BibTex RIS Kaynak Göster

Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi

Yıl 2020, Sayı: 2, 318 - 327, 01.08.2020

Öz

Bu araştırma aleksitimik özelliklere sahip üniversite öğrencileriyle yapılan psikodrama oturumlarının aleksitimik belirtileri azaltmada, duyguları tanıma, ifade etme ve spontanlık düzeyini artırmadaki etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Günümüzde bireylerdeki aleksitimik belirtilerde görülen artış bu araştırmayı önemli kılmaktadır. Araştırmanın modeli ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desendir. Araştırmanın amacı doğrultusunda 290 öğrenciye Toronto Aleksitimi Ölçeği, Duyguları İfade Etme Ölçeği ve Spontanlık Değerlendirme Ölçeği uygulanmış ve aleksitimi düzeyi yüksek olan öğrenciler belirlenmiştir. Aleksitimi düzeyi yüksek bulunan 26 öğrenci arasından 10 deney 10 kontrol grubu olmak üzere 20 öğrenci seçilmiştir. Elde edilen veriler nonparametrik teknikler ile analiz edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda aleksitimik öğrencilerin aleksitimi belirtilerinin azalmasında psikodramanın etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Aynı zamanda psikodramanın, öğrencilerin duygularını ifade etme becerilerini ve spontanlık düzeylerini artırmada etkili olduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Altınay, D. (2003). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Bankier, B., Aigner, M., & Bach, M. (2001). Alexithymia in DSM-IV disorder: Comparative evaluation of somatoform disorder, panic disorder, obsessive-compulsive disorder and depression. Psychosomatics, 42, 235-240.
  • Batıgün, A., & Büyükşahin, A. (2008). Aleksitimi: Psikolojik belirtiler ve bağlanma stilleri. Klinik Psikiyatri, 11, 105-114.
  • Baydemir-Sarımurat, N. (2007, 21 Ocak) Psikodramanın diğer psi- koterapilerden farkı. I. İstanbul Psikodrama Günleri, İstanbul.
  • Beştepe, E. E. (1997). 20 soruluk toronto aleksitimi skalası geçerlik ve güvenirlik çalışması (Yayınlanmamış uzmanlık tezi). Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Ankara
  • Blatner, A. (2000). Foundations of Psychodrama: History, Theory and Practice (4th ed.). New York: Springer.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Candansayar, S. (1993) Genç erişkin Sağlıklı gönüllülerde aleksitimi plevalansı. XXIX. Ulusal Psikiyatri Kongresi. Özet Kitabı, Bursa, 29 Eylül- 4 Ekim 1993: 120.
  • Croyle, K. L., & Waltz, J. (2002). Emotional awareness and couples’ releationship satisfaction. Journal of Marital and Family Therapy, 28(4), 435-444.
  • Dökmen, Ü. (2000). Yarına Kim Kalacak? Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Varolmak, Gelişmek, Uzlaşmak. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü., (2004). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Freyberger, H. (1977). Supportive psychotherapeutic tecniques in primary and secondery alexithymia. Psychother Psychosom 22 (1-4): 337-42.
  • Goleman, D. (2003). Duygusal Zekâ. Varlık Yayınları: İstanbul.
  • Greenberg, L. (2004). Emotion-focused therapy. Clinical Psychology and Psychotherapy, 11, 3–16.
  • Greenberg, L., & Safran, J. D. (1989). Emotion in psychotherapy. American Psychologist 44(1), 19-29.
  • Güleç, H., Köse, S., Güleç, Y. M., Çitak, S., Evren C., Borckardt, J., & Sayar, K. (2009). Yirmi soruluk toronto aleksitimi ölçeğinin Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 19, 214-220.
  • Şener, Ö. (2018). Duygu ahrazlığı (aleksitimi) yaşayan üniversite öğrencilerinin duygu ifadeleri ve spontanlıkları üzerine psikodramanın etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İstanbul
  • Şener, Ö. (2017) Psikodramanın sosyal kaygısı olan üniversite öğrencileri üzerindeki etkisi. 6. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiri Kitabı III. 151-163.
  • Şener, Ö. (2019). Psikoterapide yeni bir dışavurumcu teknik olarak rasa teorisi, IX. Uluslararası Yükseköğretimde Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı, Yayın No: 2561, 170-179.
  • Taylor, G. J. (1984). Alexithymia concept, measurement and implications for treatment. American Journal of Psychiatry, 141(6), 725-732.
  • Taylor, G. J., Bagby, R. M., & Parker, J. D. (1991). Alexithymia construct, a potential paradigm for psychosomatic medicine. The Academy of Psychosomatic Medicine, 32(2), 153-163.
  • Varol, Ş. (1998). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrenci- lerinin aleksitimik özellikleri üzerine etkisi (Yayınlanmamış dok- tora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü, Samsun
  • Wilkowski, B. M., & Robinson, M. D. (2008). The cognitive basis of trait anger and reactive aggression: An integrative analysis. Personality and Social Psychology Review, 12, 3–21.
  • Zackheim, L. (2007). Alexithymia: The expanding realm of research. J Psychosom Res, 63, 345-347.

