Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

1960 AMERİKAN TİYATRO GRUPLARIVE POSTMODERN SAHNE DİLİ

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 51 - 58, 20.03.2015

Öz

Bu çalışma, 1960’lı yılların Sivil Hak Hareketleri’yle ortaya çıkan
farklı seslerin ve gelişen ilk postmodern söylem örneklerinin çağdaş
Amerikan sahnesinde yansıması üzerinedir. 1960’lı yıllarda Sivil Hak
Hareketleri’yle Amerika’da politik gerilim tüm ülkeyi etkisi altına alır.
Tiyatro yazarları ve eleştirmenler değişen algılar ışığında sahnede yeni
seslere yer verme gerekliliği duyarlar. Bu amaçla 1960’lı yıllarda kurulan
çeşitli tiyatro grupları (Open Tiyatro Grubu, Living Tiyatro Grubu ve
Performance Grubu) ileri teknoloji kültürünün yarattığı küresel kargaşa
içinde korku duyan ve ümit bekleyen insanı söze ve performansa dayalı
yeni konuşma biçimleriyle yansıtmayı amaçlarlar. Öncü ve deneysel
olarak tanımlayabileceğimiz yeni tiyatro grupları içinde üretilen oyunların
çoğunluğu, pop ve kitle kültürleri, meta-söylem, öznel sesler ve kendine
dönüş yaşayan karakterler gibi konuları ele alır. Ayrıca bu oyunlar,
sıradan insanın sağduyusunu toplumsal söyleme dönüştürerek, sıradan
olarak tanımlanan söylemi toplumsal eleştiri ve yeni politik ses
konumunda sunar. Değişik kültürel ve kişisel görüşlerine rağmen bu
tiyatro gruplarından çıkan Sam Shepard, Megan Terry, Maria Irene
Fornes, Spalding Gray, Karen Finley gibi yazar ve sanatçılar, Richard
Schechner, Joseph Chaikin gibi yazar ve tiyatro teorisyenleri kendilerini
farklı toplumsal ve kültürel seslerin sahnede yansıtılmasına adarlar.
Amerikan tiyatrosundaki konumları farklı olsa da, bu yazarların temel ilgi
alanları, modern dünyanın insan üzerinde yarattığı küresel sorunlara karşı
eleştirel görüş sunmaktır diyebiliriz. Bu eleştirel görüş, yazarların
yarattığı postmodern sanatın artık tarihselleşen ve öyküleşen yapıtlarında
yansımaktadır.

Kaynakça

  • Artaud, A. (1958). The Theater and Its Double. (Çev. Mary Caroline Richards).
  • New York: Grove Press. Baudrillard, J. (2002). “The Ecstasy of Communication”. The Anti Aesthetic:
  • Essays on Postmodern Culture. (Ed.) Hal Foster. New York: The New Press. Benveniste, E. (1971). Problems in General Linguistics. (Çev. Mary Elizabeth Meek). Carol Gables: University of Miami Press.
  • Chaikin, J. (1980). The Presence of the Actor. New York: Athenium.
  • Grotowski, J. (1968). Towards a Poor Theatre. New York: Simon and Schuster.
  • Hutcheon, L. (1988). A Poetics of Postmodernism. New York: Routledge.
  • Jameson, F. (2002). “Postmodernism and Consumer Society”. The Anti
  • Aesthetic: Essays on Postmodern Culture. (Ed). Hal Foster. New York: The New Press. Kaye, N. (1994). Postmodernism and Performance. Basingstoke: Macmillan.
  • Lyotard, J. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. (Çev. Geoff Bennington ve Brian Massumi). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Savran, D. (1988). Breaking the Rules: The Wooster Group. New York: Theatre
  • Communications Group. Schechner, R. (1973). Environmental Theater. New York: Hawthorn Books.
  • _____ (Bahar 1988). Karen Finley: A Constant State of Becoming. (röportaj).
  • Theatre and Drama Review. No: 32. _____ (2002). Performance Studies: An Introduction. London: Routledge.
  • AMERICAN THEATRE GROUPS IN THE 1960’S AND POSTMODERN STAGE LANGUAGE
  • Discourse, Performance.

1960 AMERİKAN TİYATRO GRUPLARIVE POSTMODERN SAHNE DİLİ

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 51 - 58, 20.03.2015

Öz

Kaynakça

  • Artaud, A. (1958). The Theater and Its Double. (Çev. Mary Caroline Richards).
  • New York: Grove Press. Baudrillard, J. (2002). “The Ecstasy of Communication”. The Anti Aesthetic:
  • Essays on Postmodern Culture. (Ed.) Hal Foster. New York: The New Press. Benveniste, E. (1971). Problems in General Linguistics. (Çev. Mary Elizabeth Meek). Carol Gables: University of Miami Press.
  • Chaikin, J. (1980). The Presence of the Actor. New York: Athenium.
  • Grotowski, J. (1968). Towards a Poor Theatre. New York: Simon and Schuster.
  • Hutcheon, L. (1988). A Poetics of Postmodernism. New York: Routledge.
  • Jameson, F. (2002). “Postmodernism and Consumer Society”. The Anti
  • Aesthetic: Essays on Postmodern Culture. (Ed). Hal Foster. New York: The New Press. Kaye, N. (1994). Postmodernism and Performance. Basingstoke: Macmillan.
  • Lyotard, J. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. (Çev. Geoff Bennington ve Brian Massumi). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Savran, D. (1988). Breaking the Rules: The Wooster Group. New York: Theatre
  • Communications Group. Schechner, R. (1973). Environmental Theater. New York: Hawthorn Books.
  • _____ (Bahar 1988). Karen Finley: A Constant State of Becoming. (röportaj).
  • Theatre and Drama Review. No: 32. _____ (2002). Performance Studies: An Introduction. London: Routledge.
  • AMERICAN THEATRE GROUPS IN THE 1960’S AND POSTMODERN STAGE LANGUAGE
  • Discourse, Performance.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Ahmet Beşe

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Beşe, A. (2015). 1960 AMERİKAN TİYATRO GRUPLARIVE POSTMODERN SAHNE DİLİ. HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 51-58.