Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 737 - 754, 21.07.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.332294

Öz
















Bu araştırmanın amacı,
Fen Bilimleri öğretim programı 8. Sınıf “Basit Makineler” ünitesinde yer alan
konu kazanımları dikkate alınarak, çoktan seçmeli sorulardan oluşan bir ünite
başarı testi geliştirmektir. 2016 – 2017 TEOG konuları kapsamında yapılan
değişiklik, Fen Bilimleri dersinde mevcut ünitelere “Basit Makineler” ünitesinin
de eklenmesi yönündedir. Bu değişiklikle beraber konu kazanımlarını tam ve
sınıf seviyesine uygun olarak içermeyen konu başarı testleri olmasına neden
olmaktadır. Bu çalışmada MEB tarafından belirlenen konu kazanımlarına uygun çoktan
seçmeli Basit Makineler Ünite Başarı Testi (BMÜBT) geliştirilmiştir. İlk olarak
seçilen ünite kapsamında MEB tarafından belirlenen kazanımlar dikkate alınarak,
her kazanıma en az üç adet soru gelecek şekilde madde havuzu oluşturulmuştur.
Kazanımlara uygunluk için belirtke tablosu oluşturulmuştur. Oluşturulan madde
havuzunun kapsam geçerliliğini sağlamak için bir uzman görüş formu oluşturulmuş
ve hazırlanan sorular uzman görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşü sağlandıktan
sonra 243 öğrenciyle pilot çalışması yapılmıştır. Test sonuçlarının güvenirlik
katsayı (KR-20) ,882 olarak bulunmuştur. Yapılan madde analizi (Iteman) sonucunda
BMÜBT’nin geçerli ve güvenilir sonuçlara ulaşıldığını göstermektedir. Sonuç
olarak BMÜBT hem bilimsel çalışmalarda hem de öğretmenlerin sınıf içi
değerlendirme süreçlerinde kullanabilecekleri geçerli ve güvenilir bir ölçüm
aracıdır.
    

Kaynakça

  • Akbulut, H. İ. & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Atılgan, H. (Ed.) (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. Baskı). Ankara: Anı.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, N., Kızılay, E. & Bektaş, O. (2016). 7. Sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi, 10(1), 209-237.
  • Eryılmaz, Ö. (2014). Lise modern fizik konularının iki farklı öğretim programına göre öğrenilme durumlarının karşılaştırılması. Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gönen, S., Kocakaya F. & Kocakaya S. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Kan, A. (2009). Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler. Hakan Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 23-80). Ankara: Anı.
  • İdin, Ş. & Aydoğdu, C. (2016). Kuvvet ve hareket ünitesi başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Eğitim, bilim ve teknoloji araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-33.
  • Özçelik, D. A. (2010). Test hazırlama kılavuzu (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şeker, H. & Gençdoğan, B. (2006). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme, Ankara: Nobel.
  • Şen, H. C. & Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Turgut, F. & Baykul, Y. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emin Berk Ozkan 0000-0002-9434-7149

Özlem Eryılmaz Muştu 0000-0002-5125-0873

Yayımlanma Tarihi 21 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ozkan, E. B., & Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.332294
AMA Ozkan EB, Eryılmaz Muştu Ö. 8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. hititsosbil. Haziran 2018;11(1):737-754. doi:10.17218/hititsosbil.332294
Chicago Ozkan, Emin Berk, ve Özlem Eryılmaz Muştu. “8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, sy. 1 (Haziran 2018): 737-54. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.332294.
EndNote Ozkan EB, Eryılmaz Muştu Ö (01 Haziran 2018) 8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11 1 737–754.
IEEE E. B. Ozkan ve Ö. Eryılmaz Muştu, “8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”, hititsosbil, c. 11, sy. 1, ss. 737–754, 2018, doi: 10.17218/hititsosbil.332294.
ISNAD Ozkan, Emin Berk - Eryılmaz Muştu, Özlem. “8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/1 (Haziran 2018), 737-754. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.332294.
JAMA Ozkan EB, Eryılmaz Muştu Ö. 8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. hititsosbil. 2018;11:737–754.
MLA Ozkan, Emin Berk ve Özlem Eryılmaz Muştu. “8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 1, 2018, ss. 737-54, doi:10.17218/hititsosbil.332294.
Vancouver Ozkan EB, Eryılmaz Muştu Ö. 8. SINIF BASİT MAKİNELER ÜNİTESİNE YÖNELİK BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. hititsosbil. 2018;11(1):737-54.

Cited By