Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Değer Öğretiminde Yaptıkları İşbirlikleri-Nitel Bir Araştırma

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 30, 339 - 352, 30.12.2016
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.285725

Öz

21. yüzyılda çeşitli ülkeler ve uluslararası kurumlar ve son yıllarda ise Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı değerler eğitimi alanında çalışmaya başlamıştır. Okullardaki değerler eğitimi öğrencilerin ahlaki gelişiminde önemli bir yere sahiptir. İşte bu ihtiyaçtan hareketle diğer derslerle birlikte 2005 yılında İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgi dersi öğretim programında da değerler eğitimi bölümüne yer verilmiştir. Bu çalışmanın amacı, araştırmamıza katılan İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretmenlerinin değer öğretiminde hangi paydaşlarla, ne tür işbirlikleri yaptıklarını ortaya koymaktır. Bu çalışmada nitel araştırma modelinden yararlanılmıştır. Araştırmaya katılım gönüllülük esasına dayalıdır ve bu çerçevede 24 tane İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretmeniyle görüşmeler ve söz konusu öğretmenlerin derslerinde gözlemler yapılmıştır. Bu araştırmada mevcut problemin derinlemesine ve ayrıntılı bir şekilde anlaşılabilmesi için sadece mülakat verilerinin yeterli olmayacağı düşüncesiyle nitel veri toplama tekniklerinden biri olan gözlem de kullanılmıştır. Elde edilen veriler “betimsel analiz” tekniği kullanılarak değerlendirilmiştir. Son olarak betimlenen veriler,literatür ışığında değerlendirilmiştir. Araştırmamızda yer alan öğretmenlerin büyük çoğunluğunun bu konuda herhangi bir işbirliği yapmadıkları ve yaptıklarını ifade edenlerin ise değer öğretimine yönelik ilgililerle yeterli düzeyde işbirliği yapamadıkları sonucuna ulaşılmıştır.


Kaynakça

  • Asrı, Safinaz. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlikleri(Göller Bölgesi
  • Benninga, Jacques S. “An Emerging Synthesis in Moral Education.” Phi Delta Kappan 69, sayı: 6
  • Bilsky, W., ve S. H. Schwartz. “Values and Personality”. European journal of personality. 8, sayı: 3
  • Bryan, L. “Once upon a time: Grimm approach to character education”. Journal of social studies
  • Hökelekli, Hayati. Çocuk, Genç, Aile Psikolojisi ve Din. İstanbul: DEM Yayınları, 2009.
  • Kaymakcan, Recep, ve Hasan Meydan. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine
  • Kirschenbaum, Howard. 100 ways to enhance values and morality in schools and youth settings.
  • Klaasen, C.A. “Teacher pedagogical competence and sensibility”. Teaching and Teacher Education,
  • Korkmaz, M. Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlilikleri. Ankara: TDV Yayınları,
  • Lickona, Thomas. Educating for character : how our schools can teach respect and responsibility. New
  • MEB. “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu”. Milli
  • ———. Sosyal bilgiler programı ve kılavuzu (4-5). Ankara, 2004.
  • Milson, Andrew J. “Social Studies Teacher Educators’ Perceptions of Character Education.”Theory and Research in Social Education 28, sayı: 2 (2000), ss. 144–69.
  • Milson, Andrew James. “The perceptions of social studies teacher educators regarding character
  • Özçelik, Durmuş Ali. Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2010.
  • Raulo, M. “Introduction: All education is moral education”. Journal of Moral Philosophy 31, sayı: 4
  • Ryan, Kevin, ve Karen E. Bohlin. Building character in schools : practical ways to bring moral instruction
  • Wynne, Edward A. “Balancing Character Development and Academics in the Elementary
  • Yeşilyaprak, Binnur. Eğitimde rehberlik hizmetleri. 11.baskı. Ankara: Nobel Yayınları, 2005.

Qualitative Study about Collaboration Used in Values Education by Religious Culture and Ethics Course’s Teachers

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 30, 339 - 352, 30.12.2016
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.285725

Öz

Several countries and international organizations in 21th century and the National Education Ministry in Turkey in the last decade begin to study on the field of values education. Values education in schools have important influence on the moral development of students. For this reason, the chapter of ‘values education’ was placed to the curriculum of the course called as Religious culture and Moral Knowledge in 2005 in addition to other courses. This study investigated collaboration used in values education by religious culture and ethics course’s teachers. I examined teachers’ views with regard to the problem of this study by conducting interviews with them. Participation to the study was completely voluntary. I interviewed twenty four teachers. I observed their teaching in the classrooms. According to the results they don’t organize extracurricular activities concerning values education effectively. Findings were interpreted with the help of the related literature. Teachers in the study don’t collaborate with the people and foundations concerning values education effectively. 

Kaynakça

  • Asrı, Safinaz. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlikleri(Göller Bölgesi
  • Benninga, Jacques S. “An Emerging Synthesis in Moral Education.” Phi Delta Kappan 69, sayı: 6
  • Bilsky, W., ve S. H. Schwartz. “Values and Personality”. European journal of personality. 8, sayı: 3
  • Bryan, L. “Once upon a time: Grimm approach to character education”. Journal of social studies
  • Hökelekli, Hayati. Çocuk, Genç, Aile Psikolojisi ve Din. İstanbul: DEM Yayınları, 2009.
  • Kaymakcan, Recep, ve Hasan Meydan. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine
  • Kirschenbaum, Howard. 100 ways to enhance values and morality in schools and youth settings.
  • Klaasen, C.A. “Teacher pedagogical competence and sensibility”. Teaching and Teacher Education,
  • Korkmaz, M. Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlilikleri. Ankara: TDV Yayınları,
  • Lickona, Thomas. Educating for character : how our schools can teach respect and responsibility. New
  • MEB. “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu”. Milli
  • ———. Sosyal bilgiler programı ve kılavuzu (4-5). Ankara, 2004.
  • Milson, Andrew J. “Social Studies Teacher Educators’ Perceptions of Character Education.”Theory and Research in Social Education 28, sayı: 2 (2000), ss. 144–69.
  • Milson, Andrew James. “The perceptions of social studies teacher educators regarding character
  • Özçelik, Durmuş Ali. Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2010.
  • Raulo, M. “Introduction: All education is moral education”. Journal of Moral Philosophy 31, sayı: 4
  • Ryan, Kevin, ve Karen E. Bohlin. Building character in schools : practical ways to bring moral instruction
  • Wynne, Edward A. “Balancing Character Development and Academics in the Elementary
  • Yeşilyaprak, Binnur. Eğitimde rehberlik hizmetleri. 11.baskı. Ankara: Nobel Yayınları, 2005.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Esat Altıntaş

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 30

Kaynak Göster

ISNAD Altıntaş, Muhammed Esat. “İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Değer Öğretiminde Yaptıkları İşbirlikleri-Nitel Bir Araştırma”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15/30 (Aralık 2016), 339-352. https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.285725.
88x31.png
Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Hitit Üniversitesi Kuzey Kampüsü Çevre Yolu Bulvarı 19030 - ÇORUM-TÜRKİYE
00 (90) 364 219 1100 - ilafdergi@hitit.edu.tr