Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF SOCIAL RESPONSIBILITY COMMUNICATION AND SUSTAINABILITY THROUGH INSTAGRAM WITHIN THE FRAMEWORK OF NEW MEDIA FEATURES

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 68 - 90, 13.10.2022

Öz

In recent years, businesses which has conducted their publicity and advertisement activities about products and services through social media tools. One of the most important reasons for this situation is the features such as convergence, simultaneity, interaction and demassification brought by new media tools to communication. This study takes hand social media effectiveness on importance of social responsibility and sustainability concepts. In order to conduct study, questionnaire results ,which applied in 2020, were taken from Marketing Turkey. According to questionnaire, cleaning brands are Cif, Domestos, Fairy and Tursils’ Instagram accounts were examined throughout content analysis. In this direction, effects of brands’ sharings on consumer communication, message contents about social responsibility, messages about sustainability, and montly and yearly posts were analyzed. Results of study shows that brands see social media as a important communication tool as well as traditional media.

Kaynakça

  • Armağan,V., Karakule,İ.,Karademir,Ö.(2019). Sosyal Medya Kullanan Tüketicilerin Algıları Üzerine Bir Araştırma: Instagram Örneği, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi,-Cilt:6, Sayı,4,1-14, Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/703391
  • B. (2011). Yeni Medya Eski Medyaya Karşı: Savaşı Kim Kazandı ya da Kim Kazanacak?, Karadeniz Teknik Üniversitesi, İletişim Araştırmaları Dergisi, Yıl: 4, Sayı:7, 22-29, Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/824650
  • Gülmez, M., İnan H., (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi ve Türkiye’deki Yeri Üzerine Kavramsal Bir Çalışma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 29, Sayı 3, S. 29-48, Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1206506
  • Kırık, A.M.(2017). Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (E- GİFDER), Cilt,5, Sayı 1, Gümüşhane Üniversitesi, 230-261. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/ 287187
  • Kotler, P., Lee, N. (2017). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Mediacat Kitapları, İstanbul.
  • Koçak,A., Arun, Ö.(2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu, Selçuk İletişim, 4,(3),21-28, Erişim adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/download/article-file/177956
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media, London:The MIT Press Cambridge, Massachusetts London.
  • Öksüz, B. (2014). Halkla İlişkiler ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk İlişkisi: Halkla İlişkiler Öğrencilerinin Görüşlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Selçuk İletişim,8 (3): 55-75, Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/178221
  • Sancar, G.A.(2013). Kurumsal Sürdürülebilirlik Bağlamında Kurumsal Yönetişim: Kavramın Doğuşu, Gelişimi Ve Değerlendirilmesi, Selçuk İletişim, 8(1), 71-84, Erişim adresi: https://dergi-park.org.tr/tr/download/article-file/177736
  • Turancı, E. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Bağlamında Modada Geri Dönüşüm ve Sürdürülebilirlik: Göstergebilimsel Bir Analiz, Erciyes İletişim Dergisi, Cilt:8, Sayı:1, 347-371, Erişim adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1313108
  • Ural, Z.G.(2013). Kurumsal İletişim Çalışmalarının Sürdürülebilirliği Açısından Kurumsal Sos-yal Sorumluluk Uygulamaları, Yüksek lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi: İstanbul
  • Weber, Philip W., (1990). Basic Content Analysis, (2nd Edition), California: Sage Publications.
  • Wimmer, D.D. ve Dominick, J.R. (2000). Mass Media Research: An Indroduction, Belmont: Wadsworth Publishing Company
  • Yanık, A. (2016). Yeni Medya nedir, ne değildir, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 9, Sayı 45, Ağustos, 898-910, https:// www.researchgate.net/publication/ 308721951
  • Yapar, A. (2004). İletişim Teknolojilerinin Medya Üzerindeki Etkileri, Anadolu Üniversitesi İle-tişim Fakültesi dergisi, 437-448.
  • Yurttadur, M. , Süzen, E. & Karaağaç, H. (2016). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Kurumlara Olan Katkıları Üzerine Bir Uygulama, Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 5(1), 33-50, Erişim adresi: https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/ detail/TWp-BM05qYzRPQT09
  • https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/iste-tuketicilere-gore-turkiyenin-en-hijyenik-mar-kalari/, Erişim tarihi: 20.05.2022

YENİ MEDYANIN ÖZELLİKLERİ ÇERÇEVESİNDE KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK İLETİŞİMİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİN INSTAGRAM ÖZELİNDE İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 68 - 90, 13.10.2022

