BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar

Yıl 2016, Sayı: 1, 1 - 12, 01.04.2016

Öz

Ülkemizde yükseköğretim sistemi son yıllarda önemli bir genişlemeye tanık olmaktadır. Hem yükseköğretim kurumlarının sayısında, hem de yükseköğretim öğrenci ve öğretim elemanı sayılarında büyük artışlar gerçekleşmiştir. Bu genişleme, mesleki eğitimde de kendisini hissettirmektedir. Diğer alanlarda olduğu gibi mesleki eğitimdeki büyümenin de kalite odaklı, eğitim-istihdam ilişkisine dayalı ve sürdürülebilir olması hem kaynakların verimli kullanılması hem de mezunlardan yararlanabilme imkânlarının artması bağlamında büyük önem arz etmektedir. Özellikle ülkemizin ekonomik rekabet gücünün artırılmasında mesleki eğitimin ayrı bir önemi bulunmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada, meslek yüksekokullarının öncelikle mevcut durumu ayrıntılı olarak ele alınmış, son yıllarda meslek yüksekokullarında eğitim kalitesini artırmaya yönelik atılmış adımlara değinilmiştir. Daha sonra meslek yüksekokullarının halen yaşadığı zorluklara değinilmiş ve bu zorlukları aşmaya dayanak teşkil edebilecek bazı çözüm önerileri sunulmuştur

Kaynakça

  • Amaral, A., Neave, G., Musselin, C. & Maassen, P. (Eds.) (2009). European Integration and the Governance of Higher Education and Research, Higher Education Dynamics, 26, Dordrecht: Springer.
  • Ball, C. (1990). More Means Different: Widening Access to Higher Education. London: Royal Society for the encouragement of Arts, Manufacture and Commerce.
  • Brown, P. & Lauder, H. (Eds.) (1992). Education for Economic Survival: From Fordism to Post-Fordism? London: Routledge.
  • CEDEFOP (2008). Initial Vocational Education and Training (IVET) in Europe: Review, European Centre for the Development of Vocational Training. Retrieved from file:///C:/Users/beu/ Downloads/IVET_Review_08.pdf
  • CEDEFOP (2010). Employer-Provided Vocational Training in Europe: Evaluation and interpretation of the third continuing vocational training survey. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Retrieved from file:///C:/Users/beu/ Downloads/5502_en%20(1).pdf
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, Kalite, Uluslararasılaşma: Türkiye Yükseköğretimi için Bir Yol Haritası. Eskişehir: Yükseköğretim Kurulu. Retrieved from https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/ YolHaritasi.pdf
  • Eichhorst, W., Rodriguez-Planas, N., Schmidl, R. & Zimmermann, K.F. (2012). A Roadmap to Vocational Education and Training Systems Around the World, IZA Discussion Paper No.7110. Bonn: IZA. Retrieved from http://ftp.iza.org/dp7110.pdf
  • Günay, D. & Özer, M. (2014). Türkiye’de Meslek Yüksekokulları, Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Rapor), Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM). 2012-2013 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri. Retrieved from http:// www.osym.gov.tr/belge/1-19213/2012-2013-ogretim-yili- yuksekogretim-istatistikleri.html
  • Özer, M., Çavuşoğlu, A., & Gür, B.S. (2011). Restorasyon ve Toparlanma Dönemi: Mesleki ve Teknik Eğitimde 2000’li Yıllar. In Gür B.S. (Ed.), 2000’li Yıllar: Türkiye’de Eğitim (pp. 163-192). İstanbul: Meydan Yayıncılık.
  • Rosa, M.J. & Amaral, A. (Eds.) (2014). Quality Assurance in Higher Education: Contemporary Debates. Issues in Higher Education. Hampshire: Palgrave MacMillan. Retrieved from http://www. palgraveconnect.com/pc/doifinder/10.1057/9781137374639
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Retrieved from https://istatistik.yok.gov.tr/
  • gov.tr/belge/1-12654/2010-2011-ogretim-yili-yuksekogretim- istatistikleri.html
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM). 2011-2012 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri. Retrieved from http:// www.osym.gov.tr/belge/1-13575/2011-2012-ogretim-yili- yuksekogretim-istatistikleri.html

The Development of Turkish Post-Secondary Vocational Colleges in the 2000’s and the Current Challenges

