BibTex RIS Kaynak Göster

Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma

Yıl 2017, Sayı: 3, 644 - 650, 01.12.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, Y kuşağı hemşirelik öğrencilerinin yaşantılarında mobil telefonlara yükledikleri anlamı belirlemektir. Nitel araştırma desenindeki araştırma bir devlet üniversitesinin sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümünde gerçekleştirildi. 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde öğrenim gören ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 20 öğrenci ile yürütüldü. Veriler, araştırmacılar tarafından araştırmanın amacı doğrultusunda oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze görüşülerek 15-30 dakikada toplandı. Veriler nitel veri analizi yöntemine göre analiz edildi. Araştırmanın sonucunda, Y kuşağı hemşirelik öğrencileri için mobil telefonun anlamını ifade eden bağımlılık, bütünleşme, bilgilenme, sosyalleşme/eğlence ve özgürlük başlığı altında olumlu ve olumsuz beş ayrı ortak tema ortaya çıkarıldı. Katılımcıların aynı anda hem olumlu hem de olumsuz temalara sahip olduğu da gözlendi. Ayrıca katılımcıların çoğunluğunun mobil telefon bağımlısı olduklarını ifade ettikleri de saptandı. Değişen teknolojiyle beraber bu teknolojiden en iyi yararlanan gençlerin mobil telefonları çok farklı amaçlarla kullandıkları görülmektedir. Bu araştırma Y kuşağı hemşirelik öğrencilerinin mobil telefonları eğitim ve araştırmalarında sıkça kullanmalarının yanı sıra bağımlılık boyutunda kullanımlarının olduğunu da göstermektedir. Teknoloji kullanımı konusunda öğrencilerin bilinçlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir

