1780’den bu yana ‘akademik oryantalizm’, farklı coğrafyalarda yaşayan Müslüman
halkların hayatını kuşatan, onları kaynaştıran, kültür ve düşünce birliğini sağlayan en önemli
unsurun ‘Hadis ve Sünnet’ olduğunun farkındadır. Bu bakımdan Batı akademyası nazarında,
İslâm dünyasının rivâyet birikiminin ‘bilimsel’ olmaktan çok ‘siyasî’ açıdan önem taşıdığı tartışılmaz
bir gerçektir. Konu üzerine dikkatle eğilen ve eserleriyle ses getiren biri eski diğeri
yeni iki şarkiyatçı, I. Goldziher ve G. H. A. Juynboll’ün, Müslümanların nazarındaki Peygamber
tasavvurunu yıkmaya yönelik olarak yeni kavramlar üretme ve yeni bir zihin inşa etme
gayreti içine girdikleri gözlemlenmektedir. Belli bir fikrî arka plândan beslenen çalışmalarında,
klasik kaynakları ait oldukları medeniyetin anlayışı dışında yeni bir yaklaşımla ele
alırken, çok sayıda tutarsızlık, çarpıtma, örtbas, görmezden gelme, hatalı nakil, yanlış tercüme
ve ters anlama probleminin altına imza atmışlardır. Goldziher ve Juynboll’ün iki eserinden
küçük birer bölümü mercek altına alarak eleştirisini yapmaya çalışan bu yazı, oryantalistik
külliyâta tedbirli yaklaşmanın, atıfları titizlikle kontrol etmenin, ifadelerin arkasındaki örtülü
maksatların izini sürmenin, kullanılan malzeme ile elde edilen netice arasındaki bağlantıyı
gözden geçirmenin lüzûmuna dair örnekler sunmaktadır.
Goldziher Muhammedanische Studien Juynboll Muslim Studies Oryantalizm
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 2 |