Objective: This research was conducted to evaluate the effect of pressure injury classification on sponge on the levels of pressure injury recognition of nursing students.
Material and Method: In the analysis the post-test control group configuration was used. The universe of the study consisted of 70 nursing department students studying in the second and third years and volunteering to participate in the study. The data were collected using the data collection form created by the researchers and six materials in which the pressure injury phase was made three-dimensional on different sponges. Descriptive statistics (number, percentage) and “χ2-cross tables” were used in the analyzes.
Results: The rate of correct responses given to “Which risk factors are correctly given for pressure injury?” This issue was greater than that of the control group for the students in the experimental group. There was a disparity between the groups in terms of the identification of stage 3 (p = 0.000), stage 4 (p = 0.024), non-staged pressure injury (p = 0.001) and deep tissue damage (p = 0.000) in the classification of pressure injuries.
Conclusion: It was found that the training given with the sponge positively affected the classification of pressure injury by the students. There was no difference between the groups in terms of knowledge levels of pressure injury.
Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin basınç yaralanması tanıma düzeylerine basınç yaralanması sınıflandırmasının sünger üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla bu araştırma yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmada son test kontrol gruplu tasarım kullanıldı. Araştırmanın evrenini hemşirelik bölümü ikinci ve üçüncü sınıfta okuyan ve araştırmaya katılmaya gönüllü 70 öğrenci oluşturdu. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan veri toplama formu ve basınç yaralanması evresinin farklı süngerler üzerinde üç boyutlu hale getirildiği 6 materyal ile toplandı. Analizlerde tanımlayıcı istatistikler (sayı, yüzde) ve “χ2-çapraz tabloları” kullanılmıştır.
Bulgular: Deney grubundaki öğrencilerin kontrol gurubuna göre “Basınç yaralanması için hangi risk faktörleri doğru şekilde verilmiştir?“ sorusuna verdikleri doğru cevap oranı daha yüksek saptanmıştır. Öğrencilerin basınç yaralanması sınıflandırılmasında evre 3 (p=0,000), evre 4 (p=0,024), evrelendirilemeyen basınç hasarı (p=0,001) ve derin doku hasarını (p=0.000) resimden doğru tespit etme durumları arasında gruplar arasında fark saptanmıştır.
Sonuç: Sünger ile verilen eğitimin öğrencilerin basınç yaralanmasını sınıflandırmasını olumlu yönde etkilediği bulundu. Basınç yaralanması bilgi düzeyleri açısından gruplar arasında fark yoktu.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2 |