Günümüzde insanların beslenme alışkanlıklarındaki
farklılaşma ve çeşitlenmenin yanında bilinçli gıda tüketimi, güvenli gıda
üretimini zorunlu hale getirmiştir. Tüketicilerin sağlıklı ve güvenilir gıda
beklentilerini karşılayabilmek amacıyla üretimden tüketime tüm gerekliliklerin
yerine getirilmesiyle sağlanabilen ‘güvenli gıda’ ve buna yönelik uygulamaları
kapsayan ‘gıda güvenliği’ günümüzde uluslararası platformda benimsenen kesin
bir strateji olarak kabul edilmektedir. Tüketicilerin algı ve tutumlarına etki
eden birçok faktör olup, bu faktörler sosyal, ekonomik, çevresel ve inanç gibi
bileşenlerine ayrılmaktadır. Bu nedenle çalışmanın temel amacı tüketicilerin
gıda tercihlerine yönelik tutum ve davranışları incelemek ve tercihleri ile
sosyo-ekonomik statüleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu çalışma
kapsamında tüketici talep yapısını incelemek için tüketicilerin sosyo- ekonomik
davranış özellikleri doğrultusunda gıda güvenliği algıları araştırılmıştır. Bu
amaca yönelik olarak Konya ilinde basit tesadüfi örnekleme yöntemine göre
belirlenen 383 kişi ile yüz yüze görüşme yöntemi ile tüketici anketi
yapılmıştır. Toplanan veriler kullanılarak Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U
testleri yapılmıştır. Çalışma sonucunda tüketicilerin %32’sinin güvenilir gıda
ile helal gıdanın aynı kavramlar olduğu düşündükleri belirlenmiştir. Ayrıca
tüketicilerde gıda güvenliği bilincinin oluştuğu gözlenmiş olup yapılan
istatistiki analizlere göre, tüketicilerin yaş, eğitim, gelir ve meslek
grupları itibariyle gıda güvenliğine yönelik algılarının ise farklılaşmadığı
tespit edilmiştir.
Necmettin Erbakan Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) Koordinatörlüğü
181222008
Today, besides the differentiation and diversification
of people's eating habits, conscious food consumption has made it compulsory to
produce safe food. ‘Safe food’ can be achieved by fulfill in gall there
quirements from production to consumption to meet the health and quality
expectations of the consumers. ‘Food safety’ is accepted as a definite strategy
adopted internationally. There are many factors that affect consumers'
perceptions and attitudes and some of these factors are social, economic
circumferential and belief. The main purpose of this study was to determine the
attitudes, behaviors
and preferences of consumers about food safety and to determine the
relationship between food safety perception and socio-economic characteristics
of the consumers.In order to determine consumer demand structure, food safety
perceptions were determined according to socio-economic characteristics of
consumers. For this purpose, a consumer survey was conducted with 383 people in
Konya province determining according to simpler and omsampling method.
Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were used to analyze the collected
data. As a result of this study, it has been observed that food safety
awareness has been formed on consumers. According to the test statistics, it
was found that consumers' perceptions about food safety did not differ
according to age, education, income and occupational groups.
181222008
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gıda Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 181222008 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |