The implementation of technologic devices in banking sector makes traditional
banking terms meaningless as well as causes to reshaped all these terms. This
work's purpose is that to interpret the technological transformation in banking
sector and to evaluate the reflections of this transformation on laborforce. With
this purpose, interviews realized with 41 workers in the bank which works in
Kocaeli and İstanbul. In the second step of research, interview realised with the
experts with the results of first step of research. As a result of technological
transformation, service hotline is transformed from branch to technological units,
the duration of work is decreased, the average of age in workers is decreased and
the range of women laborforce is increased, workers tranformed as a level of
skills in positive aspect, machines changes to the multifunction ones but at the
same time the system of price is not changed, it is experinced the differentiation of
products, the price competition protected the importance but it transformed from
price to quality competition, like transform from "same work same price" to
"different skills different prices", with a few people to do more work, instead of
traditional controlling it is started to used controlling from the place. However, it
can be said that the developments in the area of technological banking system did
not complete in Turkey and the developments can access only a few people due to
fewness of financial literacy among workers
Technological transformation Banking Laborforce Organizational structure
Bankacılık sektörüne teknoloji araçlarının uygulanması, geleneksel bankacılık
tanımlarını anlamsızlaştırırken bu tanımların tümüyle yeniden şekillenmesine
sebep olup bu sektöre yeni bir takım yetiler yüklemiştir. Bu olgudan yola çıkan
çalışmanın amacı; teknoloji ile işgücünün ilişkisi bağlamında bankacılık
sektöründe yaşanan teknolojik dönüşümü ele almak ve bu dönüşümün işgücüne
yansımalarını değerlendirmektir. Bu amaçla İstanbul ve Kocaeli illerinde
faaliyette bulunan bir bankanın 41 çalışanı ile biçimsel mülakat
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında ise birinci aşamada elde
edilen verilerden yola çıkılarak, uzmanlarla mülakat gerçekleştirilmiştir. Sonuç
olarak; hizmet hattının şubelerden teknolojik birimlere dönüştüğü, işlerin yapılış
süresinin azaldığı, yaş ortalamasının düştüğü ve kadın işgücünün arttığı, banka
personelinin vasıf düzeyinde bir dönüşümün yaşandığı ve bu dönüşümün olumlu
olduğu, çok amaçlı (multifonksiyonel) makinelere geçildiği fakat ücret
sistemlerinde dönüşüm yaşanmadığı, ürün farklılaşması yaşandığı, fiyat
rekabetinin eski önemini koruduğu fakat fiyat rekabetinden kalite rekabetine
dönüşüm yaşandığı, “eşit işe eşit ücret”in yerini “farklı özelliklere farklı
maaşlar” anlayışına bıraktığı, daha az insanla daha çok iş yapıldığı, geleneksel
denetimin yerini yerinden denetime devrettiği görülmektedir. Ancak Türkiye’de
teknolojik bankacılığın gelişimini henüz tamamlamamış olduğu, teknolojik gelişimin finansal okur-yazarlığın düşüklüğü nedeniyle belirli bir kesime ulaştığı
söylenebilir
Diğer ID | JA76MB53TU |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 2 |