According to the Quran morality is given to human. So it doesn’t try to define and systematize behaviors with subject to ethic. We can classify morality in the Quran as God’s names and attributes, believers and heresies’ special features and the public morality. Behaviors within the context of good and evil are located in the Quran by warnings or promothing language. Thus, neither pre-Islamic Arabic communtiy nor non-Muslim societies are all devoid of morality, because the mind and creation are origins of morality. The third source of morality for the believers of God is the Quran. The Quran supports existing human morality in human nature and puts some worship for it. Faith creates morality if it is based on accurate information not heretical thoughts. Those who have no faith can behave ethically by mind, creation and historical experience
Kur’an’a göre insandaki ahlak fıtrîdir. Bu yüzden Kur’an, ahlaka konu olan davranışların mahiyetini açıklama ya da sistematize etme çabasına girmez. Allah’ın isim ve sıfatlarında tebellür eden ilahî ahlak, inananların ve kâfirlerin özellikleri bağlamında insan ahlakı ve kamusal ahlak Kur’an’ın konu edindiği üç ahlak kategorisidir. Kur’an’da iyilik ve kötülük kapsamına giren davranışlar, uyarı ya da teşvik diliyle/muhtevasıyla yer alır. Nitekim ne İslam öncesi Arap toplumu ne de günümüzde gayri müslimler ahlaktan yoksundur. Çünkü akıl ve fıtrat, tüm insanlarda ahlakın temelidir. Vahiy, insanın fıtratında var olan ahlakîliği destekler. İman taklit, ilham, rüya gibi sağlıklı olmayan unsurlara değil, sahih bilgi kaynaklarına dayanırsa güzel ahlak üretir. İman etmemiş olanlar ise, aklın, fıtratın ve tarihi tecrübenin kendilerine yüklediği sorumlulukla ahlakı işletirler.
Vahiy, Ahlak, Bilgi, Akıl, Sorumluluk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Şubat 2015 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2014, Cilt 7, Sayı 2 |
Bibtex | @ { hititsosbil101058, journal = {Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi}, issn = {1308-5107}, eissn = {2536-4944}, address = {}, publisher = {Hitit Üniversitesi}, year = {2015}, volume = {7}, number = {2}, pages = {327 - 350}, doi = {10.17218/husbed.90332}, title = {AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ}, key = {cite}, author = {Ünverdi, Mustafa} } |
APA | Ünverdi, M. (2015). AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ . Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 7 (2) , 327-350 . DOI: 10.17218/husbed.90332 |
MLA | Ünverdi, M. "AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ" . Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (2015 ): 327-350 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/hititsosbil/issue/7717/101058> |
Chicago | Ünverdi, M. "AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ". Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (2015 ): 327-350 |
RIS | TY - JOUR T1 - AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ AU - Mustafa Ünverdi Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - doi: 10.17218/husbed.90332 DO - 10.17218/husbed.90332 T2 - Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 327 EP - 350 VL - 7 IS - 2 SN - 1308-5107-2536-4944 M3 - doi: 10.17218/husbed.90332 UR - https://doi.org/10.17218/husbed.90332 Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ %A Mustafa Ünverdi %T AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ %D 2015 %J Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi %P 1308-5107-2536-4944 %V 7 %N 2 %R doi: 10.17218/husbed.90332 %U 10.17218/husbed.90332 |
ISNAD | Ünverdi, Mustafa . "AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ". Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 / 2 (Şubat 2015): 327-350 . https://doi.org/10.17218/husbed.90332 |
AMA | Ünverdi M. AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ. hititsosbil. 2015; 7(2): 327-350. |
Vancouver | Ünverdi M. AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2015; 7(2): 327-350. |
IEEE | M. Ünverdi , "AHLAKIN EPİSTEMOLOJİSİ", Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 7, sayı. 2, ss. 327-350, Şub. 2015, doi:10.17218/husbed.90332 |