The contribution to science by the academics of a country and the science-policy owned by the same country is accepted as the most basic
indicator of the development in that country. The most important concept to be addressed in the advancement and transformation of
science is scientific quality. The purpose of this study is to determine the views of academics regarding the reasons for the quality problems,
especially in the social sciences field, and to share the solution suggestions for these problems by the academics. The phenomenological
approach, which is one of the qualitative research types, was adopted as the method of the study to examine the views and experiences
of the academics in a more detailed manner. Content analysis technique was used in the analysis of the data collected by the interview
method. The findings of the study were categorized into two main themes based on the views of the academics, as the reasons for the
qualitative publication problem, and the suggestions addressed for this problem. The reasons for the problem of qualitative publication are
presented in six categories: the content of the publications, journal, academician, current structure, cultural context and political pressures
Bir ülkenin akademisyenlerinin bilime yaptığı katkı ve ülkenin sahip olduğu bilim politikası, o ülkedeki gelişmişliğin en temel göstergesi
olarak kabul edilmektedir. Bilimin ilerlemesi ve dönüşümünde ele alınması gereken en önemli kavram bilimsel niteliktir. Bu araştırmanın
amacı, özellikle sosyal bilimler alanda üretilen bilimsel yayınların nitelik sorunlarının nedenlerine ilişkin olarak akademisyenlerin
görüşlerinin belirlenmesi ve yine bu soruna ilişkin çözüm önerilerinin akademisyenler tarafından paylaşılmasıdır. Araştırmada
akademisyen görüşleri ve deneyimlerinin daha ayrıntılı ele alınmasının amaçlanmasından dolayı nitel araştırma türlerinden fenomenolojik
yaklaşım benimsenmiştir. Görüşme yöntemi ile toplanan verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları
akademisyenlerin görüşlerinden yola çıkılarak, nitelikli yayın sorununun nedenleri ve bu soruna ilişkin geliştirilen öneriler olmak üzere
iki ana temada kategorize edilmiştir. Nitelikli yayın sorununun nedenleri ise yayınların içeriği, dergi, akademisyen, mevcut yapı, kültürel
bağlam ve politik baskılar olmak üzere altı kategoride sunulmuştur.
akademik alan akademik yayın bilimsel yayın niteliği bilimsel yayınların nitelik sorunları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 |