The increase in the number of higher education institutions in our country has created a competitive environment among these institutions,
leading students to consider various factors when selecting a higher education institution. One of these factors is student commitment. The
fact that students have become more selective in this regard has created a sense of commitment towards the higher education institution
they intend to choose during their period of study. Therefore, the purpose of this study is to investigate the commitment of students
studying at the Faculty of Education of a state university to their universities, because in the absence of institutional commitment, it
will not be possible for students to be successful and universities to reach the desired level. A total of 655 students from eight different
departments voluntarily participated in the study. A 14-item, 5-point Likert-type scale developed by Çınkır, Kurum, and Yıldız (2021) was used to gather data. The data were analyzed using ‘frequency analysis, ‘independent samples t-test’, ‘One-way Anova’ and ‘Post-hoc’
tests. According to the results obtained, it was determined that the majority of the participants had a “high” level of commitment to
the university. Although a statistically significant difference was observed on a departmental basis, no difference was observed regarding
gender and grade variables
Ülkemizdeki yükseköğretim kurumlarının sayısındaki artış, beraberinde, bu kurumlar arasında bir rekabet ortamı yaratmış ve öğrencilere
yükseköğretim kurumlarını seçerken bazı faktörleri de göz önünde bulundurmaları gerçeğini de ortaya çıkartmıştır. Bu faktörlerden biri
de öğrenci bağlılığıdır. Öğrencilerin bu konuda seçici olmaya başlamış olmaları, eğitim alacakları süre boyunca seçmeyi düşündükleri
yükseköğretim kurumuna karşı bağlılık duyma hissi yaratmıştır. Dolayısıyla, bu çalışmanın amacı bir devlet üniversitesinin Eğitim
Fakültesinde eğitim görmekte olan öğrencilerin, üniversitelerine olan bağlılıklarını araştırmaktır çünkü kurumsal bir bağlılığın olmadığı
durumlarda, öğrencilerin başarılı olmaları ve üniversitelerin de istenilen düzeye ulaşması mümkün olamayacaktır. Çalışmaya, sekiz farklı
bölümden toplam 655 öğrenci gönüllülük esasına göre katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Çınkır, Kurum ve Yıldız (2021) tarafından
geliştirilmiş olan14 maddelik, 5li likert tipi bir ölçek kullanılmıştır. Verilerin analizi; frekans analizi, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü
varyans analizi (One-way Anova) ve Post-hoc testleri ile yapılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, katılımcıların büyük çoğunluğunun
üniversiteye bağlılık düzeylerinin “yüksek” seviyede olduğu tespit edilmiştir. Bölüm bazında, istatistiksel olarak anlamlı bir fark ortaya
çıkmış olmasına rağmen, cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından bir fark gözlenmemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |