Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAHNE SANATLARI PAZARLAMASINDA İLİŞKİ TEMELLİ YAKLAŞIM VE SOSYAL MEDYADA UYGULANABİRLİĞİ: KAVRAMSAL BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 8 - 30, 22.10.2019

Öz

Kültürel sektörlerin ve sanatın ülkelerin sosyal, kültürel, ekonomik
kalkınmalarındaki önemi her geçen gün artmaktadır. Bu doğrultuda sanatın
pazarlanması kimi eleştirilere rağmen, son yirmi yıl içerisinde sanat
organizasyonlarının ve de akademik çalışmaların ilgi alanına girmiş ve sanat
organizasyonları işletme stratejilerinde bütüncül bir pazarlama yaklaşımını
benimsemeye başlamışlardır. Sosyal medya da her geçen yıl artan kullanıcı
sayısı, geleneksel mecralarla karşılaştırdığında sağladığı olanaklar nedeniyle
sanat organizasyonları tarafından tercih edilen bir iletişim kanalı konuma
gelmiştir. Bu çalışmanın ana amacı, sanat ve kültür sektöründe artan bir öneme
sahip sanat pazarlamasında ilişki temelli yaklaşımın günümüz iletişim
pratikleri içerisindeki önemine ve sanat organizasyonları için gerekliliğine odaklanmaktır.
Çalışmada sırasıyla sanat pazarlaması, ilişki pazarlaması ve ilişki
pazarlamasının sanat pazarlaması açısından uygulanabilirliği gibi başlıklara
değinilmiş, ardından ilişki pazarlaması temelli bir yaklaşımın sosyal medyada sanat
pazarlamasında kullanılabilirliği ile ilgili kavramsal bir değerlendirme
yapılmıştır.




Kaynakça

  • Ağlargöz, F., & Öztürk, S.A. (2015). Sanat ve Pazarlamanın Sıra Dışı Birlikteliği. İleti-ş-im, (23), 169-189.
  • Akdede, S.H., & John, T.K. (2006). Demand for and Productivity Analysis of Turkish Public Theater, Journal of Cultural Economics, 3(30), 219-231.
  • Anker, T. vd. (2015). Consumer Dominant Value Creation, European Journal of Marketing, 49 (3/4), 532 – 560.
  • Artun, A. (2015). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi Estetik Modernizmin Tasfiyesi. İstanbul: İletişim Yayınları. Barutçu, S. & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü, Journal of Internet Applications & Management/İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-23.
  • Bayrak, B, (2013). Çağdaş Sanatın Ticarileşmesinde Küreselleşmenin Etkileri, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 123-137.
  • Bergadaà, M. & Nyeck, S. (1995). Quel Marketing Pour Les Activités Artistiques: Une Analyse Qualitative Comparée des Motivations des Consommateurs et Producteurs de Théâtre, Recherche et Applications en Marketing, 10 (4), 27-45.
  • Boorsma, M. (2002). Arts Marketing and The Societal Functioning of the Arts: The Case of the Subsidised Dramatic Arts in The Netherlands, International Journal of Cultural Policy, 8 (1), 65-74.
  • Boorsma, M. (2006). A Strategic Logic for Arts Marketing, International Journal of Cultural Policy, 12(1), 73-92.
  • Boorsma, M. &Chiaravalloti, F. (2009). Arts Marketing and Performance Management: Closing The Gap Between Mission and Indicators, Proceedings of the 5th Conference on Performance Measurement and Management Control, 23-25 September 2009, Nice.
  • Butler, P. (2000). By Popular Demand: Marketing the Arts, Journal of Marketing Management, 16 (4), 343-364.
  • Buttle, F. (1996). Relationship Marketing Theory and Prcatice. Buttle F (ed.), London: Paul Chapman Publishing.
  • Clark, M. &Melancon, J. (2013). The Influence of Social Media Investment on Relational Outcomes: A Relationship Marketing Perspective, International Journal of Marketing Studies, 5 (4), 132-142.
  • Fills, I. (2002). Creative Marketing and The Art Organisation: What Can the Artist Offer?, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 7 (2), 131-145.
  • Fillis, I. (2010). The Tension Between Artistic and Market Orientation in Visual Art. O'Reilly, D. & Kerrigan, F. içinde, Marketing the Arts: A Fresh Approach, Abingdon: Taylor & Francis (Routledge).
