TV programs and advertisements affect the children’s perceptions, behavior, and consumption habits with their presentation style and the symbols they use. Especially, food-related TV advertisements targeting younger age groups increase interest in unhealthy products with high sugar content but low nutritional value. These advertisements exploiting children for their commercial purposes are monitored closely and state agencies develop regulations. Just like any other country, food advertisements are subject to some regulations in Turkey. Thes regulations cover the message content and the types of foods that can be advertised to children. This study first addresses the different countries’ implications and restrictions for TV food advertisements and then discusses the Turkish Radio and Television Supreme Council (RTÜK), Ministry of Health, and Ministry of Commerce regulations on food ads aired on TV. Under the “Regulation on Broadcasting Service Procedures and Principles” dated 27.03.2018, the Food Profile Model prepared in cooperation with the Ministry of Health and RTÜK will be clarified/explained. Within the context of this model, the foods that are prohibited for promotion in children’s program will be labeled as “Red”, and the foods that comply with the pre-determined criteria for airing on TV will be labeled with “Orange” and the foods that are allowed to be advertised will be defined as "Green". These labeling and distinctions will be discussed/evaluated.
Food Advertisements Television Food Profile Radio and Television Supreme Council (RTÜK) Ministry of Health
Televizyonun içeriğini oluşturan programlar ve reklamlar, kullanılan simgeler ve sunuş biçimiyle çocukların davranışlarını, tüketim alışkanlıklarını ve algılarını etkilemektedir. Özellikle küçük yaş grubuna yönelik reklam yayınları, sağlıksız olarak nitelenen gıdalardan şeker ve enerji içeriği yüksek, besleyici değeri düşük olan ürünlere ilgiyi artırmaktadır. Ticari kaygılarla çocukların istismar edildiği reklamlar, bütün ülkelerde dikkatle izlenmekte ve düzenleyici kurumlar tarafından tedbirler geliştirilmektedir. Çocukların da izlediği programlarda hangi gıdaların reklamının yapılabileceği, hangilerinin ise yapılamayacağı, reklam mesajlarının içeriği gibi konular diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye’de de bazı düzenlemelere tabidir. Bu çalışmada, dünyanın çeşitli ülkelerinde televizyondaki gıda reklamlarına ilişkin uygulamalara ve getirilen sınırlama değinilmekte; Türkiye’de ise Radyo ve Televizyon Üst kurulu (RTÜK), Sağlık Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı’nın televizyondaki gıda reklamlarıyla ilgili düzenlemeleri tartışılmaktadır. 27.03.2018 tarihli “Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” gereği Sağlık Bakanlığı ile RTÜK işbirliğinde hazırlanan Besin Profili Modeline açıklık getirilecektir. Çocuk programlarında reklamına izin verilmeyecek gıdaların "Kırmızı", belirlenen kriterlere uyulması durumunda reklamına müsaade edilecek gıdaların "Turuncu" ve reklamına izin verilen gıdaların da "Yeşil" kategori içerisinde tanımlanması değerlendirilecektir.
Gıda Reklamları Televizyon Besin Profili Radyo ve Televizyon Üst kurulu (RTÜK) Sağlık Bakanlığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2 |
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE)
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.