Kaynakça

  • Aljomaa, S. S., Al-Qudah, M. F., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-64.
  • Aoki, K., & Downes, E. J. (2003). An analysis of young people’s use of and attitudes toward cell phones. Telematics and Informatics, 20(4), 349-364.
  • Bal, E. (2013). Teknoloji çağında cep telefonu kullanım alışkanlıkları ve motivasyonlar: Selçuk Üniversitesi öğrencileri üzerine bir inceleme. (Yayınlanmamış doktora tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balakrishnan, V., & Raj R. G. (2012). Exploring the relationship between urbanized Malaysian youth and their mobile phones: a quantitative approach. Telematics and Informatics, 29(3), 263-272.
  • Bayrak, B. Y. (2015). Aklı (!) telefonlara devretmek: Akıllı telefonlarla yaşam deneyimleri. Retrieved from inet-tr.org.tr/inetconf20/ bildiri/43.pdf
  • Çetin Aydın, G., & Başol, O. (2014). X ve Y kuşağı: Çalışmanın anlamında bir değişme var mı? Electronic Journal of Vocational Colleges. 1-15. Retrieved from https://www.researchgate. net/publication/282455104_X_VE_Y_KUSAGI_CALISMANIN_ ANLAMINDA_BIR_DEGISME_VAR_MI
  • Elhai, J. D., Dvorak, R. D., Levine, J. C., & Hall, B. J. (2017). Problematic smartphone use: a conceptual overview and systematic review of relations with anxiety and depression psychopathology. Journal of Affective Disorders, 207, 251-259.
  • Erdoğan, S. (2014). Nitel araştırmalar. In Erdoğan S., Nahcivan N., & Esin M. N. (Eds). Hemşirelikte araştırma. (pp. 131-166). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Fowler, J., & Noyes, J. (2015). From dialing to tapping: university students report on mobile phone use. Procedia Manufacturing, 3, 4716 – 4723.
  • Gümüş, İ., & Örgev, C. (2015). Ön lisans öğrencilerinin akıllı cep telefon kullanmalarının başarı ve harcama düzeylerine olası etkileri üzerine bir çalışma. ISCAT/Akademik Platform, 310-315. Haverila, M. (2012). What do we want specifically from the cell phone? An age related study. Telematics and Informatics. 29(1), 110-22.
  • Henkoğlu, H. Ş., Mahiroğlu, A., & Keser, H. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgiye erişim aracı olarak İnternete yaklaşımları: Betimleyici bir çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 72-110.
  • Hulme, M., & Peters, S. (2001). Me my phone and I: the role of the mobile phone ULAŞILAMA. Retrieved from https://www. researchgate.net/publication/243774745_Me_my_phone_ and_I_the_role_of_the_mobile_phoneDI
  • Karaaslan, İ. A., & Budak, L. (2012). Üniversite öğrencilerinin cep telefonu özelliklerini kullanımlarının ve gündelik iletişimlerine etkisinin araştırılması. Journal of Yasar University, 26(7), 4548- 4525.
  • Kaya, S., & Argan, M. (2015). An exploratory qualitative study on mobile leisure (M-leisure): a case of mobile phone users in Turkey. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 6(1), 21-32.
  • Lee, Y. K., Chang, C. T., Lin, Y., Cheng, Z. H. (2014). The dark side of smartphone usage: psychological traits, compulsive behavior and technostress. Computers in Human Behavior, 31, 373-383.
  • Liu, Q. Q., Zhou, Z. K., Yang, X. J., Kong, F. C., Niu, G. F., & Fan, C. Y. (2017). Mobile phone addiction and sleep quality among Chinese adolescents: a moderated mediation model. Computers in Human Behavior, 72, 108-14.
  • Mahmood, Q. K., Ullah, R., & Akbar, M. S. (2013). Manifestation of mobile phone assisted personal agency among university students: evidence from Lahore. South Asian Studies, 28(1), 139-149. Retrieved from http://results.pu.edu.pk/images/ journal/csas/PDF/10_V28_1_2013.pdf
  • Özaşçılar, M. (2012). Genç bireylerin cep telefonu kullanımı ve bireysel güvenlik: Üniversite öğrencilerinin cep telefonunu bireysel güvenlik amaçlı kullanımları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 15(1), 42-74.
  • Özdemir. Y. (2014).Yeni Medya Ortamlarında Akıllı Telefonlar Üzerine Düşünmek. http://inet-tr.org.tr/inetconf19/bildiri/9. pdf.
  • Pourrazavi, S., Allahverdipour, H., Jafarabadi, M. A., & Matlabi, H. (2014). A socio-cognitive inquiry of excessive mobile phone use. Asian Journal of Psychiatry, 10, 84-89.
  • Rainie L., & Keeters S. (2006). Americans and their cell phones. Retrieved from http://www.pewinternet.org/2006/04/03/ americans-and-their-cell-phones-2/
  • Salehan, M., & Negahban, M. A. (2013). Social networking on smartphones: when mobile phones become addictive. Computers in Human Behavior, 29, 2632–639.
  • Sherman, R. (2014). Leading generation Y nurses. Nurse Leader, 12(3), 28-50.
  • Sönmez, B. (2011). Hemşirelerin yenilikçi davranışları ve etkileyen faktörler: Niteliksel bir çalışma. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Şen Bezirci, S. (2012). Farklı kuşaklardaki hemşirelerin meslekten ve işten ayrılma niyetleri ile iş doyumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Retrieved from http://acikerisim. deu.edu.tr/xmlui/handle/12345/9919
  • Ustakara, F., & Türkoğlu, E. (2015). Y kuşağının bir gözetim mekanizması olarak sosyal ağlar üzerine algısı: Gaziantep Üniversitesi araştırması. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(10), 939-58.
  • Xie, X., Zhao, F., Xie, J., & Lei, L. (2016). Symbolization of mobile phone and life satisfaction among adolescents in rural areas of China: mediating of school-related relationships. Computers in Human Behavior, 64, 694-702.