  • Grönroos, C. (1996). Relationship Marketing Logic, Asia-Australia Marketing Journal, 4 (1), 7-18.
  • Grönroos, C. (1997). Value‐Driven Relational Marketing: From Products to Resources and Competencies, Journal of Marketing Management, 13 (5), 407-419.
  • Grönroos, C. (2004). The Relationship Marketing Process: Communication, Interaction, Dialogue, Value, The Journal of Business & Industrial Marketing, 19 (2), 99-113.
  • Gummesson, E. (2002). Relationship Marketing in the New Economy, Journal of Relationship Marketing, 1 (1), 37-57. Hamilton, M. ve diğerleri (2016). Social Media and Value Creation: The Role of Interaction Satisfaction and Interaction Immersion, Journal of Interactive Marketing, 36, 121-133.
  • Hausmann, A. & Poellmann, L. (2013). Using Social Media for Arts Marketing: Theoretical Analysis and Emprical Insights for Performing Arts Organizations, International Review on Public and Nonprofit Marketing, 10(2), 143-161.
  • Hill, L. ve diğerleri (2003). Creative Arts Marketing. Oxford: Butterworth-Heinemann Press.
  • Hughes, A. M. (2002). The Value of A Name, Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management. 10 (2), 159-174.
  • Hume, M. ve diğerleri (2007). Exploring Repurchase Intention in A Performing Arts Context: Who Comes? and Why Do They Come Back?, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 12(2), 135-148.
  • Jackson, B. B. (1985). Build Customer Relationship That Last, Harward Business Review, 120 – 128.
  • Kiger, R. (2017). Kültür Sanatta Katılımcı Yaklaşımlar, İstanbul: İstanbul Kültür Sanat Vakfı, Ofset Yayınevi.
  • Kocabaş, İ. (2016). Özel Kuruluşların Hakla İlişkiler Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Arçelik ve Bosch Markalarının Kurumsal Facebook ve Twitter Hesaplarının Kullanımı Üzerine Çalışma, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9 (2), 69-91.
  • Köksal, Y. & Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya'nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 323-337.
  • Kotler, P. & Scheff, J. (1997). Standing Room Only Strategies for Marketing the Performing Arts. Boston: Harvard Business Scholl Press.
  • Lena, F. (2016). Türkiye’de Kültürel Sektörlerin Ülke Ekonomisine Katkısı. İstanbul: Kültür Politikaları ve Yönetimi Araştırma Merkezi.
  • Rentschler, F. ve diğerleri (2001). Relationship marketing audience retention and performing arts organization viability, International journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 7(2), 118 – 130.
  • Ryzhkova, N. V. (2010). Social Media Marketing in Performing Art Centers, PhD Thesis, New York: Rochester Institute of Technology. Scheff, J. (2007). Arts Marketing Insight. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
  • Türkel, E. (2013). Mağara Resminden Sanat Fuarına: Sanat ve Endüstrinin Yarattığı Kültürel Nesnelerin Metaya Dönüşümü, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4 (4), 79-94.
  • Voss, G. & Voos, Z. (2000). Strategic Orientation and Firm Performance in An Artistic Environment, Journal of Marketing, 64, 67-83.
  • Walmsley, B. A. (2011). Why People Go to The Theatre: A Qualitative Study of Audience Motivation, Journal of Customer Behavior, 10 (4), 335-351.
  • We are Social (2018) Special Reports Digital in 2018, http://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2018, Erişim tarihi: 09.12.2018.
  • Williams, J. & Chinn, S. J. (2010). Meeting Relationship-Marketing Goals Through Social Media: A Conceptual Model for Sport Marketers, International Journal of Sport Communication, 3, 422-437.
  • Zhang, M. ve diğerleri (2016). Influence of Customer Engagement With Company Social Networks on Stickiness: Mediating Effect of Customer Value Creation, International Journal of Information Management, 1-12.
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 8 - 30, 22.10.2019