The Effects of Psychodrama on Emotional Expression and Spontaneity of University Students Suffering Alexithymia

Yıl 2020, Sayı: 2, 318 - 327, 01.08.2020

Öz

This study was carried out to analyze the effects of psychodrama with psychodrama exercises and group therapy to decrease alexithymic symptoms and increase the level of emotional recognition, expression, and spontaneity of university students who suffer from alexithymia. The Control group pretest-posttest semi-experimental design was used. 20 freshmen with alexithymia were selected among 26 students and equally divided into experimental and control groups. To collect data, the Toronto Alexithymia Scale TAS , Emotional Expression Questionnaire EEQ , and Revised Spontaneity Assessment Inventory SAI-R were used. To construct the experimental and control groups TAS, EEQ, and SAI-R were applied to 290 freshman students at Hasan Ali Yucel Faculty of Education in 2017-2018. The subjects whose alexithymic levels were high were assigned to these groups. The experimental results show that psychodrama group therapy was effective in decreasing the alexithymia levels of the university students who suffered from it. It also has increased the emotional expression and spontaneity levels

Kaynakça

  • Altınay, D. (2003). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Bankier, B., Aigner, M., & Bach, M. (2001). Alexithymia in DSM-IV disorder: Comparative evaluation of somatoform disorder, panic disorder, obsessive-compulsive disorder and depression. Psychosomatics, 42, 235-240.
  • Batıgün, A., & Büyükşahin, A. (2008). Aleksitimi: Psikolojik belirtiler ve bağlanma stilleri. Klinik Psikiyatri, 11, 105-114.
  • Baydemir-Sarımurat, N. (2007, 21 Ocak) Psikodramanın diğer psi- koterapilerden farkı. I. İstanbul Psikodrama Günleri, İstanbul.
  • Beştepe, E. E. (1997). 20 soruluk toronto aleksitimi skalası geçerlik ve güvenirlik çalışması (Yayınlanmamış uzmanlık tezi). Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Ankara
  • Blatner, A. (2000). Foundations of Psychodrama: History, Theory and Practice (4th ed.). New York: Springer.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Candansayar, S. (1993) Genç erişkin Sağlıklı gönüllülerde aleksitimi plevalansı. XXIX. Ulusal Psikiyatri Kongresi. Özet Kitabı, Bursa, 29 Eylül- 4 Ekim 1993: 120.
  • Croyle, K. L., & Waltz, J. (2002). Emotional awareness and couples’ releationship satisfaction. Journal of Marital and Family Therapy, 28(4), 435-444.
  • Dökmen, Ü. (2000). Yarına Kim Kalacak? Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Varolmak, Gelişmek, Uzlaşmak. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü., (2004). Sosyometri ve Psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Freyberger, H. (1977). Supportive psychotherapeutic tecniques in primary and secondery alexithymia. Psychother Psychosom 22 (1-4): 337-42.
  • Goleman, D. (2003). Duygusal Zekâ. Varlık Yayınları: İstanbul.
  • Greenberg, L. (2004). Emotion-focused therapy. Clinical Psychology and Psychotherapy, 11, 3–16.
  • Greenberg, L., & Safran, J. D. (1989). Emotion in psychotherapy. American Psychologist 44(1), 19-29.
  • Güleç, H., Köse, S., Güleç, Y. M., Çitak, S., Evren C., Borckardt, J., & Sayar, K. (2009). Yirmi soruluk toronto aleksitimi ölçeğinin Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 19, 214-220.
  • Şener, Ö. (2018). Duygu ahrazlığı (aleksitimi) yaşayan üniversite öğrencilerinin duygu ifadeleri ve spontanlıkları üzerine psikodramanın etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İstanbul
  • Şener, Ö. (2017) Psikodramanın sosyal kaygısı olan üniversite öğrencileri üzerindeki etkisi. 6. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiri Kitabı III. 151-163.
  • Şener, Ö. (2019). Psikoterapide yeni bir dışavurumcu teknik olarak rasa teorisi, IX. Uluslararası Yükseköğretimde Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı, Yayın No: 2561, 170-179.
  • Taylor, G. J. (1984). Alexithymia concept, measurement and implications for treatment. American Journal of Psychiatry, 141(6), 725-732.
  • Taylor, G. J., Bagby, R. M., & Parker, J. D. (1991). Alexithymia construct, a potential paradigm for psychosomatic medicine. The Academy of Psychosomatic Medicine, 32(2), 153-163.
  • Varol, Ş. (1998). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrenci- lerinin aleksitimik özellikleri üzerine etkisi (Yayınlanmamış dok- tora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü, Samsun
  • Wilkowski, B. M., & Robinson, M. D. (2008). The cognitive basis of trait anger and reactive aggression: An integrative analysis. Personality and Social Psychology Review, 12, 3–21.
  • Zackheim, L. (2007). Alexithymia: The expanding realm of research. J Psychosom Res, 63, 345-347.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Özlem Şener Bu kişi benim

Serhat Armağan Köseoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şener, Ö., & Köseoğlu, S. A. (2020). Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(2), 318-327.
AMA Şener Ö, Köseoğlu SA. Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi. J Higher Edu Sci. Ağustos 2020;(2):318-327.
Chicago Şener, Özlem, ve Serhat Armağan Köseoğlu. “Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri Ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2 (Ağustos 2020): 318-27.
EndNote Şener Ö, Köseoğlu SA (01 Ağustos 2020) Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 318–327.
IEEE Ö. Şener ve S. A. Köseoğlu, “Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi”, J Higher Edu Sci, sy. 2, ss. 318–327, Ağustos 2020.
ISNAD Şener, Özlem - Köseoğlu, Serhat Armağan. “Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri Ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 (Ağustos 2020), 318-327.
JAMA Şener Ö, Köseoğlu SA. Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi. J Higher Edu Sci. 2020;:318–327.
MLA Şener, Özlem ve Serhat Armağan Köseoğlu. “Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri Ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2, 2020, ss. 318-27.
Vancouver Şener Ö, Köseoğlu SA. Aleksitimi Belirtileri Olan Üniversite Öğrencilerinin Duygu İfadeleri ve Spontanlıkları Üzerine Psikodramanın Etkisi. J Higher Edu Sci. 2020(2):318-27.