The effective and efficient use of time also affects the leisure time perceptions positively, especially in university life, where the future is shaped, individuals who can understand the perception of leisure time management and boredom gain many benefits in daily life and business life. In this direction, the aim of the study is to examine the leisure time management and boredom perceptions of the students of the Faculty of Sport Sciences. Personal information form, "Leisure Boring Perception Scale" and "Leisure Time Management Scale" were used as data collection tools. In the analysis results, a statistically significant difference was found in the sub-dimensions of "boring", "goal setting and management" and "evaluation" according to the gender variable. On the basis of the department, a statistically significant difference was found between the recreation department students and the other departments in the sub-dimensions of "goal setting and method", "leisure time attitude", "boring" and "satisfaction". A statistically significant difference was observed between the students participating in physical activity in both groups. When the relationship between of scales was examined, it was determined that the "boring" sub-dimension had a high-level negative relationship with the sub-dimensions of both scales, and a high-level positive relationship between the other sub-dimensions. As a result, when the scales were examined, it was concluded that there was a significant difference in terms of gender, department and participation in physical activity variables, and there was a relationship supporting each other between the scales.
Zamanının etkili ve verimli değerlendirilmesi, boş zaman algılarının da olumlu yönde etkilemekte özellikle geleceğin şekillendiği üniversite yaşamında, boş zaman yönetimi ve sıkılma algısını anlayabilen bireyler günlük yaşamda ve iş hayatında birçok kazanç elde etmektedir. Bu sebeple çalışma, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin boş zaman yönetimi ve sıkılma algılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, “Boş zaman Sıkılma Algısı Ölçeği (BZSAÖ)” ve “Boş Zaman Yönetimi Ölçeği (BZYÖ)” kullanılmıştır. Analiz sonuçlarında, cinsiyet değişkenine göre “sıkılma”, “amaç belirleme ve yönetim” ile “değerlendirme” alt boyutlarında istatistiksel açıdan anlamlı fark tespit edilmiştir (p<0.05). Bölüm bazında, rekreasyon bölümü öğrencilerinin diğer bölümler ile arasında “amaç belirleme ve yöntem”, “boş zaman tutumu”, “sıkılma” ve “doyum” alt boyutlarında istatistiksel açıdan anlamlı fark saptanmıştır (p<0.05). Fiziksel aktiviteye katılım sağlayan öğrenciler arasında her iki grupta istatistiksel açıdan anlamlı fark gözlenmiştir (p<0.05). BZYÖ ve BZSAÖ arasındaki ilişki incelendiğinde, “sıkılma” alt boyutunun her iki ölçeğin alt boyutları ile negatif yönlü yüksek düzey ve diğer alt boyutlar arasında ise yüksek düzey pozitif yönlü ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak BZYÖ ve BZSAÖ incelendiğinde, cinsiyet, bölüm ve fiziksel aktiviteye katılım değişkenleri açısından anlamlı fark olduğu ve ölçekler arasında da birbirini destekleyen ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 1 |
Hitit Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.