Duygusal zekâ ve öz şefkat, bireylerin kontrol edemedikleri durumlar ile baş edebilmek için kendilerini yargılamadan ve şefkatle yaklaşım
göstermelerine, stresle baş etme becerilerini etkin kullanmalarına ve yaşam kalitelerinin artmasına zemin hazırlamalarına yardımcı olan
becerilerdir. Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ ve öz şefkat düzeylerini incelemek amacıyla yapıldı.
Araştırma evrenini İstanbul’da bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören 722 öğrenci oluşturmakta; örneklem seçimine gidilmeyip
araştırmayı kabul eden ve dahil edilme kriterlerine uyan 444 öğrenci araştırmaya dahil edildi. Araştırma verileri Şubat -Mayıs 2022 tarihleri
arasında toplandı. Veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu, Rotterdam Duygusal Zekâ Ölçeği (RDZÖ) ve Öz Şefkat Ölçeği Kısa
Formu (ÖŞÖ-KF) ve verilerin değerlendirilmesinde; SPSS 25.00 programı kullanıldı.
Öğrencilerin %77,7’si kadın ve %34,5’i 3. sınıftadır, %85,4’ü sosyoekonomik durumlarını orta olarak tanımlarken ve yaş ortalaması 20,69
olarak bulundu. Öğrencilerin RDZÖ ve ÖŞÖ-KF maddelerine katılım düzeyleri ile cinsiyet, akademik başarılarını nasıl değerlendirdikleri
ve sosyoekonomik durumlarını tanımlama değişkenleri ile istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edildi (p<0,05).
Araştırma sonucunda öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyi arttıkça öz şefkat düzeylerinin arttığı saptandı. Gelecekte yapılacak olan
çalışmalarda duygusal zekâyı artıran müdahale programları uygulanabilir.
Emotional intelligence and self-compassion are skills that help individuals to cope with situations they cannot control, to approach
themselves with compassion and without judgment, to use their stress coping skills effectively, and to lay the groundwork for an increase
in their quality of life. This research was conducted to examine the emotional intelligence and self-compassion levels of university students.
The research population consists of 722 students studying at a foundation university in Istanbul; No sample selection was made, but
444 students who accepted the research and met the inclusion criteria were included in the study. Research data were collected between
February and May 2022. Data was collected by using “Information Form”, “Rotterdam Emotional Intelligence Scale”, and “Self-Compassion
Questionnaire Short Form”. In the evaluation of the data; SPSS 25.00 program was used.
77.7% of the students were female and 34.5% were in the 3rd grade, 85.4% of them defined their socioeconomic status as medium and the
mean age was 20.69 years. A statistically significant difference was found in terms of students’ level of participation in the RDST and SSSSF
items, gender, how they evaluated their academic achievement, and the variables of describing their socioeconomic status (p<0.05).
As a result of the research, it was determined that as the emotional intelligence level of the students increased, their self-compassion levels
increased. Intervention programs that increase emotional intelligence can be applied in future studies.
Emotional intelligence Mental health Self-compassion Student
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |