Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

GELENEKSEL BİR ŞİİR ELEŞTİRİSİ KARŞISINDA YENİ ELEŞTİRİNİN SINIRLARI

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 6, 211 - 236, 31.12.2020

Öz

Her edebî metin kendi içinde bir bütünlük taşır. Bu bütünlüğü sözdizimsel olarak ortaya koyduğu gibi semantik boyutuyla da sağlamış her edebî metin, okuyucusuna belli bir mesaj da sunar. İşte bu noktada her şiirin mesaj olarak bir sırrının da olduğu düşünülerek esere yaklaşma noktasında belirli metotlara ihtiyaç duyulmuştur. Bu metotlardan biri de 20. yüzyılın ilk yarısında edebiyat ve sanat dünyasında ortaya çıkan Yeni Eleştiri’dir. Edebî metinleri anlama ve yorumlama noktasında metni odak noktası yaparak kendi içinde bir bütünlük bulmaya çalışan Yeni Eleştiri, edebî metinlere farklı bakma tekniğini de ortaya çıkarmıştır. Nitekim bu çalışmada da Yeni Eleştiri’nin esere dönük yaklaşımları doğrultusunda, Bahattin Karakoç’un “Yürek Yordamıyla Aradığımız” ve Cahit Sıtkı Tarancı’nın “Talihsiz” adlı şiiri ele alınmış ve bu şiirler arasındaki felsefi unsurlar tespit edilmeye çalışılmıştır. Bununla birlikte, edebî eserler, her insan için farklı bir içeriği, muhtevayı çağrıştırabilir. Çünkü her insan farklı bir geçmişe sahiptir ve herkes kendi bilgi ve tecrübesiyle metinleri algılayarak yorumlayabilir.

Teşekkür

İlgi ve alakanız için teşekkür ederim.

Kaynakça

  • AKTAŞ, Şerif (2009). Şiir Tahlili, Ankara: Akçağ Yay.
  • ANABRİTANİCA (1986). Cilt 22, s.360, İstanbul: Ana Yayıncılık A.ş.,
  • BROCH, Herman (2006). Edebiyat ve Felsefe, Ankara: Salkımsöğüt Yay.
  • ELİOT, T. S. (2007). Edebiyat Üzerine Düşünceler, İstanbul: Paradigma Yay.
  • DİNÇER, Kurtuluş (2010). Kısaca Felsefe, Ankara: Pharmakon Yay.
  • HİLAV, Selahattin (2009). Felsefe El Kitabı, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • HOLTZBEREGER, William (ed.) (1988). The Sense of Beauty, Being the Outlines of Aestetic Theory George Santayana, Massachussetts Institute of Technology, s. 35
  • KABAKLI, Ahmet (2002). Türk Edebiyatı IV. Cilt, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yay., s.386
  • KARAKOÇ, Bahattin (Nisan, 2005). Anadolum, Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, sayı: 8
  • KARAKOÇ, Bahattin (1983). Kar Sesi, Ankara: Ocak Yay.
  • KAPLAN, Mehmet (2003). Şiir Tahlilleri 1-2, İstanbul: Dergâh Yay.
  • KUÇURADİ, İoanna (2009). Sanata Felsefeyle Bakmak, İstanbul: Türkiye Felsefe Kurumu Yay.
  • MORAN, Berna (2007). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yay., s.
  • TARANCI, Cahit Sıtkı (2009). Otuz Beş Yaş- Bütün Şiirleri, İstanbul: Can Yay.
  • TARANCI, Cahit Sıtkı (2003). Otuz Beş Yaş- Bütün Şiirleri, Der. Asım Bezirci. İstanbul: Can Yay., 22. Bs.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Erdal Baran 0000-0002-3613-6810

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Baran, E. (2020). GELENEKSEL BİR ŞİİR ELEŞTİRİSİ KARŞISINDA YENİ ELEŞTİRİNİN SINIRLARI. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 3(6), 211-236.