Yıl 2016, Sayı: 1, 1 - 12, 01.04.2016

Öz

Higher education system in Turkey is witnessing a significant expansion in recent years. Both the number of higher education institutions and the number of higher education students as well as of academic staff have been dramatically increased. This expansion is also making itself visible in vocational education. Similar to other areas, expansion in vocational education - that is oriented toward the quality, based on the links on education-employment, and sustainable - is of great importance for both efficient use of resources as well as the increasing opportunities of taking advantage of graduates. In particular, there is a distinct importance of vocational training in improving the economic competitiveness of Turkey. Therefore, this study discusses the current situation of post-secondary vocational colleges MYOs in detail. It also focuses on the steps taken to improve the quality of education in vocational colleges in recent years. Next, it addresses the current challenges of the vocational colleges and provides some suggestions to overcome these challenges

Kaynakça

  • Amaral, A., Neave, G., Musselin, C. & Maassen, P. (Eds.) (2009). European Integration and the Governance of Higher Education and Research, Higher Education Dynamics, 26, Dordrecht: Springer.
  • Ball, C. (1990). More Means Different: Widening Access to Higher Education. London: Royal Society for the encouragement of Arts, Manufacture and Commerce.
  • Brown, P. & Lauder, H. (Eds.) (1992). Education for Economic Survival: From Fordism to Post-Fordism? London: Routledge.
  • CEDEFOP (2008). Initial Vocational Education and Training (IVET) in Europe: Review, European Centre for the Development of Vocational Training. Retrieved from file:///C:/Users/beu/ Downloads/IVET_Review_08.pdf
  • CEDEFOP (2010). Employer-Provided Vocational Training in Europe: Evaluation and interpretation of the third continuing vocational training survey. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Retrieved from file:///C:/Users/beu/ Downloads/5502_en%20(1).pdf
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, Kalite, Uluslararasılaşma: Türkiye Yükseköğretimi için Bir Yol Haritası. Eskişehir: Yükseköğretim Kurulu. Retrieved from https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/ YolHaritasi.pdf
  • Eichhorst, W., Rodriguez-Planas, N., Schmidl, R. & Zimmermann, K.F. (2012). A Roadmap to Vocational Education and Training Systems Around the World, IZA Discussion Paper No.7110. Bonn: IZA. Retrieved from http://ftp.iza.org/dp7110.pdf
  • Günay, D. & Özer, M. (2014). Türkiye’de Meslek Yüksekokulları, Mevcut Durum, Sorunlar ve Çözüm Önerileri (Rapor), Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM). 2012-2013 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri. Retrieved from http:// www.osym.gov.tr/belge/1-19213/2012-2013-ogretim-yili- yuksekogretim-istatistikleri.html
  • Özer, M., Çavuşoğlu, A., & Gür, B.S. (2011). Restorasyon ve Toparlanma Dönemi: Mesleki ve Teknik Eğitimde 2000’li Yıllar. In Gür B.S. (Ed.), 2000’li Yıllar: Türkiye’de Eğitim (pp. 163-192). İstanbul: Meydan Yayıncılık.
  • Rosa, M.J. & Amaral, A. (Eds.) (2014). Quality Assurance in Higher Education: Contemporary Debates. Issues in Higher Education. Hampshire: Palgrave MacMillan. Retrieved from http://www. palgraveconnect.com/pc/doifinder/10.1057/9781137374639
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Retrieved from https://istatistik.yok.gov.tr/
  • gov.tr/belge/1-12654/2010-2011-ogretim-yili-yuksekogretim- istatistikleri.html
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM). 2011-2012 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri. Retrieved from http:// www.osym.gov.tr/belge/1-13575/2011-2012-ogretim-yili- yuksekogretim-istatistikleri.html
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Collection
Yazarlar

Durmuş Günay Bu kişi benim

Mahmut Özer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Günay, D., & Özer, M. (2016). Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(1), 1-12.
AMA Günay D, Özer M. Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. J Higher Edu Sci. Nisan 2016;(1):1-12.
Chicago Günay, Durmuş, ve Mahmut Özer. “Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi Ve Mevcut Zorluklar”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 1 (Nisan 2016): 1-12.
EndNote Günay D, Özer M (01 Nisan 2016) Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 1–12.
IEEE D. Günay ve M. Özer, “Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar”, J Higher Edu Sci, sy. 1, ss. 1–12, Nisan 2016.
ISNAD Günay, Durmuş - Özer, Mahmut. “Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi Ve Mevcut Zorluklar”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 (Nisan 2016), 1-12.
JAMA Günay D, Özer M. Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. J Higher Edu Sci. 2016;:1–12.
MLA Günay, Durmuş ve Mahmut Özer. “Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi Ve Mevcut Zorluklar”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 1, 2016, ss. 1-12.
Vancouver Günay D, Özer M. Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının 2000’li Yıllardaki Gelişimi ve Mevcut Zorluklar. J Higher Edu Sci. 2016(1):1-12.