2. Başlık
İçerikle uyumlu 13 sözcüğü geçmeyecek şekilde büyük koyu harflerle olmalıdır.
Times New Roman 12 punto yazılmalıdır.
Sayfa ortasında yer almalıdır.
Daha önce bilimsel toplantılarda bildiri olarak sunmuş olduğunuz çalışmaların detaylı bilgilerini ana başlıkta dipnot olarak ekleyiniz.
3. Yazar Adı ve Adresleri
Yazar(lar)ın adı küçük, soyadı büyük harfle yazılmalıdır.
Yazar adı başlığın altında, ortalanmış olarak 10 punto ile yazılmalıdır.
Yazar(lar)ın ünvanı, çalıştığı kurum/birim, haberleşme ve e-posta adresleri dipnot olarak verilmelidir.
4. Öz/ Abstract
Makalenin özetleri en fazla 300 kelime olmalıdır ve bir paragraftan oluşmalıdır.
Makale hangi dilde yazılmış ise (Türkçe, İngilizce, Fransızca ve Almanca) ilk özet o dilde olmalıdır.
Makalenin diliyle başlayan özet birinci sayfayı, Türkçe özet ikinci sayfayı aşmamalıdır. Giriş üçüncü sayfadan başlamadır.
Fransızca ve Almanca yazılan makaleler için üç dilde özet yazılmalıdır. Bu durumda, makalenin dilinde olan özet ilk sırada, Türkçe özet ikinci sayfada, İngilizce özet ise makalenin en sonunda, Kaynakçanın ardında yer almalıdır.
Farklı dilde yazılan özetlerin üzerinde makalenin o dildeki başlığı, başlık kurallarına uygun şekilde yer almalıdır.
Özetler için “ÖZ” başlığı sola yaslanmış olarak, yazar adının hemen altında verilmeli ve koyu karakterle yazılmalıdır.
Özetler 10 punto yazılmalıdır.
Özet metni sayfanın iki yanına yaslanmalıdır.
Anahtar sözcükler
Anahtar sözcükler ve özet arasında 6 nk boşluk bırakılmalıdır.
Anahtar sözcükler makale içeriğiyle uyumlu ve kapsayıcı olmalıdır.
Anahtar sözcükler özetin hemen altında 5 sözcük şeklinde sıralanmalıdır ve 10 punto ile yazılmalıdır.
Anahtar sözcüklerin ilk harfi büyük -özel isim değil ise- diğer harfleri küçük yazılmalıdır.
- Örn. 1 : Çeviri kuramları
- Örn. 2 : Anton Tschechow ve sahne
Türkçe için “Anahtar Kelimeler”, İngilizce için “Keywords”, Almanca için “Schlüsselwörter”, Fransızca için “Mots-clés” ifadeleri kullanılmalıdır.
Anahtar sözcükler başlığı sola yaslı ve koyu yazılmalıdır.
5. Ana Metin
Ana metin 12 punto ile Times New Roman yazı karakteri ile yazılmalıdır.
Ana metinde kenar boşlukları üstten 2,5 cm, alttan 2,5 cm, soldan 2,5 cm ve sağdan 2,5 cm olmalıdır.
Metnin tamamının satır aralığı 1.15 olacak şekilde ayarlanmalıdır.
Ana metin sağ 0 cm, sol 0 cm girintili ve iki yana yaslı olarak yazılmalıdır.
Paragraflara bir tab (1cm) içeriden başlanmalıdır.
Açıklamalar ve dipnotlar 8 punto ile yazılmalıdır.
6. Başlıklar
Ana metinde “Giriş” başlığının aralığı önce 6 nk, sonra 3 nk olacak şekilde ayarlanmalıdır. Yani, ana metin öz bölümünün hemen altından 6 nk boşluk bırakılarak başlamalıdır.
Metinde başlıklar APA 7 formatına uygun şekilde düzenlenmelidir. Metin içinde başlıklar ve alt başlıkların sıralanmasında geçerli olan başlıklandırma formatı APA 7’de 5 düzey olarak ayırt edilmiştir.
Metniniz karmaşık, hacimli ve dolayısıyla alt başlıklandırması çok ise 1.düzey, 2.düzey ve 3.düzey başlıklandırmayı kullanınız. Metniniz çok karmaşık değil ve alt başlıklandırmaya fazla ihtiyaç duymuyor ise 1.düzey ve 2.düzey başlıklandırma formatını kullanınız.
1. Düzey: Ortalanmış, Kalın, Baş Harfleri Büyük Geri Kalanı Küçük
Metin yeni bir paragrafla başlar.
2. Düzey: Sola Yaslanmış, Kalın, Baş Harfleri Büyük Geri Kalanı Küçük
Metin yeni bir paragrafla başlar.
3. Düzey: Sola Yaslanmış, Kalın, İtalik, Baş Harfleri Büyük Geri Kalanı Küçük
Metin yeni bir paragrafla başlar.
