Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 394 - 402, 31.12.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, cerrahi birimlerde klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerilerinin belirlenmesidir.
Tanımlayıcı tipte olan bu araştırmaya, bir üniversitenin ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf, cerrahi birimlerde klinik uygulamaya çıkan
gönüllü 254 hemşirelik öğrencisi katılmıştır. Araştırma için Klinik Araştırmalar Etik kurulundan izin alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde
tanımlayıcı istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 21,55±1,26, %81,5’i kadındır. Öğrencilerin Hemşirelik
Öğrencileri için Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği toplam puan ortalaması 57,18±11,8’dir. Öğrencilerin okuduğu bölümden memnun
olma, terapötik iletişim becerilerini kullanırken zorlanma, iletişim becerileri hakkında düşüncesi, terapötik iletişim becerilerini klinik uygulamada
kullanma ile Hemşirelik Öğrencileri için Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel
olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Hemşirelik Öğrencileri için Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği nonterapötik iletişim becerileri alt
boyut puan otalamaları ile öğrencilerin cinsiyeti, sınıfı, terapötik iletişim becerilerini kullanırken zorlanma ve iletişim becerileri hakkındaki
düşünceleri arasında; terapötik iletişim becerileri-I alt boyut puan ortalamaları ile öğrencilerin okuduğu bölümden memnuniyeti, terapötik
iletişim becerilerini kullanırken zorlanma durumu, iletişim becerileri hakkındaki düşünceleri ve terapötik iletişim becerilerini klinik
uygulamada kullanma durumu arasında ve terapötik iletişim becerileri-II puan ortalamaları ile cinsiyeti, okuduğu bölümden memnuniyeti,
mezun olunan lise, iletişim becerileri hakkındaki düşüncesi, terapötik iletişim becerilerini klinik uygulamada kullanma durumu arasında
istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır. Öğrencilerinin hasta merkezli kaliteli bir bakım sunabilmeleri için terapötik iletişim becerilerinin
iyileştirilmesi gerektiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abdellah Othman, A., Abd El-Hamid Abd El Fattah, M., Hassan ELSayed Mahfouz, H. (2023). Effect of Therapeutic Communication Educational Program for Nurses on Their Nursing Care Quality. Journal of Nursing Science Benha University, 4(1), 270-287. doi: 10.21608/jnsbu.2023.274780
  • Abdolrahimi, M., Ghiyasvandian, S., Zakerimoghadam, M., Ebadi, A. (2017). Therapeutic communication in nursing students: A Walker & Avant concept analysis. Electronic Physician. 9(8), 4968-4977.
  • Acar, G., Buldukoğlu, K. (2015). Öğrencilerin hastalarla iletişimde karşılaştıkları güçlükler ve zor hasta algıları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7(1), 7-12.
  • Akçam, A., Kanbay, Y., Işık, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 74-92.
  • Altundal Duru, H., Can Denizhan, N., Güneşli, G., Yağtu, L., Yılmaz, M. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerileri nasıldır? Ordu Üniversitesi Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 5(1), 67-74.
  • Aydın Sayılan, A., Koyun, Z.C. (2024). The Relationship Between Nursing Students’ Therapeutic Communication Skills and Their Perceptions Concerning Care Behaviors. Journal of Education and Research in Nursing, 21(2), 174-182 | DOI: 10.14744/ jern.2024.56254
  • Baghcheghi, N., Koohestani, H.R., Rezaei, K. (2011). A comparison of the cooperative learning and traditional learning methods in theory classes on nursing students’ communication skill with patients at clinical settings. Nurse Education Today, 31(8), 877- 882.
  • Başar, G., Akın, S., Durna, Z. (2015). Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 125- 147.
  • College of Nurses of Ontario, (2019). Therapeutic Nurse-Client Relationship, Revised 2006. Retrieved from: https://www.cno. org/globalassets/docs/prac/41033_therapeutic.pdf
  • Cui, N., Wang, R., Song, F., Jin, J. (2021). Experiences and perceptions of male nursing students in a single-sex class: A qualitative descriptive study. Nurse Education in Practice, 51, 102996.
  • Dığın, F., İşcan Ataşen, G., Demirok, N. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerilerinin belirlenmesi. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 5(3), 262-272.
