Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 324 - 333, 31.08.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1064209

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin inovatif yaklaşım becerileri ve yenilikçi davranışlarını değerlendirmek ve geliştirmek
amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tek grup ön test-son test modeline dayalı yarı deneysel tipteki çalışma 26 Kasım 2019 - 20 Ekim 2020 tarihlerinde bir üniversitede
hemşirelik bölümünde okuyan toplam 360 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirildi. Veriler, “İnovatif Yaklaşım Becerileri Değerlendirme
Formu”, “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” ve “İnovasyon Eğitimi Değerlendirme Formu” kullanılarak toplandı. Öğrencilerin inovasyon ve
yenilikçilik durumları eğitim öncesi ve sonrası değerlendirildi. Çalışma verilerinin analizi SPSS 22 paket programı ile yapıldı.
Bulgular: Öğrencilerin Bireysel Yenilikçilik Ölçeği eğitim sonrası ölçek puan ortalamasının (62.58±9.73), eğitim öncesi ölçek puan
ortalamasından (56.65±3.23) anlamlı olarak yüksek olduğu belirlendi (p<0.001). Ölçek toplam puanına göre öğrencilerin Bireysel
Yenilikçilik Ölçeği’nde, eğitim öncesi öğrencilerin %57.8’i kuşkucu, %40.6’sının sorgulayıcı, %1.2’sinin öncü olduğu, eğitim sonrasında
%55.8’in sorgulayıcı, %19.4’ün kuşkucu olduğu tespit edildi. Eğitim sonrası öğrencilerin en çok sorgulayıcı ve ikinci olarak da kuşkucu
oldukları belirlendi. Eğitim sonrasında ölçek toplam puan ortalamaları ile İnovasyon Eğitimi Değerlendirme Formu’ndan alınan toplam
puan ortalamaları arasında düşük ancak anlamlı bir ilişki bulundu (p=0.000, r= 0.202).
Sonuç: Eğitim sonrasında ölçek puan ortalamalarının anlamlı olarak yükselmesine rağmen, öğrencilerin yenilikçilik puanlarına göre
“düşük düzeyde yenilikçi” oldukları sonucuna varıldı. Mesleki olarak inovatif ve yenilikçi davranışlarının gelişmesi için bu kavramların benimsenmesi ve bu konuda farkındalık oluşturulması gerekmektedir. Hemşirelik eğitimi veren sağlık profesyonelleri, inovatif ve yenilikçi
yaklaşımlara açık meslek adayları yetiştirmek ile sorumludur. Hemşirelik alanında konuya ilişkin daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır.