4. Düzey: Bir Tab İçeride, Kalın, Baş Harfleri Büyük Geri Kalanı Küçük, Noktayla Biter. Paragraf başlıktan devam eder.
5. Düzey: Bir Tab İçeride, Kalın, İtalik, Baş Harfleri Büyük Geri Kalanı Küçük, Noktayla Biter. Paragraf başlıktan devam eder.
7. Tablolar
Tablo oluştururken sadece gerekli olan bilgilere yer verilmeli ve bu bilgiler okuyucunun kolaylıkla anlayabileceği şekilde sunulmalıdır.
Tabloda yer alan satır/sütün başlıkları kısa ve anlaşılır olmalıdır.
Tabloların şekilsel formatı APA 7 stiline uygun olmalıdır.
Tabloların her birine numara verilmeli, 10 punto ile yazılmalıdır. Örnek: Tablo 1, Tablo 2…
Tabloların başlıkları her kelimenin ilk harfi büyük geri kalan kısmı küçük olacak şekilde italik olarak 10 punto ile yazılmalıdır.
Tabloların içindeki yazıların boyutu 10 punto olmalıdır.
Tablolar Word tablo özellikleri kullanılarak oluşturulmalıdır.
Tablo altındaki atıf ve notlar italik olarak ve 8 punto olarak yazılmalıdır.
Örnek tablolar aşağıda verilmiştir:
Tabloların farklı sayfaya geçmesi halinde “Tablo X. devamı” şeklinde başlık satırı ve bilgi satırını tekrardan yeni sayfadaki tablonun en üst iki satırında kullanılmalıdır. Aşağıda bir örnek verilmiştir:
8. Şekiller
Grafikler, çizelgeler, haritalar, çizimler, fotoğraflar şekil olarak nitelendirilmektedir.
Şekil kolay anlaşılır ve okunabilir olmalı, şekil elemanları görünebilir büyüklükte olmalıdır.
Şeklin içindeki yazıların puntosu 10 olmalıdır.
Şekillerin her birine numara verilerek nokta ile sonlandırılmalıdır. 10 punto ile italik yazılmalıdır. Örneğin;
Şekil 2. Scientometrics dergisinin Journal Citation Reports 2014 yılı atıf değerleri
Şekillerin başlıkları, ilk kelimenin ilk harfi büyük geri kalan kısmı küçük olacak şekilde 10 punto ile yazılmalıdır.
Örnek şekiller aşağıda verilmiştir.
ŞABLONA BAKINIZ
Şekil 1. Şekil adı şekil adı (Biçimlendirme Stili=ŞekilAdı) Sadece ilk kelimenin ilk harfi büyük olmalı
Şekil ya da tablolar öncesinde ve sonrasında şekli veya tabloyu tanımlayan bilgi verilmelidir.
Arka arkaya açıklamasız farklı şekiller veya tablolar kullanılmamalıdır.
Şekil ve tablolardan önce ve sonra boşluk bırakılmamalıdır.
Tablolarınız içinde “enter” tuşu ile satır; “tab” tuşu ile sütun oluşturulmamalıdır.
9. Metin İçinde Alıntı (Quoting) ve Açımlamak (Paraphrasing)
Metin içinde alıntı yapmak (quoting), bir raporda başka bir araştırmacıya ait fikirlere değiştirilmeden yer verilmesidir. Alıntı yapılırken alıntı yapılan bölüm tırnak içerisinde verilmeli, yazar ismi, yayın yılı, alıntı yapılan materyalin yer aldığı sayfa numarası belirtilmeli, alıntı yapılan bölüm özgün kaynaktan hiç hata yapmadan aktarılmalıdır.
3 satırı geçen alıntılarda, ana metne göre sadece soldan 1,25 cm girintili olacak şekilde blok hizalama yapılmalı, 11 punto ile yazılmalıdır.
3 satırı geçmeyen alıntılarda, bu bölüm cümle içerisine dahil edilmelidir ve cümle ortasında ya da sonunda alıntı yapılan bölüme yer verilmelidir. Ancak alıntı yapılan bölüm cümle sonunda yer alıyorsa, bu bölüm tırnak içerisinde verilmelidir ve hemen ardından kaynak belirtilerek nokta konulmalıdır.
Örnek (3 satırı geçmeyen alıntı):
Değirmencioğlu ve Demirutku’ya (1999) göre “bilimsel yayınlarda yazarlık hakkı ve sırasının belirlenmesi birçok disiplinde üzerinde daha çok durulan bir konu” (s. 111) olmaya başlamıştır. Bu durumun profesyonelliğin önemli bir parçası olan yayın yapma ve yazar haklarının korunması ile ilgisi olduğu açıktır.
Örnek (3 satırı geçen alıntı):
Bu konuya ilişkin bazı araştırmacılar aşağıdaki görüşü savunmaktadırlar:
Bilimsel yayınlarda yazarlık hakkı ve sırasının belirlenmesi birçok disiplinde üzerinde daha çok durulan bir konu haline gelmiştir. Bu eğilimin profesyonel açıdan çok önemli olan yayın yapma ve yazarlık haklarının korunması ile olan ilişkisi açıktır. Ancak bu eğilimin görece yeni ve bariz bir nedeni olduğu da söylenilebilir (Değirmencioğlu ve Demirutku, 1999, s. 111).