  • Donovan, L.M., Mullen, L.K. (2019). Expanding nursing simulation programs with a standardized patient protocol on therapeutic communication. Nurse Education in Practice, 38, 126-131.
  • Expósito, J.S., Costa, C.L., Díaz Agea, J.L., Carrillo Izquierdo, M.D., Rodríguez, D.J. (2018). Ensuring relational competency in critical care: Importance of nursing students’ communication skills. Intensive and Critical Care Nursing, 44, 85-91.
  • Gutiérrez-Puertas, L., Márquez-Hernández, V.V., Gutiérrez-Puertas, V., Granados-Gámez, G., Aguilera-Manrique, G. (2020). Educational interventions for nursing students to develop communication skills with patients: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 1-21.
  • Güz, H., Demir Yaleze, H. (2019). Sağlık iletişimi bağlamında hemşirehasta yakını ilişkisinde terapötik iletişim kullanımı ve duygusal zekâ üzerine bir analiz. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 27(3), 27-52.
  • Hong, S., Lee, J.Y. (2022). Evaluation of therapeutic communication education for nursing students based on constructivist learning environments: A systematic review. Nurse Education Today, 119,105607. doi: 10.1016/j.nedt.2022.105607.
  • Kahyaoğlu Süt, H., Demir, N.G., Özer, B. (2015). Klinik uygulamaya çıkan öğrenci hemşirelerin iletişim becerileri ve etkileyen faktörler. Journal of Health Sciences and Professions, 2(2), 167-177.
  • Karaca, A., Açıkgöz, F., Demirezen, D. (2019). Hemşirelik öğrencileri için terapötik iletişim becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 72-79.
  • Kavanagh, J.M., Szweda, C. (2017). A Crisis in Competency: The strategic and ethical imperative to assessing new graduate nurses’ clinical reasoning. Nursing Education Perspectives, 38(2), 57-62. doi: 10.1097/01.NEP.0000000000000112.
  • Manning, J., Kunkel, A. (2014). Making meaning of meaningmaking research: Using qualitative research for studies of social and personal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 31(4), 433-441.
  • Nayak, R., Roy, D., Rout, J., Swain, M. (2020). Assessment of the language and therapeutic-communication ıssues among student nurses. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(11), 1265-1271.
  • Özcan, F., Akpınar, H. (2023). Therapeutic Communication Skills and Spiritual Care Competencies of Nursing Students. Spiritual Psychology and Counseling, 8(3), 305–322. http://doi.org/10.37898/ spiritualpc.1319940
  • Pazar, B., Demiralp M., Erer, I. (2017). The communication skills and the empathic tendency levels of nursing students: a crosssectional study. Contemporary Nurse, 53(3), 368-377.
  • Rosenberg, S., Gallo-Silver, L. (2011). Therapeutic communication skills and student nurses in the clinical setting. Teaching and Learning in Nursing, 6, 2-8.
  • Shafakhah, M., Zarshenas, L., Sharif, F., Sarvestani, R.S. (2015). Evaluation of nursing students’ communication abilities in clinical courses in hospitals. Global Journal of Health Science, 7(4), 323- 328.
  • Söğüt, S., Cangöl, E., Dinç, A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin belirlenmesi. Social Science Studies, 6 (2), 272- 280.
  • Taghizadeh, R., Shakhaei, S., Sadagheyani, H.E., Motaarefi, H. (2018). The effects of teaching communication skills to nursing students on the quality of care for patients. Asian Journal of Pharmaceutics, 12(4), 1252-1255.
  • Thomas, C.M., Bertram, E., Johnson, D. (2009). The SBAR communication technique teaching nursing students professional communication skills. Nurse Educator, 34(4), 176-180.
  • Tiryaki, Şen, H., Taşkın, Yılmaz., F., Pekşen Ünüvar, Ö. (2013). Hizmet içi eğitim hemşirelerinin iletişim beceri düzeyleri. Journal of Psychiatric Nursing, 4(1), 13-20.
  • Yıldız, D. (2019). Hemşirelerin iletişim becerileri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs.
  • Yoo, M.S., Park, H.R. (2015). Effects of case-based learning on communication skills, problem-solving ability, and learning motivation in nursing students. Nursing and Health Sciences, 17, 166–172.
  • Younis, J.R., Mabrouk, S.M., Kamal, F.F. (2015). Effect of the planned therapeutic communication program on therapeutic communication skills of pediatric nurses. Journal of Nursing Education and Practice. 5(8), 109-120.
  • Zare, F., Farokhzadian, J., Nematollahi, M., Miri, S., Ali Zakeri, M., Foroughameri, G. (2023). Therapeutic communication skills training: an effective tool to ımprove the caring behaviors of ıcu nurses. Acta Medica İranica. 61(5), 297-304.

