Hergé tarafından yaratılan Tenten’in Maceraları adlı çizgi roman ünlü olmasının yanı sıra çok fazla eleştirinin de hedefi olmuştur. Irkçılık ve sömürgecilik taraftarlığı yaptığı için eleştirilen karikatür albümlerinde örtülü ve aleni olan emperyalist ve oryantalist söylemin birçok izleri bulunmaktadır. Nietzsche’nin sanat anlayışı bağlamında Apolloncu ve Dionysosçu olmak üzere iki farklı öğreti yoluyla sanat eserlerini değerlendirmek mümkündür. 1961’de vizyona giren Tenten ve Altın Post filminin çekimleri Türkiye ve Yunanistan’da yapılmış olması nedeniyle Türk kültürünün Batı tarafından nasıl algılandığını ve Avrupa sinemasındaki Türk ve Yunan algıları arasında herhangi bir benzerlik olup olmadığını görmek açısından incelemeye değerdir. Filmin incelemesi yapılırken nitel içerik analizinin kullanılması edebiyatın disiplinlerarasılığını göstermesi bakımından önemlidir. Bu çalışma, Tenten ve Altın Post adlı filmde bulunan Apollonik ve Dionysostik imgeler araştırılarak filmin oryantalist ve kolonyalist bir bakış açısıyla yazıldığına imgelerle ulaşmanın yollarına işaret etmeye çalışılmaktadır.
Oryantalizm kolonyalizm Tenten’in Maceraları Apollonik Dionysostik Altın Post
The comic book The Adventures of Tintin, created by Hergé, has been the target of much criticism as well as being famous. There are many traces of implicit and explicit imperialist and orientalist discourse in the cartoon albums criticised for being racist and pro-colonialism. In the context of Nietzsche’s understanding of art, it is possible to evaluate works of art through two different teachings: Apollonian and Dionysian. The film Tintin and the Golden Fleece, released in 1961, was shot in Turkey and Greece and is worth examining to see how Turkish culture is perceived by the West and whether there are any similarities between the perceptions of Turks and Greeks in European cinema. The use of qualitative content analysis while analysing the film is important in terms of showing the interdisciplinarity of literature. In this study, Apollonian and Dionysian images in the film Tintin and the Golden Fleece are explored, and tried to point out the ways to reach via the images that the film was written with an orientalist and colonialist perspective.
Orientalism colonialism The Adventures of Tintin Apollonian Dionysian the Golden Fleece
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Edebiyat Sosyolojisi, Sinema Sosyolojisi, Görsel Kültür, Türk Kültür Tarihi, Avrupa Siyasi Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 41 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.