BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş mey en Rolü

Yıl 2015, Sayı: 3, 361 - 366, 01.12.2015

Öz

Hızla değişen ve küçülen dünyamızda yaşanan bilimsel, ekonomik, sosyal, teknolojik, kültürel ve politik değişimler, tüm kurumları bu değişime ayak uydurmaya zorlamaktadır. Bunlar arasında yükseköğretim kurumları bir taraftan değişimi yaşarken, diğer taraftan zamanın öncesinde hareket ederek geleceğin bilim insanları, ekonomist, sosyolog, mühendis ve politikacılarını da geleceğe hazırlamak zorunda kalmaktadırlar. Bu makalenin amacı, günümüzün ve geleceğin zihin ve insan gücünü yetiştirmek misyonu olan üniversitelerde çalışan psikologların rollerini incelemek ve bu hızlı değişim içinde üniversitelerin misyonları dâhilindeki rollerinin de değişmek zorunda kaldıklarını vurgulamaktır. Eğitim ve bilimin öncülüğünü yapan ülkelerin son 50 yılda geçirdiği değişimler, işleri insanı anlamak olan psikologlara alışılagelmişin dışında yeni roller yüklemektedir. Günümüz yükseköğretim kurumlarında, bir yandan arzulanan öğrenci profiline ulaşmak için öğrenci ile bire-bir çalışarak, koruyucu, önleyici ve sorun çözücü rolünü yerine getiren, diğer yandan üniversite öğrencisinin bağlamdan ve sosyal çevresinden bağımsız olamayacağı bilinci ile üniversitenin tamamına, eğitim ve stratejik yönetim konularında yardımcı olan, çok yönlü, sorumlulukları Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi dışına çıkan psikologlara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada, yükseköğretim kurumlarında görev yapan psikologlardan beklentiler ile birlikte, bütüncül bir yaklaşım içinde psikologların gerçekleştirebilecekleri görevler tartışılmıştır

Kaynakça

  • Altman, I. (1996). Higher education and psychology in the millennium. American Psychologist, 51(4), 371-378.
  • Ankara Üniversitesi, Psikoloji Bölümü. (2015). Retrieved from http://psikoloji.humanity.ankara.edu.tr/?page_id=117
  • American Psychological Association (APA). (2015). Retrieved from http://www.apa.org/support/about/apa/psychology. aspx#answer
  • Atılım Üniversitesi, Psikoloji Bölümü. (2015). Retrieved from http://psy.atilim.edu.tr/is-olanaklari
  • Bilgi Üniversitesi, Psikoloji Bölümü. (2015). Retrieved from http:// www.bilgi.edu.tr/tr/programlar-ve-okullar/lisans/sosyal-vebeseri-bilimler fakultesi/psikoloji/sayfa/mezunlar/
  • Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü. (2015). Retrieved from http://ed.boun.edu.tr/?q=turkce/node/16.
  • Capra, F. (1997). The web of life: A new scientific understanding of living systems. USA: First Anchor Books.
  • Castonguay, L. G., Locke, B. D., & Hayes, J. A. (2011). The center for collegiate mental health: An example of a practice-research network in university counseling centers. Journal of College Student Psychotherapy, 25(2), 105-119.
  • Dresel, M., Schmitz, B., Schober, B., Spiel, C., Ziegler, A., Engelschalk, T., & Steuer, G. (2015). Competencies for successful selfregulated learning in higher education: structural model and indications drawn from expert interviews. Studies in Higher Education, (ahead-of-print), 1-17.
  • Eells, G. T. (2012). Who Are We and Where Are We Going? Reflections on Counseling Services’ Scope of Care. Journal of College Student Psychotherapy, 26(4), 256-258. 10.1080/87568225.2012.711137
  • Eisenberg, D., Gollust, S. E., Golberstein, E., & Hefner, J. L. (2007). Prevalence and correlates of depression, anxiety, and suicidality among university students. American Journal of Orthopsychiatry, 77(4), 534-542.
  • Erkan, S., Cihangir Çankaya, Z., Terzi, Ş., & Özbay, Y. (2012). Üniversite Psikolojik Danışma ve Rehberlik merkezlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 174-198.
  • Farrer, L., Gulliver, A., Chan, J. K., Bennett, K., & Griffiths, K. M. (2015). A virtual mental Health clinic for university students: A qualitative study of end-eser service needs and priorities. JMIR Mental Health, 2(1), e2. doi:10.2196/mental.3890
  • Kopta, S. M., Petrik, M. L., Saunders, S. M., Mond, M., Hirsch, G., Kadison, R., & Raymond, D. (2014). The utility of an efficient outcomes assessment system at university counseling centers. Journal of College Student Psychotherapy, 28(2), 97-116.
  • Lin, Y. N., Liu, C. W., & Hsieh, H. H. (2010). A services survey study of a university counseling center in Taiwan. College Student Journal, 44(4), 1021.
  • Morrell, R.F. (1998). Project follow through still ignored. American Psychologist, 53(3), 318-318.
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Psikoloji Bölümü. (2015). http:// www.metu.edu.tr/tr/system/files/programs/psikoloji.pdf
  • Phillips, V., Boysen, T.C., & Schuster, S.A. (1997). Psychology’s role in statewide education reform: Kentucky as an example. American Psychologist, 52(3), 250-255.
  • Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353.
  • Senge, P. M., Cambron-McCabe, N., Lucas, T., Smith, B., & Dutton, J. (2012). Schools that learn (updated and revised): A fifth discipline fieldbook for educators, parents, and everyone who cares about education. Crown Business.
  • Tharinger, D.J., Lambert, N.M., Bricklin, P.M., Johnson, N.F., Oakland, T.D., Paster, V.S., & Sanchez, W. (1996). Education reform: Challenges for psychology and psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 27(1), 24-33.
  • Türküm, A. S., Kızıltaş, A., & Sarıyer, A. (2004). Anadolu üniversitesi psikolojik danışma ve rehberlik merkezi›nin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(21), 15-27.
  • Walsh, M.E., Galassi, J.P, Murphy, J.A, ve Park-Taylor, J. A. (2002). Conceptual framework for counseling psychologists in schools. The Counseling Psychologist, 30(5), 682-704.
  • Van Brunt, B. (2012). Giving troubled students the brushoff. The Chronicle of Higher Education, February 21. Retrieved from http://chronicle.com/article/GivingTroubled-Studentsthe/130838/