Assessment of Therapeutic Communication Skills of Nursing Students Engaged in Clinical Practice in Surgical Units

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 394 - 402, 31.12.2024

Öz

The aim of this study was to determine the therapeutic communication skills of nursing students going to clinical practice in the surgical
units. In this descriptive study, second, third and fourth year, volunteer 254 nursing students who were going to clinical practice in the
surgical units of a university participated. Permission was obtained from the Clinical Research Ethics Committee. Descriptive statistical
methods were used to evaluate the data. The mean age of the students was 21,55±1,26, 81,5% of them were women. The total mean score of the Scale of Therapeutic Communication Skills of nursing students 57,18±11,85. A statistically significant difference was found between
the students’ satisfaction on the department, difficulty in using their therapeutic communication skills, their thoughts on communication
skills, using their therapeutic communication skills in clinical practice and the total mean scores of Scale of Therapeutic Communication
Skills for Nursing Student. A statistically significant difference was found between Scale of Therapeutic Communication Skills for Nursing
Student nontherapeutic communication skills sub-dimension mean scores with students’ gender, class, difficulties in using therapeutic
communication skills and their thoughts on communication skills; therapeutic communication skills-I sub-dimension mean scores with
students’ satisfaction of department, difficulty in using therapeutic communication skills, their thoughts about communication skills
and their use of therapeutic communication skills in clinical practice; therapeutic communication skills-II sub-dimension mean scores
with gender, students satisfaction of department, graduated high school, thoughts about communication skills, and use of therapeutic
communication skills in clinical practice. Students’ therapeutic communication skills need to be improved

Kaynakça

  • Abdellah Othman, A., Abd El-Hamid Abd El Fattah, M., Hassan ELSayed Mahfouz, H. (2023). Effect of Therapeutic Communication Educational Program for Nurses on Their Nursing Care Quality. Journal of Nursing Science Benha University, 4(1), 270-287. doi: 10.21608/jnsbu.2023.274780
  • Abdolrahimi, M., Ghiyasvandian, S., Zakerimoghadam, M., Ebadi, A. (2017). Therapeutic communication in nursing students: A Walker & Avant concept analysis. Electronic Physician. 9(8), 4968-4977.
  • Acar, G., Buldukoğlu, K. (2015). Öğrencilerin hastalarla iletişimde karşılaştıkları güçlükler ve zor hasta algıları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7(1), 7-12.
  • Akçam, A., Kanbay, Y., Işık, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 74-92.
  • Altundal Duru, H., Can Denizhan, N., Güneşli, G., Yağtu, L., Yılmaz, M. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerileri nasıldır? Ordu Üniversitesi Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 5(1), 67-74.
  • Aydın Sayılan, A., Koyun, Z.C. (2024). The Relationship Between Nursing Students’ Therapeutic Communication Skills and Their Perceptions Concerning Care Behaviors. Journal of Education and Research in Nursing, 21(2), 174-182 | DOI: 10.14744/ jern.2024.56254
  • Baghcheghi, N., Koohestani, H.R., Rezaei, K. (2011). A comparison of the cooperative learning and traditional learning methods in theory classes on nursing students’ communication skill with patients at clinical settings. Nurse Education Today, 31(8), 877- 882.
  • Başar, G., Akın, S., Durna, Z. (2015). Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 125- 147.
  • College of Nurses of Ontario, (2019). Therapeutic Nurse-Client Relationship, Revised 2006. Retrieved from: https://www.cno. org/globalassets/docs/prac/41033_therapeutic.pdf
  • Cui, N., Wang, R., Song, F., Jin, J. (2021). Experiences and perceptions of male nursing students in a single-sex class: A qualitative descriptive study. Nurse Education in Practice, 51, 102996.
  • Dığın, F., İşcan Ataşen, G., Demirok, N. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerilerinin belirlenmesi. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 5(3), 262-272.
  • Donovan, L.M., Mullen, L.K. (2019). Expanding nursing simulation programs with a standardized patient protocol on therapeutic communication. Nurse Education in Practice, 38, 126-131.
  • Expósito, J.S., Costa, C.L., Díaz Agea, J.L., Carrillo Izquierdo, M.D., Rodríguez, D.J. (2018). Ensuring relational competency in critical care: Importance of nursing students’ communication skills. Intensive and Critical Care Nursing, 44, 85-91.
  • Gutiérrez-Puertas, L., Márquez-Hernández, V.V., Gutiérrez-Puertas, V., Granados-Gámez, G., Aguilera-Manrique, G. (2020). Educational interventions for nursing students to develop communication skills with patients: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 1-21.
