Giriş:
Kan bağışı toplumsal olarak kişisel sorumluluklarımızdan biridir ve toplum
içerisinde yardımlaşma, dayanışma gibi değerlerimizi geliştirerek toplumsal
sorumluluklarımızı yerine getirmemizde farkındalık uyandırmaktadır. Kan
bağışına yönelik toplumsal bilincin oluşması ve gelişmesi eğitim ile
gerçekleştirilebilir.
Amaç:
Bu araştırmanın amacı hemşirelik bölümü öğrencilerinin kan bağışına yönelik
tutumlarının belirlenmesidir.
Yöntem:
Araştırma 2017-2018 öğretim yılında Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde eğitim gören ve araştırmaya katılmayı
kabul eden 402 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve
“Kan Bağışı Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler sayı, yüzde, student t testi
ve varyans analizi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular:
Araştırmaya katılanların yaş ortalamalarının 20.52±1,77 olduğu ve %76.4’ünün kadın ve % 23.6’sının erkek olduğu belirlendi.
Öğrencilerin kan bağışı tutumu toplam puan ortalamaları 83.47±9.47’dır. Ölçek toplam puanları ile
öğrencilerin sınıfları karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı bir
fark olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin alt boyutları değerlendirildiğinde; öğrencilerin
kan bağışı tutum ölçeği toplumsal ve sosyal sorumluluk, endişe ve toplumsal
görüş ve anlayış boyutu puan ortalaması sırasıyla 50.32±5.28, 22.17±6.29,
10.97±3.46’dır. Toplumsal
ve sosyal sorumluluk alt boyutu ortalamasının kadınlarda daha yüksek ve
istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışmada hemşirelik bölümü öğrencilerinin kan
bağışı tutum ve davranışlarının olumlu olduğu belirlenmiştir
Backround:
Blood donation is one of our personal responsibilities socially and it
awareness that we fulfill our social responsibilities by improving our values
like cooperation and solidarity within the society. The development of social
consciousness about blood donation can be realized through education.
Objective:
The aim of this research is to determine the attitudes of the nursing
department students towards blood donation.
Methods:
Research is designed as descriptive research. The study was conducted with
Mehmet Akif Ersoy University Health Sciences Faculty 402 students who were
educated in the nursing department and accepted to participate in the research
in the 2017-2018 academic year. "Introductory Information Form" and
"Blood Donation Attitude Scale" were used in the study. Data were
analyzed frequencies, percentage, student t test and analysis of variance.
Results:
It was determined that the average age of the participants was 20.52±1.77,
76.4% were female and 23.6% were male. The total score average of students' blood
donation attitude is 83.47±9.47. It was determined that there was a
statistically significant difference between the total scores of the scale and
the classes of the students. When sub-dimensions of the scale are evaluated. The
mean scores of students' blood donation attitude scale social and social
responsibility, anxiety and social opinion and understanding dimension scores
were respectively 50.32±5.28, 22.17±6.29, 10.97±3.46. The average social and
social responsibility subscale was found to be higher and statistically
significant in women.
Conclusion: It was determined that the blood donation
attitudes and behaviors of the nursing students in the study were positive.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.