Destekleyen Kurum

Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Proje Numarası

19.KARİYER.022

Teşekkür

Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi'ne çalışmamıza destek olduğu teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2012). The relation between can did ateteachers’ moral maturity levels and their individual innovativeness characteristics: A case study of Harran University Education Faculty. Educational Researchand Reviews, 7(25),543-547. http://dx.doi.org/10.5897/ERR12.089.
  • Ağaç, G., Baki, B. (2016). Sağlık Alanında Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri Kullanımı: Literatür İncelemesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(3),343-363.
  • Altındiş, S., Dönmez, T.B., Aslan, F.G., Altındiş, M. (2017). (Medikal Akademisyenler İçin Bilimsel Çalışma, Proje Yapma, Patent ve İnovasyon Önündeki Engeller. Biotechnol & Strategic Health Res, 1(1), 24-30.
  • Avcı, P. (2017). Sağlık Örgütlerinde İnovasyon. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(5),24-35.
  • Baksi, A., Sürücü, H., Kurt, G. (2020). Hemşirelerin Bireysel Yenilikçilik Davranışları ve Bu Davranışları Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 310-315. https://doi.org/10.31067/0.2020.269.
  • Başoğlu, M., Durmaz, Edeer, A. (2017). X ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (4),77-84.
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik (İnovasyon) Düzeyleri ile Girişimcilik Eğilimleri Arasındaki İlişki. HSP, 5(2), 139-148. https://doi.org/10.17681/hsp.349105.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T., Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile tekno pedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3),797-807.
  • Demiralay, R., Bayır, E.A., Gelibolu, M.F. (2016). Öğrencilerin bireysel yenilikçilik özellikleri ile çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşlukları ilişkisinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1),161-168.
  • Doğan Merih, Y. (2018). İnovatif Hemşirelerin Yol Haritası. Nobel Tıp Kitabevleri. Çapa İstanbul.
  • Erer, B., Şahin, M. (2020). İnovasyon Konusu Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 12(23), 397-406.
  • Erol, Ö., Yacan, L.İ., Hayta, R., Şahin, İ., Yağcı, M. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Yenilikçilik Özellikleri Ve Etkileyen Faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15 (3),142-146.
  • Ertuğ, N., Kaya, H. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Yenilikçiliğin Önündeki Engellerin İncelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (3), 192-197.
  • Hurt, H.T., Joseph, K., Cook, C.D. (1977). Scales For The Measurement Of İnnovativeness. Human Communication Research, 4,58-65.
  • https://www.tdk.gov.tr/ Türk Dil Kurumu (TDK). Güncel Türkçe Sözlük, 2018.
  • http://www.era-access.com/2020/01/02/egitmen-egitim-degerlendirme formu/;
  • https://www.metem.org.tr/egitim-degerlendirme-formu
  • https://burtom.com.tr/egitim değerlendirme-formu
  • Kara, D. (2015). Innovation in Nursing Practices. Selected Paper of 2nd World Conference on Health Sciences, 7,170-174.
  • Karaata, S. (Ed.) Yenilik – Yenileşim - İnovasyon Dünyasına Bir Yolculuk. EGİAD. (2012) Bulut Ç., Arbak H. İnovasyon, Direnç ve İletişim: Kavramsal Bir Tartışma. Bölüm 1.
  • Kartal, H., Kantek, F. (2018). Hemşirelikte inovasyon örnekleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(5), 57-63.
  • Keleşoğlu, S., Kalaycı, N. (2017). Dördüncü Sanayi Devriminin eşiğinde Yaratıcılık, İnovasyon ve Eğitim İlişkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(1), 69-86.
  • Kılıçer, K., Odabaşı, H.F. (2010). Bireysel Yenilikçilik Ölçeği (BYÖ): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38,150-164.
  • Özbey, H., Başdaş, Ö. (2018). Hemşirelikte İnovasyon. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5( 1).
  • Şahin, E., Ögüt, Y., Tel Aydın, H. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik ve bireysel yenilikçilik eğilimlerinin belirlenmesi. Health Sciences Student Journal, 1(1), 7-14.
  • Uslu, Y.D. (2013). İnovasyon ve Yaratıcılık Faaliyetlerinin Gerçekleşmesi İçin Çalışma Ortamlarının Geliştirilmesi ve Kuşakların Önemi: Y Kuşağı. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 522-530.
  • Utli, H., Vural Doğru, B. (2018). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Özelliklerinin Değerlendirilmesi. GUSBD, 7(3), 23- 32.
  • White, K.R., Pillay, R., Huang, X. (2016). Nurse Leaders And The İnnovation Competence Gap.Nursing Outlook, 64 (3), 255-261. https://doi.org/10.1016/j.outlook.2015.12.007.
  • Zengin, H., Tiryaki, Ö., Çınar, N. (2019). Hemşirelikte Yenilikçilik ve İlişkili Faktörler. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 3(6), 207-217.

