Sorunları ve Çözüm Önerileri. https://www.researchgate.net/publication/44391812_Trakya_Yoresinde_Bagcilik_Isletmelerinin_Uretim_ve_Pazarlama_Yapisi_Sorunlari_ve_Cozum_Onerileri_The_Production_and_Marketing_Structures_and_Related_Problems_in_Viticultural_Enterprises_and_Effective. (erişim tarihi: 12.02.2017)
  • Semerci, A., Kızıltuğ, T., Çelik, A. D., Kiracı, M. A., 2015. Türkiye Bağcılığının Genel Durumu. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 20(2): 42-51.
  • https://www.researchgate.net/publication/44391812_Trakya_Yoresinde_Bagcilik_Isletmelerinin_Uretim_ve_Pazarlama_Yapisi_Sorunlari_ve_Cozum_Onerileri_The_Production_and_Marketing_Structures_and_Related_Problems_in_Viticultural_Enterprises_and_Effective_. (erişim tarihi: 10.01.2017).
  • Tüfekçi, Ö. K., ve Tüfekçi, N., 2006. Buldan ve Çevresindeki Üzüm Üreticisinin Pazarlama Sorunları ve Çözüm Önerileri. Buldan Sempozyumu, 23-24 Kasım 2006, Pamukkale Üniversitesi Buldan Meslek Yüksekokulu, Denizli.
  • TÜİK, 2017. www.tuik.gov.tr. (erişim tarihi: 15.02.2017)
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arzu Seçer

Gizem Yener Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 21 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Seçer, A., & Yener, G. (2017). Gaziantep İlinde Üretici Düzeyinde Üzüm Pazarlama Yapısı, Üretim ve Pazarlamada Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Harran Tarım Ve Gıda Bilimleri Dergisi, 21(4), 444-455. https://doi.org/10.29050/harranziraat.295804

Derginin Tarandığı İndeksler

13435  19617   22065  13436  134401344513449 13439 13464  22066   22069  13466 

10749 Harran Tarım ve Gıda Bilimi Dergisi, Creative Commons Atıf –Gayrı Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) Lisansı ile lisanslanmıştır.