Abdullah Efendi’nin Rüyaları (İstanbul 1943) takriben bir
romancı hikâye yazarsa böyle olur’un cevabı olmaktan başka anti-idealist
felsefenin, dil-eylem teorisinin ve tahlil karmaşasının, ritim bozukluğunun,
abartının, fizyonominin ve çok daha mühimi rüya tertibinin temel dayanaklar
olarak zemine sabitlendiği bir hikâyedir. Metindeki yaratıcı ifadelerin
yoğunluğu, yani icat edilen benzetmelerin birbiri ardına ustaca eklenmesi
parçalarından daha fazlası olan bir bütün meydana getirir. Abdullah Efendi’nin
kurgu bitmesine rağmen hâlâ yaşıyor ve okurun zihninde rüya görüyor olması ise
metnin “roman” mantığı ile kurgulanmasından kaynaklanır. Tanpınar’ın en bariz
hünerlerinden biri karakter yaratmak ve onu bulunduğu çevre içinde
huzurluluk-huzursuzluk halleri içinde tetkik etmek olduğu için ruh halinin
okura sirayeti ile devamlılığın garanti altına alınması kaçınılmazdır. Abdullah
Efendi’nin Rüyâları isimli hikâye bu bakımdan ikisi metinde vücut bulan (I. ve
II. Abdullah) olmak üzere toplam üç Abdullah’tan oluşur. III. Abdullah
diğerlerinden çok daha fazla yaşama imkânına sahiptir, zira bu tasavvur okurun
zihnindekidir. Metnin olağan akışı içindeki karmaşanın paradoks tahlili
üzerinden bir mantığa bağlanması ve gestalt ile bütünlüğünün sabitlenmesi en
nihayetinde eserin pragmatik katmanda alacağı konumu belirler. Ayrıca “açık
sanat eseri” tanımı ile birebir örtüşen metaforik kıymeti yüksek bu tür hikâyelerin
tahlilinde “sembol” ve “simge” geçişleri ciddi anlamda yol göstericidir. Öyle
ki yapılacak en basit semiotik analizin de göstereceği üzere klişenin tahrifi
yahut benzetmenin farklı vech-i şebehlerle kurgulanması kalıcılığın teminatı
adına ciddi hamlelerdendir.
Abdullah Efendi’nin Rüyaları Ahmet Hamdi Tanpınar Paul Ricœur Karl Bühler metafor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 10 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.