The fact that competition is increasing
day by day and the differences between the products have begun to disappear,
has made it inevitable to develop new marketing strategies. Especially in terms
of retailers whose numbers are increasing day by day, it becomes increasingly
difficult to differentiate from their competitors. In order to respond to
variable consumer demands and increase profitability in a highly competitive
environment, the functions of retailing have also begun to change and retailers
have begun to develop new marketing techniques. In addition to applications
such as instant, weekly or monthly discounts or actual product applications,
one of the competitive weapons used by retailers is private label products.
Private brands, which the retailer takes full responsibility from product
development to storage and marketing of the product, are defined as consumer
goods produced by retailers, sold at the retailer's points of sale or sold
under their own brand. For retailers, private label products offer new opportunities
and on the other hand provide consumers with many advantages. In this study, it
is aimed to determine the consumers' viewpoints on the retailer brands, their
attitudes towards the retailer brands, the products in which they prefer the
retailer branded products and the reasons they prefer retailer branded
products. For this purpose, a questionnaire was applied to 200 people living in
the city center of Ankara and the results were analyzed and interpreted by SPSS
statistical package program. Research findings shed light to the point where
modern retailing develops in today's conditions, and in line with the changing
preferences and tastes of consumers, the reasons for choosing retailer brands
and the effect of retailer brands on the consumer's choice of retailer.
Rekabetin gün geçtikçe artması ve
ürünler arasındaki farklılıkların ortadan kalkmaya başlaması yeni pazarlama
stratejileri geliştirmeyi kaçınılmaz hale getirmiştir. Özellikle sayıları her
geçen gün artan perakendeciler açısından rakiplerinden farklılaşmak giderek
zorlaşmaktadır. Yoğun rekabet ortamında değişken tüketici taleplerine cevap
verebilmek ve karlılığını arttırabilmek için perakendeciliğin işlevleri de
değişmeye başlamış ve perakendeciler yeni pazarlama teknikleri geliştirmeye
başlamışlardır. Uygulanan anlık, haftalık veya aylık indirimler ya da aktüel
ürün uygulamaları gibi uygulamaların yanı sıra, perakendecilerin kullandığı
rekabet silahlarından biri de özel markalı ürünlerdir. Perakendecinin ürün
geliştirmeden, ürünün depolanmasına ve pazarlanmasına kadar tüm sorumluluğu
üstlendiği perakendeci markaları, perakendeciler tarafından üretilen veya
ürettirilen, perakendecinin satış noktalarında kendi adı veya kendi markasıyla
satılan tüketim malları olarak tanımlanmaktadır. Perakendeciler açısından özel
markalı ürünler yeni fırsatlar sunmakta, diğer yandan tüketicilere de birçok
avantaj sağlamaktadır. Bu çalışmada, Ankara’da yaşayan tüketicilerin
perakendeci markalarına bakış açılarını, perakendeci markalarına karşı
tutumlarını, hangi ürün kategorisinde perakendeci markalı ürünleri tercih
ettiklerini ve perakendeci markalı ürünleri tercih etme nedenlerini belirlemek
amaçlanmıştır. Bu amaçla, Ankara il merkezinde yaşayan 200 kişiye anket
çalışması uygulanmış ve sonuçlar SPSS istatistiksel paket programı ile analiz
edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma bulguları, günümüz koşullarında modern
perakendeciliğin gelişerek geldiği noktaya ışık tutmakta, tüketicilerin
değişken tercihleri ve zevkleri doğrultusunda perakendeci markalarına bakış
açılarını, perakendeci markalarını tercih etme nedenlerini ve perakendeci
markalarının tüketicilerin o perakendeciyi tercih etmelerindeki etkisini ortaya
koymaktadır.
Marka Perakendeci Perakendeci Markası Tüketici Satın Alma Davranışları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |