Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KURUMSAL WEB SİTELERİNİN SOSYAL SORUMLULUK İLETİŞİMİNDE KULLANIMI: OPET ÖRNEĞİ İNCELEMESİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 169 - 194, 27.04.2022

Öz

Gelişen bilgi ve iletişim teknolojileriyle birlikte yeni iletişim kanalları ortaya çıkmış, mekâna ve zamana olan bağımlılık ortadan kalkmaya başlamıştır. Kurumların paydaşlarıyla olan iletişiminde geleneksel yöntemlere nazaran daha kolay, hızlı ve etkileşimli iletişimin kurulmasını sağlayan yeni iletişim kanallarının iletişim stratejilerinin ve kanallarının değişmesine yol açtığı gözlemlenmektedir. Kurumların bu sayede web siteleri, bloglar ve sosyal medya kanallarını kullanarak paydaşları ile olan ilişki ve iletişimlerini daha etkili şekilde yürütmeye başladıkları gözlemlenmektedir. Web siteleri paydaşların hızlı ve güvenilir bilgi alarak/vererek, iletişim kurmak için sıkça başvurdukları kanallar olarak ifade edilebilecektir. Bu nedenle kurumlar gerçekleştirdikleri sosyal sorumluluk projelerini de ziyaretçi trafiğinin yoğun olduğu web siteleri üzerinden sunmaya yönelmektedirler. Bu araştırmanın temel amacı; kurumların sosyal sorumluluk faaliyetlerini yürütürken web sitelerini nasıl kullandıklarını, paydaşlarını web siteleri üzerinden hangi amaçla ve nasıl bilgilendirdiklerini ortaya koymaktır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda belirlenen Opet Petrolcülük A.Ş’nin Kurumsal İletişim Müdürü ile irtibat kurularak, verilerin toplanmasında derinlemesine görüşme tekniği kullanılması planlanmış ve elde edilen veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırma ile Opet’in; web sitelerinin bilginin anlık, güncel ve doğru kaynaktan temin konusunda önemine yönelik farkındalık, sosyal sorumluluk projelerini kurumsal web siteleri üzerinden etkili bir şekilde duyurmakta ve paydaşların süreçler hakkında bilgilendirmekte olduğu verileri elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2008). Meslek Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk. İş Ahlakı Dergisi. 1 (1), 99-121.
  • Aktan C. C., Börü, D., Argüden Y., Dalyan, F., Çelik A., Torlak, Ö., Aydemir, M., Vural, İ. Y., (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk: İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk. Aktan C. C. (Ed.). İgiad Yayınları.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntemi Teknik ve İlkeler. Pegem Yayıncılık.
  • Buffington, J. Gozier, D.M., Ehling, W. P., Grunig, J. E., Grunig, L. E., Repper, F. C., Sriramesh, K. ve White, J. (2005). Halkla İlişkilerde ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik. Grunig, J. E. (Ed.), Özsayar, E. (Çev.) Rota Yayınları.
  • Caroll, A. B. (2015). Corporate Social Responsibility (CSR) is on a Sustainable Trajectory. Defense Management. 5 (2), 1-2.
  • Caroll, A. B. (2016). Carroll’s Pyramid of CSR: Taking Another Look. International Journal of Corporate Social Responsibility. 1 (3), 1-8.
  • Caroll, A. B. ve Brown, J. A. (2018). Corporate Social Responsibility: A Review of Current Concepts, Research, and Issues. In Weber, J. & Wasleleski, D. (Eds.) Corporate Social Responsibility. U.K.: Emerald Publishing Co., Chapter 2, pp. 39-69