Developing Nursing Students’ Innovative Approach Skills and Innovative Behaviors

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 324 - 333, 31.08.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1064209

Öz

Aim: This research was conducted to evaluate and develop the innovative approach skills and innovative behaviors of nursing students.
Method: The quasi-experimental study based on a single-group pre-test-post-test model was conducted with a total of 360 nursing students
studying at a nursing department of university between November 26, 2019 - October 20, 2020. Data were collected using the “Innovative
Approach Skills Evaluation Form”, “Individual Innovation Scale” and “Innovation Education Evaluation Form”. The students’ innovation
and innovation status were evaluated before and after the training. Analysis of study data was done with SPSS 22 package program.
Results: It was determined that the students’ Individual Innovation Scale post-training scale mean score (62.58±9.73) was significantly
higher than the pre-educational scale mean score (56.65±3.23) (p<0.001). According to the total score of the scale, in the Individual
Innovation Scale of the students, it was determined that 57.8% of the students were skeptical before the training, 40.6% were questioning,
1.2% were pioneers, 55.8% were questioning, 19.4% were skeptical after the training. After the training, it was determined that the students
were most inquisitive and secondly skeptical. A low but significant correlation was found between the mean scores of the scale after the
training, and total mean scores obtained from Innovation Education Evaluation Form (p=0.000, r= 0.202).
Conclusion: Although the mean score of the scale increased significantly after the training, it was concluded that the students were “low
innovative” according to their innovativeness scores. In order to develop innovative, innovative behaviors professionally, these concepts
should be adopted, awareness should be created on this issue. Health professionals who provide nursing education are responsible for
educating career candidates who are open to innovative, innovative approaches. More studies on the subject are needed in the field of
nursing.

Proje Numarası

19.KARİYER.022

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2012). The relation between can did ateteachers’ moral maturity levels and their individual innovativeness characteristics: A case study of Harran University Education Faculty. Educational Researchand Reviews, 7(25),543-547. http://dx.doi.org/10.5897/ERR12.089.
  • Ağaç, G., Baki, B. (2016). Sağlık Alanında Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri Kullanımı: Literatür İncelemesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(3),343-363.
  • Altındiş, S., Dönmez, T.B., Aslan, F.G., Altındiş, M. (2017). (Medikal Akademisyenler İçin Bilimsel Çalışma, Proje Yapma, Patent ve İnovasyon Önündeki Engeller. Biotechnol & Strategic Health Res, 1(1), 24-30.
  • Avcı, P. (2017). Sağlık Örgütlerinde İnovasyon. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(5),24-35.
  • Baksi, A., Sürücü, H., Kurt, G. (2020). Hemşirelerin Bireysel Yenilikçilik Davranışları ve Bu Davranışları Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 310-315. https://doi.org/10.31067/0.2020.269.
  • Başoğlu, M., Durmaz, Edeer, A. (2017). X ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (4),77-84.
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik (İnovasyon) Düzeyleri ile Girişimcilik Eğilimleri Arasındaki İlişki. HSP, 5(2), 139-148. https://doi.org/10.17681/hsp.349105.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T., Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile tekno pedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3),797-807.
  • Demiralay, R., Bayır, E.A., Gelibolu, M.F. (2016). Öğrencilerin bireysel yenilikçilik özellikleri ile çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşlukları ilişkisinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1),161-168.
  • Doğan Merih, Y. (2018). İnovatif Hemşirelerin Yol Haritası. Nobel Tıp Kitabevleri. Çapa İstanbul.
  • Erer, B., Şahin, M. (2020). İnovasyon Konusu Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 12(23), 397-406.
  • Erol, Ö., Yacan, L.İ., Hayta, R., Şahin, İ., Yağcı, M. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Yenilikçilik Özellikleri Ve Etkileyen Faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 15 (3),142-146.
  • Ertuğ, N., Kaya, H. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Yenilikçiliğin Önündeki Engellerin İncelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (3), 192-197.
  • Hurt, H.T., Joseph, K., Cook, C.D. (1977). Scales For The Measurement Of İnnovativeness. Human Communication Research, 4,58-65.
  • https://www.tdk.gov.tr/ Türk Dil Kurumu (TDK). Güncel Türkçe Sözlük, 2018.
  • http://www.era-access.com/2020/01/02/egitmen-egitim-degerlendirme formu/;
  • https://www.metem.org.tr/egitim-degerlendirme-formu
  • https://burtom.com.tr/egitim değerlendirme-formu
  • Kara, D. (2015). Innovation in Nursing Practices. Selected Paper of 2nd World Conference on Health Sciences, 7,170-174.
  • Karaata, S. (Ed.) Yenilik – Yenileşim - İnovasyon Dünyasına Bir Yolculuk. EGİAD. (2012) Bulut Ç., Arbak H. İnovasyon, Direnç ve İletişim: Kavramsal Bir Tartışma. Bölüm 1.
  • Kartal, H., Kantek, F. (2018). Hemşirelikte inovasyon örnekleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(5), 57-63.
  • Keleşoğlu, S., Kalaycı, N. (2017). Dördüncü Sanayi Devriminin eşiğinde Yaratıcılık, İnovasyon ve Eğitim İlişkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(1), 69-86.
  • Kılıçer, K., Odabaşı, H.F. (2010). Bireysel Yenilikçilik Ölçeği (BYÖ): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38,150-164.
  • Özbey, H., Başdaş, Ö. (2018). Hemşirelikte İnovasyon. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5( 1).
  • Şahin, E., Ögüt, Y., Tel Aydın, H. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik ve bireysel yenilikçilik eğilimlerinin belirlenmesi. Health Sciences Student Journal, 1(1), 7-14.
  • Uslu, Y.D. (2013). İnovasyon ve Yaratıcılık Faaliyetlerinin Gerçekleşmesi İçin Çalışma Ortamlarının Geliştirilmesi ve Kuşakların Önemi: Y Kuşağı. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 522-530.
  • Utli, H., Vural Doğru, B. (2018). Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Özelliklerinin Değerlendirilmesi. GUSBD, 7(3), 23- 32.
  • White, K.R., Pillay, R., Huang, X. (2016). Nurse Leaders And The İnnovation Competence Gap.Nursing Outlook, 64 (3), 255-261. https://doi.org/10.1016/j.outlook.2015.12.007.
  • Zengin, H., Tiryaki, Ö., Çınar, N. (2019). Hemşirelikte Yenilikçilik ve İlişkili Faktörler. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 3(6), 207-217.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yeşim Ceylantekin 0000-0003-3410-9496