The Meaning of Mobile Phone for Y Generation Nursing Students: A Qualitative Research

Yıl 2017, Sayı: 3, 644 - 650, 01.12.2017

Öz

The purpose of this study is to explore the meaning of mobile phones for Y generation nursing students. This qualitative research design study was carried out at a School of Health, Department of Nursing of a state university. Bu araştırma Y kuşağı hemşirelik öğrencilerinin mobil telefonları eğitim ve araştırmalarında sıkça kullanmalarının yanı sıra bağımlılık boyutunda kullanımlarının olduğunu da göstermektedir. Teknoloji kullanımı konusunda öğrencilerin bilinçlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir. The research was conducted in the fall semester of 2016-2017 academic year with 20 undergraduates who voluntered to participate in this study. The data were collected in 15-30 minutes with a semi-structured interview form prepared by the researchers. The data were analysed through qualitative data analysis method. The findings of the study yielded five common both positive and negative themes related to the meaning of mobile phones for Y generation nursing students under the headings of dependency, integration, information, socialization/entertainment, and freedom. It was also observed that the participants had both positive and negative themes at the same time. It was also found that the majority of the participants stated to be mobile phone addicts. Together with the changing technology, young people who make the best use of this technology seem to use mobile phones for very different purposes. This research shows that Y generation nursing students use mobile phones frequently for educational and research purposes while it also arises that their use is at addiction level. To this end, it is suggested that nursing students’ awareness is raised about technology use

Kaynakça

  • Aljomaa, S. S., Al-Qudah, M. F., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S. (2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-64.
  • Aoki, K., & Downes, E. J. (2003). An analysis of young people’s use of and attitudes toward cell phones. Telematics and Informatics, 20(4), 349-364.
  • Bal, E. (2013). Teknoloji çağında cep telefonu kullanım alışkanlıkları ve motivasyonlar: Selçuk Üniversitesi öğrencileri üzerine bir inceleme. (Yayınlanmamış doktora tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Balakrishnan, V., & Raj R. G. (2012). Exploring the relationship between urbanized Malaysian youth and their mobile phones: a quantitative approach. Telematics and Informatics, 29(3), 263-272.
  • Bayrak, B. Y. (2015). Aklı (!) telefonlara devretmek: Akıllı telefonlarla yaşam deneyimleri. Retrieved from inet-tr.org.tr/inetconf20/ bildiri/43.pdf
  • Çetin Aydın, G., & Başol, O. (2014). X ve Y kuşağı: Çalışmanın anlamında bir değişme var mı? Electronic Journal of Vocational Colleges. 1-15. Retrieved from https://www.researchgate. net/publication/282455104_X_VE_Y_KUSAGI_CALISMANIN_ ANLAMINDA_BIR_DEGISME_VAR_MI
  • Elhai, J. D., Dvorak, R. D., Levine, J. C., & Hall, B. J. (2017). Problematic smartphone use: a conceptual overview and systematic review of relations with anxiety and depression psychopathology. Journal of Affective Disorders, 207, 251-259.
  • Erdoğan, S. (2014). Nitel araştırmalar. In Erdoğan S., Nahcivan N., & Esin M. N. (Eds). Hemşirelikte araştırma. (pp. 131-166). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Fowler, J., & Noyes, J. (2015). From dialing to tapping: university students report on mobile phone use. Procedia Manufacturing, 3, 4716 – 4723.
  • Gümüş, İ., & Örgev, C. (2015). Ön lisans öğrencilerinin akıllı cep telefon kullanmalarının başarı ve harcama düzeylerine olası etkileri üzerine bir çalışma. ISCAT/Akademik Platform, 310-315. Haverila, M. (2012). What do we want specifically from the cell phone? An age related study. Telematics and Informatics. 29(1), 110-22.
  • Henkoğlu, H. Ş., Mahiroğlu, A., & Keser, H. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgiye erişim aracı olarak İnternete yaklaşımları: Betimleyici bir çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 72-110.
  • Hulme, M., & Peters, S. (2001). Me my phone and I: the role of the mobile phone ULAŞILAMA. Retrieved from https://www. researchgate.net/publication/243774745_Me_my_phone_ and_I_the_role_of_the_mobile_phoneDI
