Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 2, 775 - 784, 17.12.2017
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.327003

Öz

Bu çalışmanın
amacı örtük müfredatın tıpta profesyonellik becerilerinden biri olan empati
üzerindeki etkisini belirlemektir.
Çalışma
2009-2010 Eğitim-Öğretim yılında eğitime başlayan öğrencilerle yürütülmüştür.

Öğrencilerin empati düzeyleri Jefferson
Doktor Empati Ölçeği ile birinci, üçüncü ve altıncı sınıfta değerlendirilmiştir.
Çalışma 296 öğrenci ile başlamış 151 öğrenci ile bitirilmiştir. Yıllara göre
skorlar sırasıyla 102.0±14.2, 103.2±12.7 ve 102.1±12.0’dır. Skorlarda birinci
ve üçüncü yıl; birinci ve altıncı yıl ile üçüncü ve altıncı yıl arasında fark
bulunmamıştır. Yılara göre kız ve erkek öğrencilerin skorları arasında da fark
yoktur. Çalışmamızın sonucu empatik becerilerin beklendiği gibi örtük
müfredatla artmadığını göstermiştir.  

Kaynakça

  • BAYKAN, Zeynep, NAÇAR, Melis, ÖZSOY, Saliha. (2011). “Evaluation of Empathic Skills and Tendencies of Medical Students”, Academic Psychiatry, cilt:35, S:3, ss:207-208.
  • CHEN, Danile, KİRSHENBAUM, Daniel S, YAN, Jun, KİRSHENBAUM, Elaine, ASELTİNE, Robert H. (2012), “Characterizing changes in student empathy throughout medical school”, Medical Teacher, cilt:34, S.4, ss. 305-311.
  • CHEN, Daniel, LEW, Robert, HERSHMAN, Warren, ORLANDER Jay (2007). “A cross-sectional measurement of medical student empathy”, Journal of General Internal Medicine, cilt.22, S.10, ss. 1434-8.
  • DI LILLO, Mariangela, CICCHETTI, Americo, LO SCALZO, Alessandra, TARONI, Francesco, HOJAT, Mohammedreza. (2009). “The Jefferson Scale of Physician Empathy: Preliminary psychometrics and group comparisons in Italian physicians”, Academic Medicine cilt.84, S.9 , ss. 1198–1202.
  • DUARTE, Marta Isabel Ferreira, BRANCO, Miguel Castelo, RAPOSO, Mario Lino Barata, RODRIGUES Paulo Joaquim Fonseca de Silva Farinha. (2015). “Empathy in Medical Students as Related to Gender, Year of Medical School and Specialty Interest”,. South East Asian Journal of Medical Education , cilt:9, S:1, ss:50-53.
  • DÖKMEN, Üstün. (2005), İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayıncılık, İstanbul,33. Baskı.
  • EVANS, Barry J, STANLEY, Robb O, BURROWS, Graham D. (1993), “Measuring medical students' empathy skills”, British Journal of Medical Psychology, cilt.66, S.2, ss.121-133.
  • GAYEF, Albena, ÇAVDAR, Sabanur, ÖNER, Can, SÖNMEZ, Ayşe İrem, ŞENCAN, Gamze, TELATAR, Berrin, ERGİNÖZ, Ethem. (2014). “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Empati Düzeyi ve Etkileyen Faktörler” [Bildiri]. VIII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi Bildirileri, 7-9 Mayıs 2014, (s:35-36). İstanbul.
  • GÖNÜLLÜ, İpek. (2007), Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesinde Paralel Yürütülen Farklı Eğitim Sistemleriyle Öğrenim Gören Dönem Beş Öğrencilerinin “Empati” Beceri Düzeyleri, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • HOJAT, Mohammadreza, GONNELLA, Joseph S, NASCA Thomas J, MANGIONE, Salvatore, VERGARE, Micheal, MAGEE, Micheal. (2002), “Physician Empathy: Definition, Components, Measurement, and Relationship to Gender and Specialty”, The American Journal of Psychiatry, cilt.159, S.9, ss.1563-1569.
  • KADIOĞLU, Selim, ÖGENLER, Oya, KADIOĞLU, Funda, OKUYAZ, Selda (2011). “Klinik Eğitimin Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Empati Düzeyine Etkisi”, İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, cilt.18 S.1, ss. 33-37.
  • QUINCE, Thelma A, KINNERSLEY, Paul, HALES, Jonathan, DA SILVA, Ana, MORIARTY, Helen, THIEMANN, Pia, HYDE, Sarah, BRIMICOMBE, James, WOOD, Diana, BARCLAY, Matthew, BENSON, John. (2016). “Empathy among undergraduate medical students: A multi-centre cross-sectional comparison of students beginning and approaching the end of their course”, BMC Medical Education, cilt.16, S.92, ss:1-10.
  • SHAPIRO, Johanna, MORRISON, Elizabeth, BOKER John. (2004). “Teaching empathy to first year medical students: evaluation of an elective literature and medicine course”, Education for Health Journal, cilt.176, S.1, ss. 73-84.
  • SHARIAT, Seyed Vahid, HABİBİ, Mojtaba. (2013). “Empathy in Iranian medical students: measurement model of the Jefferson scale of empathy”, Medical Teacher, cilt.35, S.1, ss. e913-8.
  • SHARIAT, Seyed Vahid, KAYKHAVONI Ala. (2010). “Empathy in residents of clinical specialties of Iran University of Medical Sciences”, Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, cilt.16,s.3 , ss. 248–256.
  • YAĞBASAN, Mustafa, ÇAKAR, Fatih. (2006), “Doktor-Hasta İletişiminde Dile ve Davranışa Dayalı İletişimsel Sorunları Belirlemeye Yönelik Bir Alan Araştırması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.15, ss.609-629.
  • WINEFIELD, Helen R, CHUR-HANSEN Anna. (2000), “Evaluating the outcome of communication skill teaching for entry-level medical students: does knowledge of empathy increase?”, Medical Education, cilt.34, S.2, ss.90-94.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Baykan

Melis Naçar

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baykan, Z., & Naçar, M. (2017). TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 775-784. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.327003
AMA Baykan Z, Naçar M. TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA. hititsosbil. Aralık 2017;10(2):775-784. doi:10.17218/hititsosbil.327003
Chicago Baykan, Zeynep, ve Melis Naçar. “TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2017): 775-84. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.327003.
EndNote Baykan Z, Naçar M (01 Aralık 2017) TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10 2 775–784.
IEEE Z. Baykan ve M. Naçar, “TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA”, hititsosbil, c. 10, sy. 2, ss. 775–784, 2017, doi: 10.17218/hititsosbil.327003.
ISNAD Baykan, Zeynep - Naçar, Melis. “TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/2 (Aralık 2017), 775-784. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.327003.
JAMA Baykan Z, Naçar M. TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA. hititsosbil. 2017;10:775–784.
MLA Baykan, Zeynep ve Melis Naçar. “TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 2, 2017, ss. 775-84, doi:10.17218/hititsosbil.327003.
Vancouver Baykan Z, Naçar M. TIP EĞİTİMİNDE ÖRTÜK MÜFREDAT ÖĞRENCİLERİN EMPATİ DÜZEYLERİNİ ETKİLEMEKTE MİDİR? LONGİTUDİNAL BİR ÇALIŞMA. hititsosbil. 2017;10(2):775-84.