Dilek Öcalan 0000-0001-8986-6449

Proje Numarası 19.KARİYER.022
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ceylantekin, Y., & Öcalan, D. (2022). Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 12(2), 324-333. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1064209
AMA Ceylantekin Y, Öcalan D. Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi. J Higher Edu Sci. Ağustos 2022;12(2):324-333. doi:10.5961/higheredusci.1064209
Chicago Ceylantekin, Yeşim, ve Dilek Öcalan. “Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 12, sy. 2 (Ağustos 2022): 324-33. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1064209.
EndNote Ceylantekin Y, Öcalan D (01 Ağustos 2022) Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 2 324–333.
IEEE Y. Ceylantekin ve D. Öcalan, “Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi”, J Higher Edu Sci, c. 12, sy. 2, ss. 324–333, 2022, doi: 10.5961/higheredusci.1064209.
ISNAD Ceylantekin, Yeşim - Öcalan, Dilek. “Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12/2 (Ağustos 2022), 324-333. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1064209.
JAMA Ceylantekin Y, Öcalan D. Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi. J Higher Edu Sci. 2022;12:324–333.
MLA Ceylantekin, Yeşim ve Dilek Öcalan. “Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 12, sy. 2, 2022, ss. 324-33, doi:10.5961/higheredusci.1064209.
Vancouver Ceylantekin Y, Öcalan D. Hemşirelik Öğrencilerine Verilen İnovasyon Eğitiminin Yenilikçilik Düzeylerine Etkisi. J Higher Edu Sci. 2022;12(2):324-33.