Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademisyenlerin Yaşam Doyumları ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 461 - 473, 30.12.2020

Öz

Araştırmanın amacı, akademisyenlerde aşırı iş yükü, iş amaçlı akıllı telefon kullanımı ve iş-aile çatışmasının yaşam doyumu ve iş doyumuna
etkisinin tespit edilmesidir. Araştırmanın örneklemini Türkiye genelinde yükseköğretim kurumlarında görevli olan 413 akademik personel
oluşturmaktadır. Araştırmada veri elde edebilmek için anket tekniği kullanılmıştır. Veriler SPSS 25 istatistik paket programı ile analiz
edilmiştir. Verilerin analizinde faktör analizi, güvenilirlik analizi, tanımlayıcı istatistikler, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre, akademisyenlerde iş arkadaşlarının desteği yaşam doyumunu artırmakta, iş aile çatışması ise yaşam doyumunu
azaltmaktadır. İş-aile çatışması, işin genel yapısından kaynaklı doyumu azaltırken, iş amaçlı akıllı telefon kullanımı ve iş arkadaşı desteği,
işin genel yapısından kaynaklı olarak elde edilen doyumu artırmaktadır. İş-aile çatışması bireyin işindeki roller ve kişisel değerlerden dolayı
elde ettiği doyumu azaltırken, iş arkadaşlarının desteği ise söz konusu doyumu artırmaktadır. İş-aile çatışması iş yerindeki amir/çalışan
ilişkilerinden elde edilen doyumu azaltırken, iş arkadaşlarının desteği amir/çalışan ilişkilerinden elde edilen doyumu artırmaktadır. İşaile
çatışması işin doğasından kaynaklı doyum düzeyini azaltırken, iş amaçlı akıllı telefon kullanımı işin doğasından kaynaklı doyumu
artırmaktadır. Araştırma Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarındaki akademik personellerle gerçekleştirilmiştir. Örneklemin sadece
akademik personeli kapsaması yönünden araştırma sınırlıdır. Ayrıca kolayda örneklem yöntemi kullanımı araştırmanın sonuçları açısından
diğer bir kısıttır.

Kaynakça

  • Achour, M., Mohd, M.R., Yakub, M.A., ve Yusoff, Z.B. (2013). Supervisory support as a moderator of work-family demands and life satisfaction among malaysian female academicians. World Applied Sciences Journal 28 (Economic, Finance and Management Outlooks) 32-37.
  • Ada S. ve Tatlı H.S. (2013). Akıllı telefon kullanımını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. Paper Presented at Akademik Bilişim 2013 Conference. Akdeniz University. Turkey. http:// ab.org.tr/ab13/bildiri/74.pdf).
  • Altahtooh U. A. (2018). The effect of job satisfaction and workload on it project employee turnover intention in the madinah government of Saudi Arabia, International Journal of Business and Social Science, 9(8), 107-117.

Investigation of Work-Related Factors Affecting Academics’ Life Satisfaction and Job Satisfaction

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 461 - 473, 30.12.2020

Öz

The aim of the study is to determine the effect of excessive workload, the use of smart phones for work, and the effect of work-family conflict
on life satisfaction and job satisfaction of academics. The study sample constitutes 413 academic staff in higher education institutions in
Turkey. The questionnaire technique was used to obtain data in the study. The data were analyzed with SPSS 25 statistics package program.
Factor analysis, reliability analysis, descriptive statistics, correlation and regression analysis were used in the analysis of the data. According
to the results of the study, the support of colleagues increases academics’ life satisfaction, while work-family conflict decreases their life
satisfaction. While work-family conflict reduces the satisfaction caused by the general structure of the business, the use of smart phones
for business purposes, and colleague support increase the satisfaction obtained due to the general structure of the business. Work-family
conflict decreases the satisfaction of the individual due to the roles and personal values in his work, while the support of his colleagues kullanıcıincreases
the satisfaction in question. While the work-family conflict reduces the satisfaction obtained from the manager / employee
relations in the workplace, the support of colleagues increases the satisfaction obtained from the manager / employee relations. While
work-family conflict reduces the level of satisfaction due to the nature of the work, the use of smartphones for business purposes increases
the satisfaction due to the nature of the work. This study was conducted on the academic staff working in various institutions of higher
education in Turkey. The study is limited in that the sample only covers academic staff. Also, using the convenience sampling method is
another limitation in terms of the results of the study.

Kaynakça

  • Achour, M., Mohd, M.R., Yakub, M.A., ve Yusoff, Z.B. (2013). Supervisory support as a moderator of work-family demands and life satisfaction among malaysian female academicians. World Applied Sciences Journal 28 (Economic, Finance and Management Outlooks) 32-37.
  • Ada S. ve Tatlı H.S. (2013). Akıllı telefon kullanımını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. Paper Presented at Akademik Bilişim 2013 Conference. Akdeniz University. Turkey. http:// ab.org.tr/ab13/bildiri/74.pdf).
  • Altahtooh U. A. (2018). The effect of job satisfaction and workload on it project employee turnover intention in the madinah government of Saudi Arabia, International Journal of Business and Social Science, 9(8), 107-117.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Volkan Öngel

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öngel, V. (2020). Akademisyenlerin Yaşam Doyumları ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 10(3), 461-473.
AMA Öngel V. Akademisyenlerin Yaşam Doyumları ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi. J Higher Edu Sci. Aralık 2020;10(3):461-473.
Chicago Öngel, Volkan. “Akademisyenlerin Yaşam Doyumları Ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 10, sy. 3 (Aralık 2020): 461-73.
EndNote Öngel V (01 Aralık 2020) Akademisyenlerin Yaşam Doyumları ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10 3 461–473.
IEEE V. Öngel, “Akademisyenlerin Yaşam Doyumları ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi”, J Higher Edu Sci, c. 10, sy. 3, ss. 461–473, 2020.
ISNAD Öngel, Volkan. “Akademisyenlerin Yaşam Doyumları Ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (Aralık 2020), 461-473.
JAMA Öngel V. Akademisyenlerin Yaşam Doyumları ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi. J Higher Edu Sci. 2020;10:461–473.
MLA Öngel, Volkan. “Akademisyenlerin Yaşam Doyumları Ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 10, sy. 3, 2020, ss. 461-73.
Vancouver Öngel V. Akademisyenlerin Yaşam Doyumları ve İş Doyumlarını Etkileyen İş Kaynaklı Faktörlerin İncelenmesi. J Higher Edu Sci. 2020;10(3):461-73.