Öz

Son yıllarda işletmeler, ürün ve hizmetlerinin tanıtım ve reklam faaliyetlerini sosyal medya üzerinden sürdürmeye yönelmektedirler. Bu durumun en önemli nedenlerin de biri ise yeni medya araçlarının iletişime getirdiği yöndeşme, eşzamanlılık, etkileşim, kitlesizleştirme gibi özelliklerdir. Bu doğrultuda çalışma kapsamında, yeni medyanın iletişim pratiklerine kazandırdığı özellikler çerçevesinde, Kurumsal sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik kavramlarının önemini ve sosyal medyanın etkisini ortaya koymak amacıyla; Marketing Türkiye 2020 sayısında yapılan anket verileri baz alınarak seçilen en hijyenik temizlik kategorisindeki yer alan markalar olan Cif, Domestos, Fairy ve Tursil’in Instagram hesaplarındaki 2021 yılına ait paylaşımlarına yönelik içerik analizi yapılmıştır. Bu doğrultuda, markaların sosyal medya paylaşımlarının tüketiciler ile olan iletişimlerine etkileri, kurumsal sosyal sorumluluk ile ilgili mesajların içerikleri, sürdürülebilirlik ile ilgili mesajları, Instagram üzerinden yıllık ve aylık gönderi durumları analiz edilmiştir. Hijyenik temizlik markaları tarafından sürdürülebilirliğin nasıl değerlendirildiği, hangi uygulamalar yapıldığı ve tüketicileri bilgilendirme noktasında Instagramda nasıl yer verildiği konularına açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Çalışmada, Sürdürülebilirliğin temizlik markaları tarafından nasıl gerçekleştirildiği ve sosyal medyada bunun nasıl işlendiği konusu ile ilgili olarak alan yazına katkı sağlanması hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • Armağan,V., Karakule,İ.,Karademir,Ö.(2019). Sosyal Medya Kullanan Tüketicilerin Algıları Üzerine Bir Araştırma: Instagram Örneği, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi,-Cilt:6, Sayı,4,1-14, Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/703391
  • B. (2011). Yeni Medya Eski Medyaya Karşı: Savaşı Kim Kazandı ya da Kim Kazanacak?, Karadeniz Teknik Üniversitesi, İletişim Araştırmaları Dergisi, Yıl: 4, Sayı:7, 22-29, Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/824650
  • Gülmez, M., İnan H., (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi ve Türkiye’deki Yeri Üzerine Kavramsal Bir Çalışma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 29, Sayı 3, S. 29-48, Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1206506
  • Kırık, A.M.(2017). Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (E- GİFDER), Cilt,5, Sayı 1, Gümüşhane Üniversitesi, 230-261. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/ 287187
  • Kotler, P., Lee, N. (2017). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Mediacat Kitapları, İstanbul.
  • Koçak,A., Arun, Ö.(2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu, Selçuk İletişim, 4,(3),21-28, Erişim adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/download/article-file/177956
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media, London:The MIT Press Cambridge, Massachusetts London.
  • Öksüz, B. (2014). Halkla İlişkiler ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk İlişkisi: Halkla İlişkiler Öğrencilerinin Görüşlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Selçuk İletişim,8 (3): 55-75, Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/178221
  • Sancar, G.A.(2013). Kurumsal Sürdürülebilirlik Bağlamında Kurumsal Yönetişim: Kavramın Doğuşu, Gelişimi Ve Değerlendirilmesi, Selçuk İletişim, 8(1), 71-84, Erişim adresi: https://dergi-park.org.tr/tr/download/article-file/177736
  • Turancı, E. (2020). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Bağlamında Modada Geri Dönüşüm ve Sürdürülebilirlik: Göstergebilimsel Bir Analiz, Erciyes İletişim Dergisi, Cilt:8, Sayı:1, 347-371, Erişim adresi: https:// dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1313108
  • Ural, Z.G.(2013). Kurumsal İletişim Çalışmalarının Sürdürülebilirliği Açısından Kurumsal Sos-yal Sorumluluk Uygulamaları, Yüksek lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi: İstanbul
  • Weber, Philip W., (1990). Basic Content Analysis, (2nd Edition), California: Sage Publications.
  • Wimmer, D.D. ve Dominick, J.R. (2000). Mass Media Research: An Indroduction, Belmont: Wadsworth Publishing Company
  • Yanık, A. (2016). Yeni Medya nedir, ne değildir, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 9, Sayı 45, Ağustos, 898-910, https:// www.researchgate.net/publication/ 308721951
  • Yapar, A. (2004). İletişim Teknolojilerinin Medya Üzerindeki Etkileri, Anadolu Üniversitesi İle-tişim Fakültesi dergisi, 437-448.
  • Yurttadur, M. , Süzen, E. & Karaağaç, H. (2016). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Kurumlara Olan Katkıları Üzerine Bir Uygulama, Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 5(1), 33-50, Erişim adresi: https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/ detail/TWp-BM05qYzRPQT09
  • https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/iste-tuketicilere-gore-turkiyenin-en-hijyenik-mar-kalari/, Erişim tarihi: 20.05.2022
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeliz Yapıcıoğlu Ayaz 0000-0002-4488-9759

Çağla Kaya İlhan 0000-0003-4674-1851

Yayımlanma Tarihi 13 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 18 Haziran 2022
Kabul Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yapıcıoğlu Ayaz, Y., & Kaya İlhan, Ç. (2022). YENİ MEDYANIN ÖZELLİKLERİ ÇERÇEVESİNDE KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK İLETİŞİMİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİN INSTAGRAM ÖZELİNDE İNCELENMESİ. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(2), 68-90.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.