  • Castells, M. (2013). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Ağ Toplumunun Yükselişi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Creixans-Tenas, J., Cenders, G. ve Arimany-Serrat, N. (2019) Corporate Social Responsibility and Financal Profile Spanish Private Hospitals. Heliyon. 5 (10), 1-9.
  • Göksel, A. B., Asna, A., Balta Peltekoğlu, F., Erdeoğan, İ., Işık, M., Yüzel, H., Türk, M. S., Akdağ, M., Erdem, A., Balcı, Ş., Tarhan, A., Akbaba, E. ve Köseoğlu, Ö. (2007). Tüm Yönleriyle Halkla İlişkiler ve Tanıtım. Işık, M. (Ed.). Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Grunig, J. E. (2009). Paradigms of Global Public Relations in An Age of Digitalisation. PRism 6 (2), 1-19.
  • Güngör, S. (2017). Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Türkiye’deki İletişim Fakültelerinin Müfredatında Bir Ders Olarak Analizi: Başkent Üniversitesi Vaka Çalışması. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD). 4 (11), 119-140.
  • Ilgın, H.Ö. ve Ulupınar, Ş.C. (2020). Bir Tanıtım Aracı Olarak Web Sitelerinin Etkinliği; Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Hizmet ve Sosyal Sorumluluk Uygulamaları. Journal of Emerging Economies and Policy. 5 (2), 108-120.
  • Kotler, P. ve Lee, N. (2005). Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. John Wiley & Sons, Inc.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. Signet Book.
  • Okmeydan, C. K. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmalarının Duyurumunda Ürün Yerleştirme: Türkiye’nin En Değerli 10 Markasının Kurumsal Web Siteleri ve Resmî Sosyal Medya Hesapları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme. http://acikerisim.ticaret.edu.tr/xmlui/handle/11467/1884
  • Özgen, E. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramı ve Çalışan Memnuniyetine Etkisi. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 8, 1-6.
  • Özgen E., Palacı, H., Kurtuldu, Ö. R. ve Oğuzcan, A. U. (2019). Halkla İlişkiler İdeali: Alanın Keşfi. Pozitif Yayınları.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırması. Çınkır, Ş. ve Demirkasımoğlu, N. (Ed.), Yıldırım, A. ve diğerleri (Çev.) Anı Yayıncılık.
  • Tekin, H. H. (2012). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. 3, (13), 101-116.
  • Yılmaz-Sert, N. (2012). Türkiye'de Özel Sektörün Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışına İlişkin Yarar Algısı: Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerinin Duyurulmasında Web Sitelerinin Kullanılması. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 3 (9), 31-50.
  • https://kadingucu.opet.com.tr/, Erişim Tarihi: 06.06.2021.
  • https://kadingucu.opet.com.tr/kadin-gucu-projesi-nedir, Erişim Tarihi: 06.06.2021.
  • https://kadingucu.opet.com.tr/guclu-kadin-hikayeleri, Erişim Tarihi: 06.06.2021.
  • https://kadingucu.opet.com.tr/home/ReklamFilmleri, Erişim Tarihi: 06.06.2021.
  • https://www.opet.com.tr/basin-bultenleri, Erişim Tarihi: 06.06.2021.