Öz

Kaynakça

  • Ağlargöz, F., & Öztürk, S.A. (2015). Sanat ve Pazarlamanın Sıra Dışı Birlikteliği. İleti-ş-im, (23), 169-189.
  • Akdede, S.H., & John, T.K. (2006). Demand for and Productivity Analysis of Turkish Public Theater, Journal of Cultural Economics, 3(30), 219-231.
  • Anker, T. vd. (2015). Consumer Dominant Value Creation, European Journal of Marketing, 49 (3/4), 532 – 560.
  • Artun, A. (2015). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi Estetik Modernizmin Tasfiyesi. İstanbul: İletişim Yayınları. Barutçu, S. & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü, Journal of Internet Applications & Management/İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-23.
  • Bayrak, B, (2013). Çağdaş Sanatın Ticarileşmesinde Küreselleşmenin Etkileri, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 123-137.
  • Bergadaà, M. & Nyeck, S. (1995). Quel Marketing Pour Les Activités Artistiques: Une Analyse Qualitative Comparée des Motivations des Consommateurs et Producteurs de Théâtre, Recherche et Applications en Marketing, 10 (4), 27-45.
  • Boorsma, M. (2002). Arts Marketing and The Societal Functioning of the Arts: The Case of the Subsidised Dramatic Arts in The Netherlands, International Journal of Cultural Policy, 8 (1), 65-74.
  • Boorsma, M. (2006). A Strategic Logic for Arts Marketing, International Journal of Cultural Policy, 12(1), 73-92.
  • Boorsma, M. &Chiaravalloti, F. (2009). Arts Marketing and Performance Management: Closing The Gap Between Mission and Indicators, Proceedings of the 5th Conference on Performance Measurement and Management Control, 23-25 September 2009, Nice.
  • Butler, P. (2000). By Popular Demand: Marketing the Arts, Journal of Marketing Management, 16 (4), 343-364.
  • Buttle, F. (1996). Relationship Marketing Theory and Prcatice. Buttle F (ed.), London: Paul Chapman Publishing.
  • Clark, M. &Melancon, J. (2013). The Influence of Social Media Investment on Relational Outcomes: A Relationship Marketing Perspective, International Journal of Marketing Studies, 5 (4), 132-142.
  • Fills, I. (2002). Creative Marketing and The Art Organisation: What Can the Artist Offer?, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 7 (2), 131-145.
  • Fillis, I. (2010). The Tension Between Artistic and Market Orientation in Visual Art. O'Reilly, D. & Kerrigan, F. içinde, Marketing the Arts: A Fresh Approach, Abingdon: Taylor & Francis (Routledge).
  • Grönroos, C. (1996). Relationship Marketing Logic, Asia-Australia Marketing Journal, 4 (1), 7-18.
  • Grönroos, C. (1997). Value‐Driven Relational Marketing: From Products to Resources and Competencies, Journal of Marketing Management, 13 (5), 407-419.
  • Grönroos, C. (2004). The Relationship Marketing Process: Communication, Interaction, Dialogue, Value, The Journal of Business & Industrial Marketing, 19 (2), 99-113.
  • Gummesson, E. (2002). Relationship Marketing in the New Economy, Journal of Relationship Marketing, 1 (1), 37-57. Hamilton, M. ve diğerleri (2016). Social Media and Value Creation: The Role of Interaction Satisfaction and Interaction Immersion, Journal of Interactive Marketing, 36, 121-133.
  • Hausmann, A. & Poellmann, L. (2013). Using Social Media for Arts Marketing: Theoretical Analysis and Emprical Insights for Performing Arts Organizations, International Review on Public and Nonprofit Marketing, 10(2), 143-161.
  • Hill, L. ve diğerleri (2003). Creative Arts Marketing. Oxford: Butterworth-Heinemann Press.
  • Hughes, A. M. (2002). The Value of A Name, Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management. 10 (2), 159-174.
  • Hume, M. ve diğerleri (2007). Exploring Repurchase Intention in A Performing Arts Context: Who Comes? and Why Do They Come Back?, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 12(2), 135-148.
  • Jackson, B. B. (1985). Build Customer Relationship That Last, Harward Business Review, 120 – 128.
  • Kiger, R. (2017). Kültür Sanatta Katılımcı Yaklaşımlar, İstanbul: İstanbul Kültür Sanat Vakfı, Ofset Yayınevi.
  • Kocabaş, İ. (2016). Özel Kuruluşların Hakla İlişkiler Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Arçelik ve Bosch Markalarının Kurumsal Facebook ve Twitter Hesaplarının Kullanımı Üzerine Çalışma, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9 (2), 69-91.
  • Köksal, Y. & Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya'nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 323-337.
  • Kotler, P. & Scheff, J. (1997). Standing Room Only Strategies for Marketing the Performing Arts. Boston: Harvard Business Scholl Press.
  • Lena, F. (2016). Türkiye’de Kültürel Sektörlerin Ülke Ekonomisine Katkısı. İstanbul: Kültür Politikaları ve Yönetimi Araştırma Merkezi.
  • Rentschler, F. ve diğerleri (2001). Relationship marketing audience retention and performing arts organization viability, International journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 7(2), 118 – 130.
  • Ryzhkova, N. V. (2010). Social Media Marketing in Performing Art Centers, PhD Thesis, New York: Rochester Institute of Technology. Scheff, J. (2007). Arts Marketing Insight. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
  • Türkel, E. (2013). Mağara Resminden Sanat Fuarına: Sanat ve Endüstrinin Yarattığı Kültürel Nesnelerin Metaya Dönüşümü, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 4 (4), 79-94.
  • Voss, G. & Voos, Z. (2000). Strategic Orientation and Firm Performance in An Artistic Environment, Journal of Marketing, 64, 67-83.
  • Walmsley, B. A. (2011). Why People Go to The Theatre: A Qualitative Study of Audience Motivation, Journal of Customer Behavior, 10 (4), 335-351.
  • We are Social (2018) Special Reports Digital in 2018, http://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2018, Erişim tarihi: 09.12.2018.
  • Williams, J. & Chinn, S. J. (2010). Meeting Relationship-Marketing Goals Through Social Media: A Conceptual Model for Sport Marketers, International Journal of Sport Communication, 3, 422-437.
  • Zhang, M. ve diğerleri (2016). Influence of Customer Engagement With Company Social Networks on Stickiness: Mediating Effect of Customer Value Creation, International Journal of Information Management, 1-12.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Güney Çelebi 0000-0002-7112-994X

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2019
Kabul Tarihi 11 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güney Çelebi, Z. (2019). SAHNE SANATLARI PAZARLAMASINDA İLİŞKİ TEMELLİ YAKLAŞIM VE SOSYAL MEDYADA UYGULANABİRLİĞİ: KAVRAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(2), 8-30.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.