Bu araştırma, okul öncesi dönem çocuklarının problem davranışları ile ebeveynlerin çift uyumu arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Literatür incelemeleri, bu alanda ilişkisel çalışmaların yaygın olduğunu ancak nitel ve karma araştırmaların sınırlı kaldığını göstermektedir. Karma yöntemle tasarlanan araştırmada, İstanbul Ümraniye ilçesindeki özel bir bağımsız anaokuluna devam eden dört-altı yaş aralığındaki 29 çocuk ve anneleri çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada nicel veriler Demografik Bilgi Formu, Problem Davranış Ölçeği ve Çift Uyum Ölçeği nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri Pearson korelasyon analizi ile, nitel verileri ise betimsel ve içerik analiz yöntemleriyle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel ve nitel bulguları çocukların problem davranışları ile anne babalarının çift uyumu arasında bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca okul öncesi dönem çocuklarının anti sosyal davranış puanları ile ebeveyn çift uyumu puanları arasında negatif yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar, ebeveynlerin çift uyumunu artırmaya yönelik programların çocukların davranışsal gelişimini desteklemede faydalı olabileceğini işaret etmekte ve daha geniş katılımlı, uzun vadeli çalışmalar yapılması gerektiğini önermektedir.
okul öncesi eğitim problem davranış ebeveyn çocuk etkileşimi
This study aimed to examine the relationship between preschool children's problem behaviors and parents' dyadic adjustment. Literature reviews show that correlational studies are common in this field, but qualitative and mixed studies remain limited. In the research designed with mixed method, 29 children between the ages of four and six attending a private independent kindergarten in the Ümraniye district of Istanbul and their mothers constituted the study group. In the study, quantitative data were collected using the Demographic Information Form, Problem Behavior Scale and Dyadic Adjustment Scale, and qualitative data were collected using a semi-structured interview form. The quantitative data of the study were analyzed with Pearson correlation analysis, and the qualitative data were analyzed with descriptive and content analysis methods. The quantitative and qualitative findings of the study revealed a relationship between children's problem behaviors and their parents' dyadic adjustment, and a negative relationship between parental dyadic adjustment scores and antisocial behavior scores in the antisocial sub-dimension of problem behavior. These results indicate that programs aimed at increasing parents' dyadic adjustment may be useful in supporting children's behavioral development and suggest that long-term studies with larger participation should be conducted.
preschool education problem behavior parent child interaction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Gelişim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Şubat 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Humanistic Perspective - 2019
DergiPark Web : https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp | E-posta: hpeditorluk@gmail.com