Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Web 2.0 Tools on Students’ Attıtudes Towards Lesson and Motivational Strategies in Teaching Turkish Language and Literature

Yıl 2023, , 263 - 271, 14.08.2023
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1223623

Öz

The aim of this research is to determine the effects of Web 2.0 tools on the attitudes and motivational strategies of students in teaching
Turkish Language and Literature. The research was carried out in an Anatolian High School in the Black Sea Ereğli district of Zonguldak
in the first term of the 2020-2021 academic year. The research, which was conducted with the quasi-experimental model, one of the kullanquantitative
research methods, was administered with 59 students, one experimental group and one control group, formed by random
method. The lessons were taught with the students in the experimental group for five weeks, using Web 2.0 tools, and the traditional
method in the control group. It was applied to the experimental and control groups as a pre-test before the experimental process, and as
a post-test to both groups as a result of the application carried out with the experimental group. The pre-test-post-test applications of the
experimental and control groups were compared with the related and unrelated samples t-test, and it was examined whether there was a
significant difference between the results. As a result of the research, it was revealed that the use of Web 2.0 tools in Turkish Language and
Literature teaching was more effective than the traditional method in students’ attitudes towards the course and motivational strategies
such as self-regulation, self-efficacy, intrinsic value and exam anxiety. There was no significant difference in the level of use of cognitive
strategies. In line with the results of the research, it is recommended that activities related to this sub-dimension should be included in the
lessons so that students can increase their level of use of cognitive strategies

Kaynakça

  • Aktan, S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerinin öğretim stilleri arasındaki ilişki, (Yüksek lisans tezi) Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Albion, P. R. (2008). Web 2.0 in teacher education: two imperatives for action. Computers in the Schools, 25(3-4), 181-198.
  • Alkan, C. (2005). Eğitim teknolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Almali, H., Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konularının web 2.0 teknolojileri kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 64-81.
  • Arslan, A., Şimşek, G. S. (2018). Ortaöğretim Öğrencileri için Türk Dili ve Edebiyatı Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1).
  • Ata, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin web 2.0 teknolojilerini kullanım durumları ile bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora tezi), DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Büyüköztürk, Ş., Ç., Ö., Çokluk ve N., Köklü. (2014). Sosyal bilimler için istatistik, Pegem Akademi, Ankara
  • Coskun, M. (2006) Türk dili ve edebiyatı öğretimindeki sorunlara bati üniversiteleri temelinde çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 34(169).
  • Durukan, E. (2011) İlköğretim 6. sınıfta bilgisayar destekli öğretimin dil bilgisi başarısına ve kavram yanılgılarına etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31).
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 2012, 4(1), 243-254
  • Gençoğlu, T. (2013). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacmi konularının öğretiminde bilgisayar destekli öğretim ile akıllı tahta destekli öğretimin öğrenci akademik başarısına ve matematiğe ilişkin tutumuna etkisi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gündoğdu, M. M. (2017). Web 2.0 teknolojileri ile geliştirilmiş işbirlikli öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin akademik başarıları ile problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine ve motivasyon düzeylerine etkisi (Doktora tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Gündüz, S., Odabası, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1).
  • Günüç, S. (2017). Eğitimde teknoloji entegrasyonunun kuramsal temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Gürleroğlu, L. (2019). 5E modeline uygun web 2.0 uygulamaları ile gerçekleştirilen fen bilimleri öğretiminin öğrenci başarısına motivasyonuna tutumuna ve dijital okuryazarlığına etkisinin incelenmesi, (Doktora tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Journal of Turkish Science Education, 9(1), 68-79.
  • İlker, G. E., Arslan, Y., & Demirhan, G. (2014). Öğrenmeye ilişkin motivasyonel stratejiler ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(3), 821- 833.
  • Koç Y., Şimşek, Ü., & Cemil, H.(2013). Işık ünitesinin öğretiminde bilgisayar animasyonlarının etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 145-156.
  • Korkmaz, Ö., Vergili, M., Çakır, R., & Erdoğmuş, F. U. (2019). Plickers web 2.0 ölçme ve değerlendirme uygulamasının öğrencilerin sınav kaygıları ve başarıları üzerine etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 15-37.
  • Lin T., D., Ganapathy, M., & Kaur, M. (2018). Kahoot! it: gamification in higher education. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 26(1).
  • Medina, E. G. L., & Hurtado, C. P. R. (2017). Kahoot! A digital tool for learning vocabulary in a language classroom. Revista Publicando, 4(12 (1)), 441-449.
  • Mete, F., F., Batıbay. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Okan, K. (1983). Eğitim Teknolojisi, Emel Matbaacılık, Ankara. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and selfregulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
  • Solomon, G., & Schrum, L. (2007). Web 2.0: New tools, new schools. International Society for Technology in Education, Eugene.
  • Tercan, İ. (2012). Akıllı tahta kullanımının öğrencilerin fen ve teknoloji dersi başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi (Doktora Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Tünkler, V. (2021). Web 2.0 araçlarıyla grafik materyalleri deneyimlemek: sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 234-260.
  • Üredi, İ., Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2).
  • Yapıcı, İ. Ü., Karakoyun, F. (2017). Biyoloji öğretiminde oyunlaştırma: Kahoot uygulaması örneği. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(4), 396-414.
  • Yükseltürk, E. ve Top E. (2016). Öğretim Teknolojilerinin Temelleri Teoriler, Pegem Akademi, Ankara.