  • Güz, H., Demir Yaleze, H. (2019). Sağlık iletişimi bağlamında hemşirehasta yakını ilişkisinde terapötik iletişim kullanımı ve duygusal zekâ üzerine bir analiz. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 27(3), 27-52.
  • Hong, S., Lee, J.Y. (2022). Evaluation of therapeutic communication education for nursing students based on constructivist learning environments: A systematic review. Nurse Education Today, 119,105607. doi: 10.1016/j.nedt.2022.105607.
  • Kahyaoğlu Süt, H., Demir, N.G., Özer, B. (2015). Klinik uygulamaya çıkan öğrenci hemşirelerin iletişim becerileri ve etkileyen faktörler. Journal of Health Sciences and Professions, 2(2), 167-177.
  • Karaca, A., Açıkgöz, F., Demirezen, D. (2019). Hemşirelik öğrencileri için terapötik iletişim becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 72-79.
  • Kavanagh, J.M., Szweda, C. (2017). A Crisis in Competency: The strategic and ethical imperative to assessing new graduate nurses’ clinical reasoning. Nursing Education Perspectives, 38(2), 57-62. doi: 10.1097/01.NEP.0000000000000112.
  • Manning, J., Kunkel, A. (2014). Making meaning of meaningmaking research: Using qualitative research for studies of social and personal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 31(4), 433-441.
  • Nayak, R., Roy, D., Rout, J., Swain, M. (2020). Assessment of the language and therapeutic-communication ıssues among student nurses. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(11), 1265-1271.
  • Özcan, F., Akpınar, H. (2023). Therapeutic Communication Skills and Spiritual Care Competencies of Nursing Students. Spiritual Psychology and Counseling, 8(3), 305–322. http://doi.org/10.37898/ spiritualpc.1319940
  • Pazar, B., Demiralp M., Erer, I. (2017). The communication skills and the empathic tendency levels of nursing students: a crosssectional study. Contemporary Nurse, 53(3), 368-377.
  • Rosenberg, S., Gallo-Silver, L. (2011). Therapeutic communication skills and student nurses in the clinical setting. Teaching and Learning in Nursing, 6, 2-8.
  • Shafakhah, M., Zarshenas, L., Sharif, F., Sarvestani, R.S. (2015). Evaluation of nursing students’ communication abilities in clinical courses in hospitals. Global Journal of Health Science, 7(4), 323- 328.
  • Söğüt, S., Cangöl, E., Dinç, A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin belirlenmesi. Social Science Studies, 6 (2), 272- 280.
  • Taghizadeh, R., Shakhaei, S., Sadagheyani, H.E., Motaarefi, H. (2018). The effects of teaching communication skills to nursing students on the quality of care for patients. Asian Journal of Pharmaceutics, 12(4), 1252-1255.
  • Thomas, C.M., Bertram, E., Johnson, D. (2009). The SBAR communication technique teaching nursing students professional communication skills. Nurse Educator, 34(4), 176-180.
  • Tiryaki, Şen, H., Taşkın, Yılmaz., F., Pekşen Ünüvar, Ö. (2013). Hizmet içi eğitim hemşirelerinin iletişim beceri düzeyleri. Journal of Psychiatric Nursing, 4(1), 13-20.
  • Yıldız, D. (2019). Hemşirelerin iletişim becerileri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs.
  • Yoo, M.S., Park, H.R. (2015). Effects of case-based learning on communication skills, problem-solving ability, and learning motivation in nursing students. Nursing and Health Sciences, 17, 166–172.
  • Younis, J.R., Mabrouk, S.M., Kamal, F.F. (2015). Effect of the planned therapeutic communication program on therapeutic communication skills of pediatric nurses. Journal of Nursing Education and Practice. 5(8), 109-120.
  • Zare, F., Farokhzadian, J., Nematollahi, M., Miri, S., Ali Zakeri, M., Foroughameri, G. (2023). Therapeutic communication skills training: an effective tool to ımprove the caring behaviors of ıcu nurses. Acta Medica İranica. 61(5), 297-304.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Pınarkaya Özpınar 0000-0002-9127-6824

Pakize Özyürek 0000-0002-5277-6412

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Pınarkaya Özpınar, E., & Özyürek, P. (2024). Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 14(3), 394-402.
AMA Pınarkaya Özpınar E, Özyürek P. Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. Aralık 2024;14(3):394-402.
Chicago Pınarkaya Özpınar, Esra, ve Pakize Özyürek. “Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 14, sy. 3 (Aralık 2024): 394-402.
EndNote Pınarkaya Özpınar E, Özyürek P (01 Aralık 2024) Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 14 3 394–402.
IEEE E. Pınarkaya Özpınar ve P. Özyürek, “Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi”, J Higher Edu Sci, c. 14, sy. 3, ss. 394–402, 2024.
ISNAD Pınarkaya Özpınar, Esra - Özyürek, Pakize. “Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 14/3 (Aralık 2024), 394-402.
JAMA Pınarkaya Özpınar E, Özyürek P. Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2024;14:394–402.
MLA Pınarkaya Özpınar, Esra ve Pakize Özyürek. “Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 14, sy. 3, 2024, ss. 394-02.
Vancouver Pınarkaya Özpınar E, Özyürek P. Cerrahi Birimlerde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2024;14(3):394-402.