  • Karaaslan, İ. A., & Budak, L. (2012). Üniversite öğrencilerinin cep telefonu özelliklerini kullanımlarının ve gündelik iletişimlerine etkisinin araştırılması. Journal of Yasar University, 26(7), 4548- 4525.
  • Kaya, S., & Argan, M. (2015). An exploratory qualitative study on mobile leisure (M-leisure): a case of mobile phone users in Turkey. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 6(1), 21-32.
  • Lee, Y. K., Chang, C. T., Lin, Y., Cheng, Z. H. (2014). The dark side of smartphone usage: psychological traits, compulsive behavior and technostress. Computers in Human Behavior, 31, 373-383.
  • Liu, Q. Q., Zhou, Z. K., Yang, X. J., Kong, F. C., Niu, G. F., & Fan, C. Y. (2017). Mobile phone addiction and sleep quality among Chinese adolescents: a moderated mediation model. Computers in Human Behavior, 72, 108-14.
  • Mahmood, Q. K., Ullah, R., & Akbar, M. S. (2013). Manifestation of mobile phone assisted personal agency among university students: evidence from Lahore. South Asian Studies, 28(1), 139-149. Retrieved from http://results.pu.edu.pk/images/ journal/csas/PDF/10_V28_1_2013.pdf
  • Özaşçılar, M. (2012). Genç bireylerin cep telefonu kullanımı ve bireysel güvenlik: Üniversite öğrencilerinin cep telefonunu bireysel güvenlik amaçlı kullanımları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 15(1), 42-74.
  • Özdemir. Y. (2014).Yeni Medya Ortamlarında Akıllı Telefonlar Üzerine Düşünmek. http://inet-tr.org.tr/inetconf19/bildiri/9. pdf.
  • Pourrazavi, S., Allahverdipour, H., Jafarabadi, M. A., & Matlabi, H. (2014). A socio-cognitive inquiry of excessive mobile phone use. Asian Journal of Psychiatry, 10, 84-89.
  • Rainie L., & Keeters S. (2006). Americans and their cell phones. Retrieved from http://www.pewinternet.org/2006/04/03/ americans-and-their-cell-phones-2/
  • Salehan, M., & Negahban, M. A. (2013). Social networking on smartphones: when mobile phones become addictive. Computers in Human Behavior, 29, 2632–639.
  • Sherman, R. (2014). Leading generation Y nurses. Nurse Leader, 12(3), 28-50.
  • Sönmez, B. (2011). Hemşirelerin yenilikçi davranışları ve etkileyen faktörler: Niteliksel bir çalışma. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Şen Bezirci, S. (2012). Farklı kuşaklardaki hemşirelerin meslekten ve işten ayrılma niyetleri ile iş doyumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Retrieved from http://acikerisim. deu.edu.tr/xmlui/handle/12345/9919
  • Ustakara, F., & Türkoğlu, E. (2015). Y kuşağının bir gözetim mekanizması olarak sosyal ağlar üzerine algısı: Gaziantep Üniversitesi araştırması. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(10), 939-58.
  • Xie, X., Zhao, F., Xie, J., & Lei, L. (2016). Symbolization of mobile phone and life satisfaction among adolescents in rural areas of China: mediating of school-related relationships. Computers in Human Behavior, 64, 694-702.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şebnem Bilgiç Bu kişi benim

Akif Özcanan Bu kişi benim

Zehra Altay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bilgiç, Ş., Özcanan, A., & Altay, Z. (2017). Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 644-650.
AMA Bilgiç Ş, Özcanan A, Altay Z. Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. Aralık 2017;(3):644-650.
Chicago Bilgiç, Şebnem, Akif Özcanan, ve Zehra Altay. “Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3 (Aralık 2017): 644-50.
EndNote Bilgiç Ş, Özcanan A, Altay Z (01 Aralık 2017) Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 644–650.
IEEE Ş. Bilgiç, A. Özcanan, ve Z. Altay, “Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma”, J Higher Edu Sci, sy. 3, ss. 644–650, Aralık 2017.
ISNAD Bilgiç, Şebnem vd. “Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (Aralık 2017), 644-650.
JAMA Bilgiç Ş, Özcanan A, Altay Z. Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2017;:644–650.
MLA Bilgiç, Şebnem vd. “Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3, 2017, ss. 644-50.
Vancouver Bilgiç Ş, Özcanan A, Altay Z. Y Kuşağı Hemşirelik Öğrencileri İçin Mobil Telefonun Anlamı: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2017(3):644-50.