Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 596 - 607, 30.12.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin lisansüstü eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri ile
lisansüstü eğitime dayalı kariyer gelişimi ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel durum desenlerinden iç içe geçmiş tek durum
çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu otuz iki öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin veriler pilot uygulama
ile geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin
analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin lisansüstü eğitimi kişisel ve mesleki gelişim sağlama,
akademik kariyer ve araştırma becerilerini öğrenme amaçlarıyla tercih ettikleri belirlenmiştir. Lisansüstü eğitimin bilimsel araştırma,
kişisel gelişim, bilim okuryazarlığı, alanda uzmanlaşma konusunda öğretmen beklentilerini karşıladığı belirlenmiştir. Derslerin farklı
günlerde olması, yeterli zaman ayıramama, ulaşımda zorluklar, izin alma ve bilimsel kongrelere katılım konusunda problemler yaşadıkları;
Milli Eğitim Bakanlığı yapısı içinde lisansüstü eğitimin kariyer gelişimi açısından öğretmene ekonomik katkılarının sınırlı olduğu ve
lisansüstü eğitimin yeterli değeri görmediği belirlenmiştir. Yaşanan sorunlara çözüm önerileri olarak ilgili mevzuatta öğretmenlerin kişisel
gelişimlerini destekleyen bir dilin kullanılması, öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla bilimsel çalışmaların
teşvik edilerek desteklenmesi gerektiği ifade edilmiştir. Bununla birlikte katılımcı öğretmenler tarafından, tez hazırlama dönemlerinde
aylıklı izin verilmesi, öğretmenlerin belli sürelerle araştırma amacıyla yurt dışına gönderilmesi, okul, ilçe, il müdürlüğü ve diğer üst yönetim
kadrosu görev tercihlerinde lisansüstü yapmış kişilere öncelik verilmesi gibi öneriler geliştirilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar
doğrultusunda lisansüstü eğitimle ilgili mevzuatın öğretmenlerin mesleki gelişimleri lehine güncellenmesi, öğretmenlerin lisansüstü
eğitimin yaygınlaştırılması amacıyla bazı teşvikler sunulması, öğretmenlerin mesleki yeterliliklerini geliştirmeye yönelik bir performans ve
kariyer sisteminin oluşturulması gibi öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aitken, L., Currey, J., Marshall, A., & Elliott, D. (2008). Discrimination of educational outcomes between differing levels of critical care programmes by selected stakeholders in Australia: A mixedmethod approach. Intensive and Critical Care Nursing, 24 (2), 68-77. Doi: 10.1016/j.iccn.2007.09.001.
  • Aküzüm, C. (2016). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin eğitim yönetimi programı bağlamında lisansüstü eğitime bakış açılarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 20 (67), 85-108.
  • Akyüz, Y. (2013). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000-M.S. 2013. Ankara: Pegem.

Evaluation of Postgraduate Education for the Teachers ‘Career Development

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 596 - 607, 30.12.2020

Öz

The aim of this study was to determine the problems that teachers experience during the postgraduate education process, suggestions for
solutions to these problems and to determine their views on career development based on postgraduate education. In the study, embedded
single-case design and case study, which is one of the qualitative research methodologies, were used in this study. Thirty-two teachers
constitute the working group of the research. The data related to the research were obtained through a semi-structured interview form,
where the validity and reliability studies were carried out with the pilot application. In the analysis of the data obtained from the research, değercontent
analysis was used. According to the results of the research, it has been determined that teachers prefer postgraduate education
for personal and professional development, academic career and learning research skills. It was determined that postgraduate education
meets the expectations of teachers in subjects such as scientific research, personal development, scientific literacy and specialization in the
field. They had problems on the different days of the lessons, not having enough time, difficulties in transportation, getting permission and
participating in scientific congresses; within the structure of the Ministry of National Education, it has been determined that postgraduate
education has limited economic contributions to the teacher for career development and that postgraduate education does not see
sufficient value. As a solution suggestion for the problems encountered, it was stated in the relevant legislation that a language that supports
the personal development of teachers should be encouraged and supported by scientific studies in order to contribute to the personal and
professional development of teachers. In addition, suggestions were developed by participant teachers, such as granting monthly leave
during the thesis preparation periods, sending teachers abroad for research for a certain period of time, and prioritizing those who have
graduated from the school, district, provincial directorate and other senior management positions. In line with the results obtained in the
research, suggestions such as updating legislation related to postgraduate education in favor of the professional development of teachers,
providing some incentives to expand teachers ‘postgraduate education, establishing performance and career system for improving teachers’
professional competencies were presented.

Kaynakça

  • Aitken, L., Currey, J., Marshall, A., & Elliott, D. (2008). Discrimination of educational outcomes between differing levels of critical care programmes by selected stakeholders in Australia: A mixedmethod approach. Intensive and Critical Care Nursing, 24 (2), 68-77. Doi: 10.1016/j.iccn.2007.09.001.
  • Aküzüm, C. (2016). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin eğitim yönetimi programı bağlamında lisansüstü eğitime bakış açılarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 20 (67), 85-108.
  • Akyüz, Y. (2013). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000-M.S. 2013. Ankara: Pegem.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Osman Aktan

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aktan, O. (2020). Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 10(3), 596-607.
AMA Aktan O. Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. Aralık 2020;10(3):596-607.
Chicago Aktan, Osman. “Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 10, sy. 3 (Aralık 2020): 596-607.
EndNote Aktan O (01 Aralık 2020) Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10 3 596–607.
IEEE O. Aktan, “Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi”, J Higher Edu Sci, c. 10, sy. 3, ss. 596–607, 2020.
ISNAD Aktan, Osman. “Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (Aralık 2020), 596-607.
JAMA Aktan O. Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2020;10:596–607.
MLA Aktan, Osman. “Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 10, sy. 3, 2020, ss. 596-07.
Vancouver Aktan O. Öğretmenlerin Kariyer Gelişimi Açısından Lisansüstü Eğitimin Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2020;10(3):596-607.