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi

Yıl 2023, , 263 - 271, 14.08.2023
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1223623

Öz

Bu araştırmanın amacı Türk Dili ve Edebiyatı öğretiminde Web 2.0 araçlarının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve motivasyonel stratejilerine etkisini belirlemektir. Araştırma, 2020- 2021 eğitim öğretim yılı I. döneminde Zonguldak ili Karadeniz Ereğli ilçesinde bir Anadolu Lisesi’nde yürütülmüştür. Nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel modelle gerçekleştirilen araştırma yansız atama yöntemiyle oluşturulan bir deney ve bir kontrol grubu olmak üzere 59 öğrenciyle yürütülmüştür. Dersler beş hafta deney grubundaki öğrencilerle Web 2.0 araçları kullanılarak, kontrol grubunda geleneksel yöntemle işlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarına deneysel süreç öncesinde ön test, deney grubuyla yürütülen uygulama sonucunda iki gruba da son test olarak uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön test-son test uygulamaları ilişkili ve ilişkisiz örneklemler t-testiyle karşılaştırılarak, sonuçlar arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma sonucunda Türk Dili ve Edebiyatı öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımının öğrencilerin derse yönelik tutumlarının ve motivasyonel stratejilerinden öz düzenleme, öz yeterlik, içsel değer, sınav kaygılarında geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu görülmüştür. Bilişsel stratejilerini kullanım düzeyinde ise anlamlı bir değişiklik belirlenmemiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda öğrencilerin bilişsel stratejilerini kullanım düzeylerini arttırabilmeleri için derslerde bu alt boyuta yönelik etkinliklere yer verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aktan, S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, öz düzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerinin öğretim stilleri arasındaki ilişki, (Yüksek lisans tezi) Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Albion, P. R. (2008). Web 2.0 in teacher education: two imperatives for action. Computers in the Schools, 25(3-4), 181-198.
  • Alkan, C. (2005). Eğitim teknolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Almali, H., Yeşiltaş, E. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konularının web 2.0 teknolojileri kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 64-81.
  • Arslan, A., Şimşek, G. S. (2018). Ortaöğretim Öğrencileri için Türk Dili ve Edebiyatı Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1).
  • Ata, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin web 2.0 teknolojilerini kullanım durumları ile bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora tezi), DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Büyüköztürk, Ş., Ç., Ö., Çokluk ve N., Köklü. (2014). Sosyal bilimler için istatistik, Pegem Akademi, Ankara
  • Coskun, M. (2006) Türk dili ve edebiyatı öğretimindeki sorunlara bati üniversiteleri temelinde çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 34(169).
  • Durukan, E. (2011) İlköğretim 6. sınıfta bilgisayar destekli öğretimin dil bilgisi başarısına ve kavram yanılgılarına etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31).
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 2012, 4(1), 243-254
  • Gençoğlu, T. (2013). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacmi konularının öğretiminde bilgisayar destekli öğretim ile akıllı tahta destekli öğretimin öğrenci akademik başarısına ve matematiğe ilişkin tutumuna etkisi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gündoğdu, M. M. (2017). Web 2.0 teknolojileri ile geliştirilmiş işbirlikli öğrenme ortamının ortaokul öğrencilerinin akademik başarıları ile problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerine ve motivasyon düzeylerine etkisi (Doktora tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Gündüz, S., Odabası, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1).
  • Günüç, S. (2017). Eğitimde teknoloji entegrasyonunun kuramsal temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Gürleroğlu, L. (2019). 5E modeline uygun web 2.0 uygulamaları ile gerçekleştirilen fen bilimleri öğretiminin öğrenci başarısına motivasyonuna tutumuna ve dijital okuryazarlığına etkisinin incelenmesi, (Doktora tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Journal of Turkish Science Education, 9(1), 68-79.
  • İlker, G. E., Arslan, Y., & Demirhan, G. (2014). Öğrenmeye ilişkin motivasyonel stratejiler ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(3), 821- 833.
  • Koç Y., Şimşek, Ü., & Cemil, H.(2013). Işık ünitesinin öğretiminde bilgisayar animasyonlarının etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 145-156.
  • Korkmaz, Ö., Vergili, M., Çakır, R., & Erdoğmuş, F. U. (2019). Plickers web 2.0 ölçme ve değerlendirme uygulamasının öğrencilerin sınav kaygıları ve başarıları üzerine etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 15-37.
  • Lin T., D., Ganapathy, M., & Kaur, M. (2018). Kahoot! it: gamification in higher education. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 26(1).
  • Medina, E. G. L., & Hurtado, C. P. R. (2017). Kahoot! A digital tool for learning vocabulary in a language classroom. Revista Publicando, 4(12 (1)), 441-449.
  • Mete, F., F., Batıbay. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Okan, K. (1983). Eğitim Teknolojisi, Emel Matbaacılık, Ankara. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and selfregulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
  • Solomon, G., & Schrum, L. (2007). Web 2.0: New tools, new schools. International Society for Technology in Education, Eugene.
  • Tercan, İ. (2012). Akıllı tahta kullanımının öğrencilerin fen ve teknoloji dersi başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi (Doktora Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Tünkler, V. (2021). Web 2.0 araçlarıyla grafik materyalleri deneyimlemek: sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 234-260.
  • Üredi, İ., Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2).
  • Yapıcı, İ. Ü., Karakoyun, F. (2017). Biyoloji öğretiminde oyunlaştırma: Kahoot uygulaması örneği. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(4), 396-414.
  • Yükseltürk, E. ve Top E. (2016). Öğretim Teknolojilerinin Temelleri Teoriler, Pegem Akademi, Ankara.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pınar Kamar Bu kişi benim 0000-0002-1514-3480

