This study was conducted to determine the relationship between nursing students’ awareness and attitudes towards research and
developments and their academic motivation levels. This descriptive and cross-sectional study was carried out with students from
nursing department of faculty of health sciences of a university in Turkey (n=460). Data were collected using the questionnaire form
which included the socio-demographic characteristics of those students, “Nursing Students’ Attitudes to and Awareness of Research and
Development within Nursing Scale” and “Academic Motivation Scale”. Data were analyzed using percentage, mean, Pearson’s correlation
analysis, Student’s t, and One Way Anova tests. The mean age of the students was 20.56±1.52. 81.1% were female and 28.7% were in
their first year. The average score of the Nursing Students’ Attitudes to and Awareness of Research and Development within Nursing
Scale was 120.54±17.46. The students’ mean score on intrinsic motivation subscale was 57.20±13.45, on extrinsic motivation subscale
was 61.96±11.50 and on amotivation subscale was 10.12±5.87 in Academic Motivation Scale. The level of the students’ awareness and
attitudes towards research and developments has a positive correlation with the levels of their intrinsic and extrinsic motivation and a
negative correlation with the level of their amotivation (p<0.05). The average score of the Nursing Students’ Attitudes to and Awareness
of Research and Development within Nursing Scale were statistically significantly different in the gender, the status of their following
scientific publications and the positions they wanted to work after graduation (p<0.05). It has been determined that the students have
high level of awareness and attitudes towards research and development, and their academic motivation levels affect their awareness and
attitudes towards research and development
Nursing student research awareness attitude academic motivation
Bu çalışma hemşirelik bölümü öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumları ile akademik motivasyon düzeyleri
arasındaki ilişkisinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Tanımlayıcı ve kesitsel olarak planlanan bu çalışma bir devlet üniversitesinin hemşirelik
bölümünde öğrenim gören 460 öğrenci ile gerçekleştirildi. Veriler öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerinin yer aldığı bilgi formu,
“Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumu Ölçeği” ve “Akademik Motivasyon Ölçeği” kullanılarak
toplandı. Verilerin analizinde yüzdelik, ortalama, Pearson Korelasyon analizi, Bağımsız Örneklem t Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi
testleri kullanıldı. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.56±1.52 olarak bulundu. Öğrencilerin %81,1’inin kız ve %28,7’sinin
birinci sınıf öğrencisi olduğu belirlendi. Öğrencilerin Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumu Ölçeği puan ortalamasının
120,54±17,46, Akademik Motivasyon Ölçeği içsel motivasyon alt boyutu puan ortalamasının 57,20±13,45, dışsal motivasyon alt boyutu
puan ortalamasının 61,96±11,50 ve motivasyonsuzluk alt boyutu puan ortalamasının 10,12±5,87 olduğu belirlendi. Öğrencilerin
araştırmaya ilişkin farkındalık ve tutumları ile içsel ve dışsal motivasyon düzeyleri arasında pozitif yönde, motivasyonsuzluk düzeyleri
arasında negatif yönde ilişki bulundu (p<0,05). Öğrencilerin cinsiyeti, bilimsel yayın takip etme durumları ve mezun olduktan sonra
çalışmak istedikleri pozisyon ile Araştırmaya, Gelişmelere Farkındalığı ve Tutumu Ölçeği Toplam Puan Ortalaması arasında istatistiksel
olarak anlamlı farklılık bulundu (p<0,05). Öğrencilerin araştırmaya, gelişmelere farkındalığının ve tutumlarının yüksek olduğu, akademik
motivasyon düzeyleri arttıkça, araştırmaya, gelişmelere farkındalık ve tutumlarının arttığı belirlendi
Hemşirelik öğrencisi araştırma farkındalık tutum akademik motivasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2 |