This study investigates the tendency of children who were victims of peer bullying in preschool to become bullies themselves, focusing on the psychological, social, and environmental factors that contribute to this behavioral shift. The study employed a qualitative research design using the case study approach, and semi-structured interviews were conducted with 10 preschool teachers working in the provinces of Hakkâri, Van, and Kayseri. The findings indicate that bullying behaviors are often associated with low self-esteem, a need for attention, control-seeking tendencies, and aggressive family backgrounds. Victimized children, on the other hand, were frequently described as socially withdrawn, emotionally fragile, and lacking in confidence. One of the most noteworthy findings of the study is that some children who were once victims begin to exhibit bullying behaviors themselves. Teachers interpreted this as a mechanism to gain social power or to protect themselves emotionally. Bullying incidents were reported to be more frequent in playgrounds and unstructured settings, particularly increasing over time as children’s social groups solidify. Teachers emphasized the role of families in preventing bullying and the importance of emotionally supportive strategies such as cooperative games, storytelling, and empathy-based activities. The study concludes that early intervention is essential to prevent both victimization and the emergence of aggressive behaviors, and that coordinated efforts between educators and parents can foster healthier emotional and social development in early childhood education settings. Furthermore, by observing children closely, teachers can better understand the emotional and social needs behind such behaviors and provide tailored interventions. Creating inclusive, nurturing, and responsive school environments is highlighted as a critical element in reducing bullying and promoting long-term emotional well-being.
Peer bullying Preschool period Victim child Bully child Emotional development Teachers
Bu araştırma, okul öncesi eğitim ortamlarında akran zorbalığına maruz kalan çocukların zamanla zorba davranışlar sergileme eğilimlerini ve bu sürecin ardındaki nedenleri derinlemesine incelemektedir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yaklaşımı kullanılmış ve Hakkâri, Van ve Kayseri illerinde görev yapan 10 okul öncesi öğretmeniyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, zorbalık davranışı gösteren çocukların genellikle baskıcı aile yapısına sahip olduğu, düşük özgüven, dikkat çekme isteği, liderlik arzusu gibi özellikler sergilediği belirlenmiştir. Mağdur çocukların ise içe kapanık, özsaygısı düşük ve duygusal olarak kırılgan olduğu görülmüştür. Ayrıca, bazı çocukların zamanla mağduriyetten zorbalığa geçiş yaptığı, bunun da güç kazanma çabası ya da savunma mekanizması olarak geliştiği tespit edilmiştir. Zorbalık olaylarının sıklıkla oyun alanlarında, bahçelerde ve sınıf dışı ortamlarda gerçekleştiği belirlenmiş; özellikle yılın ilerleyen dönemlerinde bu tür davranışların arttığı ifade edilmiştir. Öğretmenler, zorbalıkla mücadelede ailelerle iş birliği yapılması, duygusal gelişimi destekleyici drama, hikâye anlatımı ve paylaşma odaklı oyunların kullanılması gerektiğini vurgulamıştır. Sonuç olarak, erken yaşta müdahale, çocukların hem zorbalık yapmasını hem de mağduriyet yaşamasını önlemede kritik bir rol oynamaktadır. Bu kapsamda, okul öncesi dönemde yapılan bu tür çalışmaların çocukların sosyal-duygusal gelişimini destekleyerek daha sağlıklı bireyler yetiştirilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca öğretmenlerin, çocukların davranışlarını gözlemleyerek bireysel ihtiyaçlarına uygun stratejiler belirlemeleri gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda okul ortamlarının daha güvenli ve kapsayıcı hale getirilmesi için politika geliştiricilere ve uygulayıcılara önemli sorumluluklar düşmektedir.
Akran zorbalığı Okul öncesi dönem Mağdur çocuk Zorba çocuk Duygusal gelişim Öğretmen görüşleri
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimde Program Geliştirme, Eğitimde Program Değerlendirme, Okul Öncesi Eğitim |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 1 |