USE OF CORPORATE WEBSITES IN SOCIAL RESPONSIBILITY COMMUNICATION: OPET CASE STUDY

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 169 - 194, 27.04.2022

Öz

With the developing information and communication technologies, new communication channels have emerged and the dependence on space and time has begun to disappear. It is observed that the new communication channels, which enable the establishment of easier, faster and more interactive communication compared to traditional methods in the communication of institutions with their stakeholders, cause the communication strategies and channels to change. It is observed that institutions have started to conduct their relations and communication with their stakeholders more effectively by using websites, blogs and social media channels. Websites can be expressed as channels frequently used by stakeholders to communicate by receiving/giving fast and secure information. For this reason, institutions tend to present their social responsibility projects on websites with high visitor traffic. The main purpose of this research is; The aim is to reveal how institutions use their websites while carrying out their social responsibility activities, for what purpose and how they inform their stakeholders through their websites. Contacting the Corporate Communication Manager of Opet, which was determined in line with the purposes of the research, in-depth interview technique was planned to be used in the collection of data and the data obtained was subjected to descriptive analysis. With the research, Opet; Awareness of the importance of websites in providing instant, up-to-date and correct sources of information, announcing social responsibility projects effectively through corporate websites and informing stakeholders about processes were obtained.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2008). Meslek Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk. İş Ahlakı Dergisi. 1 (1), 99-121.
  • Aktan C. C., Börü, D., Argüden Y., Dalyan, F., Çelik A., Torlak, Ö., Aydemir, M., Vural, İ. Y., (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk: İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk. Aktan C. C. (Ed.). İgiad Yayınları.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntemi Teknik ve İlkeler. Pegem Yayıncılık.
  • Buffington, J. Gozier, D.M., Ehling, W. P., Grunig, J. E., Grunig, L. E., Repper, F. C., Sriramesh, K. ve White, J. (2005). Halkla İlişkilerde ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik. Grunig, J. E. (Ed.), Özsayar, E. (Çev.) Rota Yayınları.
  • Caroll, A. B. (2015). Corporate Social Responsibility (CSR) is on a Sustainable Trajectory. Defense Management. 5 (2), 1-2.
  • Caroll, A. B. (2016). Carroll’s Pyramid of CSR: Taking Another Look. International Journal of Corporate Social Responsibility. 1 (3), 1-8.
  • Caroll, A. B. ve Brown, J. A. (2018). Corporate Social Responsibility: A Review of Current Concepts, Research, and Issues. In Weber, J. & Wasleleski, D. (Eds.) Corporate Social Responsibility. U.K.: Emerald Publishing Co., Chapter 2, pp. 39-69
  • Castells, M. (2013). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Ağ Toplumunun Yükselişi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Creixans-Tenas, J., Cenders, G. ve Arimany-Serrat, N. (2019) Corporate Social Responsibility and Financal Profile Spanish Private Hospitals. Heliyon. 5 (10), 1-9.
  • Göksel, A. B., Asna, A., Balta Peltekoğlu, F., Erdeoğan, İ., Işık, M., Yüzel, H., Türk, M. S., Akdağ, M., Erdem, A., Balcı, Ş., Tarhan, A., Akbaba, E. ve Köseoğlu, Ö. (2007). Tüm Yönleriyle Halkla İlişkiler ve Tanıtım. Işık, M. (Ed.). Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Grunig, J. E. (2009). Paradigms of Global Public Relations in An Age of Digitalisation. PRism 6 (2), 1-19.
  • Güngör, S. (2017). Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Türkiye’deki İletişim Fakültelerinin Müfredatında Bir Ders Olarak Analizi: Başkent Üniversitesi Vaka Çalışması. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD). 4 (11), 119-140.
  • Ilgın, H.Ö. ve Ulupınar, Ş.C. (2020). Bir Tanıtım Aracı Olarak Web Sitelerinin Etkinliği; Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Hizmet ve Sosyal Sorumluluk Uygulamaları. Journal of Emerging Economies and Policy. 5 (2), 108-120.
  • Kotler, P. ve Lee, N. (2005). Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. John Wiley & Sons, Inc.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. Signet Book.
  • Okmeydan, C. K. (2018). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmalarının Duyurumunda Ürün Yerleştirme: Türkiye’nin En Değerli 10 Markasının Kurumsal Web Siteleri ve Resmî Sosyal Medya Hesapları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme. http://acikerisim.ticaret.edu.tr/xmlui/handle/11467/1884
  • Özgen, E. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kavramı ve Çalışan Memnuniyetine Etkisi. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 8, 1-6.
  • Özgen E., Palacı, H., Kurtuldu, Ö. R. ve Oğuzcan, A. U. (2019). Halkla İlişkiler İdeali: Alanın Keşfi. Pozitif Yayınları.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırması. Çınkır, Ş. ve Demirkasımoğlu, N. (Ed.), Yıldırım, A. ve diğerleri (Çev.) Anı Yayıncılık.
  • Tekin, H. H. (2012). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi. 3, (13), 101-116.
  • Yılmaz-Sert, N. (2012). Türkiye'de Özel Sektörün Kurumsal Sosyal Sorumluluk Anlayışına İlişkin Yarar Algısı: Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerinin Duyurulmasında Web Sitelerinin Kullanılması. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 3 (9), 31-50.
  • https://kadingucu.opet.com.tr/, Erişim Tarihi: 06.06.2021.
  • https://kadingucu.opet.com.tr/kadin-gucu-projesi-nedir, Erişim Tarihi: 06.06.2021.
  • https://kadingucu.opet.com.tr/guclu-kadin-hikayeleri, Erişim Tarihi: 06.06.2021.
  • https://kadingucu.opet.com.tr/home/ReklamFilmleri, Erişim Tarihi: 06.06.2021.
  • https://www.opet.com.tr/basin-bultenleri, Erişim Tarihi: 06.06.2021.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğçe Boran 0000-0001-5674-4090

Ece Ergül 0000-0003-3636-8192

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2021
Kabul Tarihi 11 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boran, T., & Ergül, E. (2022). KURUMSAL WEB SİTELERİNİN SOSYAL SORUMLULUK İLETİŞİMİNDE KULLANIMI: OPET ÖRNEĞİ İNCELEMESİ. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(1), 169-194.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.