Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EVDE DERS ÇALIŞMA ORTAMININ NİTELİĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 17, 31.12.2024

Öz

Lise öğrencileri için başarılı bir ders çalışma süreci, sadece ders materyallerini anlamakla sınırlı değildir; aynı zamanda uygun bir çalışma ortamı da gerektirir. Bu nedenle, lise öğrencilerinin evde etkili ders çalışmaları için uygun bir çalışma ortamının niteliği büyük önem taşır. Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin evde verimli ders çalışmaları için uygun çalışma ortamının niteliğini belirlemektir. Nitel yöntemiyle yapılan bu araştırmada durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Hakkâri il merkezinde bulunan özel bir ortaöğretim kurumunda (lise) öğrenim gören farklı sınıflardan 65 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılar 9,10,11,12. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu çalışmada nitel veri toplama araçlarından mülakat kullanılmıştır. Mülakatlar, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Görüşme formları, öğrencilerin evdeki çalışma ortamlarıyla ilgili deneyimlerini, düzenlemelerini, kullanılan materyalleri ve ortamın sessizliği gibi faktörleri içeren 12 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Elde edilen bulgulara göre çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin çalışma ortamıyla ilgili önemli bir sorun yaşamadıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmanın farklı okul türü ve farklı öğrencilerle yapılması sorunun doğru tanımlanması ve çözüm önerileri için önemlidir.

Kaynakça

  • Altun, S. A. & Çakan, M. (2008). Öğrencilerin sınav başarılarına etki eden faktörler: LGS/ÖSS sınavlarındaki başarılı iller örneği. İlköğretim Online, 7(1), 2-18.
  • Arı, İ. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Ankara Örneği). (Doktora Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara Üniversitesi.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul- aile iş birliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 119-135.
  • Başol, G. & Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 732-757.
  • Dam, H. (2008), Öğrencinin okul başarısında aile faktörü, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Enstitü (2019). Ders Çalışırken Konsantrasyon İçin 7 Öneri. https://www.iienstitu.com/blog/ders-calisirken-konsantrasyon-icin-7-oneri (Erişim tarihi: 30.01.2024)
  • Döş, İ. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin başarısızlık nedenlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 72-91.
  • Engin, A. O., Özen, Ş., & Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin okul öğrenme başarılarını etkileyen bazı temel değişkenler. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(3), 125-156.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2023.22162
  • Güleç, S. & Alkış S., (2003). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin derslerdeki başarı düzeylerinin birbiriyle ilişkisi, İlköğretim Online E-Dergi, 2(2), 19-27.
  • Güngör Seyhan, H. (2020). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik motivasyon, tutum ve öz yeterlik seviyeleri ile öz düzenleyici öğrenme stratejilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi: Sivas ili örneği. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 1(1), 32-56.
  • İlhan, M., Çetin, B., Sünkür, M. Ö. & Yılmaz, F. (2013). Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 123-146. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2013.328a
  • Kapıkıran, Ş. & Özgüngör, S. (2009). Ergenlerin sosyal destek düzeylerinin akademik başarı ve güdülenme düzeyi ile ilişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(1), 21-30.
  • Karaaslan, G. (2010). Orta öğretim kurumlarında öğrenci başarısını etkileyen faktörlerin istatistiksel analizi. (Yüksek Lisans Tezi). Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi.
  • Kesiktaş, A.D. (2006). Ders çalışma becerileri ve özel gereksinimli öğrenciler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7(1), 37-48. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000094
  • Keskin, H.K. & Yapıcı, S. (2008). Başarılı ve başarısız öğrencilerin kişilik özellikleri ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 1(1), 20-32.
  • Körükçü, M. & Uslu, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin öğrenme sürecinde yardım isteme düzeylerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(19), 1235-1247. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13980
  • Küçükoğlu, A. & Özerbaş, M. A. (2010). Eğitim ergonomisi ve sınıf içi fiziksel değişkenlerin organizasyonu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 121-134.
  • Leylum, Ş., Odabaşı, H. F. & Yurdakul Kabakçı I. (2017). Eğitim ortamlarında durum çalışmasının önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 369-385. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.5c3s16m
  • ODTÜ. (2024). Sınav sürecinde aile desteği. PDR Veli Bilgilendirme Broşürü, https://www.odtugvo.k12.tr/ ankara/pdf/ Sınav sürecinde aile desteği.pdf (Erişim tarihi: 31.01.2024)
  • Özcan, G. (2006), İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıkları ve ortamlarının incelenmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sarıcı Bulut, S. & Bangir Alpan, G. (2021). Lise Öğrencilerinin Ders Çalışmaya, Desteklenmeye ve Güdülenmeye İlişkin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 123-144. https://doi.org/10.37217/tebd.815652
  • Şama, E. & Tarım, K. (2007). Öğretmenlerin başarısız olarak algıladıkları öğrencilere yönelik tutum ve davranışları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135-157.
  • Tatlılıoğlu, K. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okul başarılarını olumsuz etkileyen nedenlerin belirlenmesine yönelik bir araştırma (Bingöl örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi (39), 1-21.
  • Tor, D. L. & Demir, C. E. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim fakültesinin fiziksel ortamı hakkında görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 474-487. DOI: 10.5961/jhes.2019.347
  • Uçak Şimşek, E. (2003) Bilişsel davranışçı yaklaşımla ve rol değiştirme tekniğiyle bütünleştirilmiş film terapisi uygulamasının işlevsel olmayan düşüncelere ve iyimserliğe etkisi. (Doktora Tezi) Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yavuz, M., Gülmez, D. & Özkaral, T. C. (2016). Fen lisesi öğrencilerinin akademik başarıları ile ilgili deneyimlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1655-1672.
  • Yeşilyaprak, B. (2001). Duygusal zeka ve eğitim açısından doğurguları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(25), 139-146.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2020). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı), Seçkin Yayınları.
  • Yiğit, B. & Kaçire, İ. (2015). Ortaokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 309-319.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Hazırbulunuşluluk
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasemin Koca 0009-0004-9538-2239

Mehmet Şahin 0000-0002-0416-7399

Erken Görünüm Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Ekim 2024
Kabul Tarihi 8 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koca, Y., & Şahin, M. (2024). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EVDE DERS ÇALIŞMA ORTAMININ NİTELİĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Hakkari Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-17.