Un changing Role of the Psychologist in Higher Education

Yıl 2015, Sayı: 3, 361 - 366, 01.12.2015

Öz

Scientific, economic, social, technological, cultural and political transformations in our rapidly changing world force all institutions to adapt to these new conditions. Among these, higher education institutions are undergoing some changes themselves. On the other hand, being obliged to move ahead of time, they are educating scientists, economists, sociologists, engineers and politicians for the future. The purpose of this article is to examine and emphasize the necessity of a change in the role of psychologists working at universities whose mission is to educate the mind and manpower of the future. The transformations observed in the countries that pioneered education and science for the past 50 years imposed new, non-traditional roles to psychologists. Traditionally, psychologists who work at higher education institutions fulfill their role by working with individual and groups of students, on solving and preventing various problems. However, in today’s universities, psychologist are expected to work with the entire university community, which constitute the context and environment that the university students interact. Being aware of the fact that students are not isolated entities at universities, psychologists are required to take part in various educational and strategic managing activities that at some point influence individual students. Within a holistic perspective, this article discusses the changing needs of the universities and possible novel tasks of the psychologists which are beyond the walls of counseling centers

Kaynakça

  • Altman, I. (1996). Higher education and psychology in the millennium. American Psychologist, 51(4), 371-378.
  • Ankara Üniversitesi, Psikoloji Bölümü. (2015). Retrieved from http://psikoloji.humanity.ankara.edu.tr/?page_id=117
  • American Psychological Association (APA). (2015). Retrieved from http://www.apa.org/support/about/apa/psychology. aspx#answer
  • Atılım Üniversitesi, Psikoloji Bölümü. (2015). Retrieved from http://psy.atilim.edu.tr/is-olanaklari
  • Bilgi Üniversitesi, Psikoloji Bölümü. (2015). Retrieved from http:// www.bilgi.edu.tr/tr/programlar-ve-okullar/lisans/sosyal-vebeseri-bilimler fakultesi/psikoloji/sayfa/mezunlar/
  • Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü. (2015). Retrieved from http://ed.boun.edu.tr/?q=turkce/node/16.
  • Capra, F. (1997). The web of life: A new scientific understanding of living systems. USA: First Anchor Books.
  • Castonguay, L. G., Locke, B. D., & Hayes, J. A. (2011). The center for collegiate mental health: An example of a practice-research network in university counseling centers. Journal of College Student Psychotherapy, 25(2), 105-119.
  • Dresel, M., Schmitz, B., Schober, B., Spiel, C., Ziegler, A., Engelschalk, T., & Steuer, G. (2015). Competencies for successful selfregulated learning in higher education: structural model and indications drawn from expert interviews. Studies in Higher Education, (ahead-of-print), 1-17.
  • Eells, G. T. (2012). Who Are We and Where Are We Going? Reflections on Counseling Services’ Scope of Care. Journal of College Student Psychotherapy, 26(4), 256-258. 10.1080/87568225.2012.711137
  • Eisenberg, D., Gollust, S. E., Golberstein, E., & Hefner, J. L. (2007). Prevalence and correlates of depression, anxiety, and suicidality among university students. American Journal of Orthopsychiatry, 77(4), 534-542.
  • Erkan, S., Cihangir Çankaya, Z., Terzi, Ş., & Özbay, Y. (2012). Üniversite Psikolojik Danışma ve Rehberlik merkezlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 174-198.