Murat Ince 0000-0003-0557-0419

Yayımlanma Tarihi 14 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kamar, P., & Ince, M. (2023). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 13(2), 263-271. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1223623
AMA Kamar P, Ince M. Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi. J Higher Edu Sci. Ağustos 2023;13(2):263-271. doi:10.5961/higheredusci.1223623
Chicago Kamar, Pınar, ve Murat Ince. “Türk Dili Ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına Ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 13, sy. 2 (Ağustos 2023): 263-71. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1223623.
EndNote Kamar P, Ince M (01 Ağustos 2023) Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 13 2 263–271.
IEEE P. Kamar ve M. Ince, “Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi”, J Higher Edu Sci, c. 13, sy. 2, ss. 263–271, 2023, doi: 10.5961/higheredusci.1223623.
ISNAD Kamar, Pınar - Ince, Murat. “Türk Dili Ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına Ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 13/2 (Ağustos 2023), 263-271. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1223623.
JAMA Kamar P, Ince M. Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi. J Higher Edu Sci. 2023;13:263–271.
MLA Kamar, Pınar ve Murat Ince. “Türk Dili Ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına Ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 13, sy. 2, 2023, ss. 263-71, doi:10.5961/higheredusci.1223623.
Vancouver Kamar P, Ince M. Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Öğrencilerin Derse Yönelik Tutumlarına ve Motivasyonel Stratejilerine Etkisi. J Higher Edu Sci. 2023;13(2):263-71.