  • Farrer, L., Gulliver, A., Chan, J. K., Bennett, K., & Griffiths, K. M. (2015). A virtual mental Health clinic for university students: A qualitative study of end-eser service needs and priorities. JMIR Mental Health, 2(1), e2. doi:10.2196/mental.3890
  • Kopta, S. M., Petrik, M. L., Saunders, S. M., Mond, M., Hirsch, G., Kadison, R., & Raymond, D. (2014). The utility of an efficient outcomes assessment system at university counseling centers. Journal of College Student Psychotherapy, 28(2), 97-116.
  • Lin, Y. N., Liu, C. W., & Hsieh, H. H. (2010). A services survey study of a university counseling center in Taiwan. College Student Journal, 44(4), 1021.
  • Morrell, R.F. (1998). Project follow through still ignored. American Psychologist, 53(3), 318-318.
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Psikoloji Bölümü. (2015). http:// www.metu.edu.tr/tr/system/files/programs/psikoloji.pdf
  • Phillips, V., Boysen, T.C., & Schuster, S.A. (1997). Psychology’s role in statewide education reform: Kentucky as an example. American Psychologist, 52(3), 250-255.
  • Richardson, M., Abraham, C., & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students’ academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353.
  • Senge, P. M., Cambron-McCabe, N., Lucas, T., Smith, B., & Dutton, J. (2012). Schools that learn (updated and revised): A fifth discipline fieldbook for educators, parents, and everyone who cares about education. Crown Business.
  • Tharinger, D.J., Lambert, N.M., Bricklin, P.M., Johnson, N.F., Oakland, T.D., Paster, V.S., & Sanchez, W. (1996). Education reform: Challenges for psychology and psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 27(1), 24-33.
  • Türküm, A. S., Kızıltaş, A., & Sarıyer, A. (2004). Anadolu üniversitesi psikolojik danışma ve rehberlik merkezi›nin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(21), 15-27.
  • Walsh, M.E., Galassi, J.P, Murphy, J.A, ve Park-Taylor, J. A. (2002). Conceptual framework for counseling psychologists in schools. The Counseling Psychologist, 30(5), 682-704.
  • Van Brunt, B. (2012). Giving troubled students the brushoff. The Chronicle of Higher Education, February 21. Retrieved from http://chronicle.com/article/GivingTroubled-Studentsthe/130838/
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Neşe Alkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Alkan, N. (2015). Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş mey en Rolü. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 361-366.
AMA Alkan N. Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş mey en Rolü. J Higher Edu Sci. Aralık 2015;(3):361-366.
Chicago Alkan, Neşe. “Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş Mey En Rolü”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3 (Aralık 2015): 361-66.
EndNote Alkan N (01 Aralık 2015) Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş mey en Rolü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 361–366.
IEEE N. Alkan, “Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş mey en Rolü”, J Higher Edu Sci, sy. 3, ss. 361–366, Aralık 2015.
ISNAD Alkan, Neşe. “Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş Mey En Rolü”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (Aralık 2015), 361-366.
JAMA Alkan N. Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş mey en Rolü. J Higher Edu Sci. 2015;:361–366.
MLA Alkan, Neşe. “Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş Mey En Rolü”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3, 2015, ss. 361-6.
Vancouver Alkan N. Yükseköğretimde Psikoloğun Değiş mey en Rolü. J Higher Edu Sci. 2015(3):361-6.