Başka bir araştırmacıya ait fikirlerin yeniden yorumlanması açımlamadır (paraphrasing). Yeniden yorumlama sürecinde de alıntı yapılırken olduğu gibi yazar adı, yayın yılı, sayfa numarasının belirtilmesi gerekmektedir.
Örnek:
Bilimsel çalışmalarda yazarların haklarının korunması ve yazarlık sıralamasının belirlenmesi, birçok disiplinin üzerinde durduğu bir konudur. Oldukça yeni olduğu söylenilebilecek bu eğilimin yazar haklarının korunması ile ilişkisi açıktır ve bariz bir nedeni olduğu da söylenebilir (Değirmencioğlu ve Demirutku, 1999, s. 111).
10. Metin İçinde Kaynak Gösterme
Daha önce yapılmış yayınlarda yer alan ve metin içerisinde kullanılan bilgilere yer verilirken mutlaka fikir sahibi yazarın adı ve araştırmanın yayın yılı metin içerisinde belirtilmeli ve metnin sonundaki kaynakça listesinde sunulmalıdır.
Metin içinde kaynak gösterilirken atıf yapılan yayın sahibinin soyadı ve yayının tarihi iki şekilde gösterilebilir.
İlk seçenek, yazarın soyadına ve araştırmanın yayın tarihine metin içerisinde yer verilmesidir (metin içinde kaynak gösterme)dir:
Örnekler:
Metin içinde tek yazarlı kaynaklara aşağıdaki gibi atıf yapılmalıdır.
(Dwyer, 1993) ya da Dwyer (1993)
Metin içinde iki yazarlı kaynaklara yapılan atıflarda parantez içerisinde “ve” bağlacı yerine & simgesi kullanılmalıdır. Metin İngilizce de yazılsa Türkçe de yazılsa parantez içi atıfta & bağlacı kullanılmalıdır.
(Turgut & Baykul, 2012) ya da Turgut ve Baykul (2012) [Metin Türkçe ise], Turgut and Baykul (2012) [Metin İngilizce ise]
(Cheung & Rensvold, 2002) ya da Cheung ve Rensvold (2002) [Metin Türkçe ise], Cheung and Rensvold (2002) [Metin İngilizce ise]
Metin içinde ikiden fazla yazarlı kaynaklara yapılan her atıfta ilk yazarın soy ismi verilmekte ve diğer yazarlar Türkçe metinlerde “vd.”, İngilizce metinlerde “et al.” şeklinde kısaltılmalıdır.
(Hair vd., 2009) [Metin Türkçe ise], (Hair et al., 2009) [Metin İngilizce ise] ya da Hair vd. (2009) [Metin Türkçe ise], Hair et al. (2009) [Metin İngilizce ise]
Metin içinde cümle sonunda parentez içinde verilen birden fazla kaynak alfabetik sıraya göre sıralanmalı ve aralarında “;” (noktalı virgül) bulunmalıdır.
(Fraenkel vd., 2011; He, 2011; R Development Core Team, 2018; SAS Instutite, 2015) [Metin Türkçe ise]
(Fraenkel et al., 2011; He, 2011; R Development Core Team, 2018; SAS Instutite, 2015) [Metin İngilizce ise]
Metin içinde aktaran kullanımı aşağıdaki gibi olmalıdır.
(Green & Salkind, 2005, akt. Can, 2017) / Green ve Salkind (2005) kelime kelime … (akt. Can, 2017) [Metin Türkçe ise]
(Green & Salkind, 2005, as cited in Can, 2017) / Green and Salkind (2005) word word … (as cited in Can, 2017) [Metin İngilizce ise]
Aynı yazarın birden fazla kaynağına yapılan metin içi atıflar aşağıdaki gibi gösterilmelidir.
(Gwet, 2008, 2016) ya da Gwet (2008, 2016)
(Zoski & Jurs, 1993, 1996) ya da Zoski ve Jurs (1993, 1996) [Metin Türkçe ise], Zoski and Jurs (1993, 1996) [Metin İngilizce ise]
Metin içi kaynak gösteriminde kısaltma aşağıdaki gibi yapılmaktadır.
(Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], 2019), sonraki atıflarda MEB (2019) [Metin Türkçe ise]
(Ministry of National Education [MoNE], 2019), MoNE (2019) [Metin İngilizce ise]
Aynı yazarın aynı yıla ait kaynakları metin içi atıflarda aşağıdaki gibi gösterilmelidir.
(MEB, 2017a, 2017b) ya da MEB (2017a, 2017b) [Metin Türkçe ise]
(MoNE, 2017a, 2017b) ya da MoNE (2017a, 2017b) [Metin İngilizce ise]
Metin içi kaynak gösterimlerinde kaynağın sayfa bilgisi sunulacaksa aşağıdaki gibi gösterilmelidir.
(Büyüköztürk vd., 2019, s. 184) [Metin Türkçe ise], (Büyüköztürk et al., 2019, p. 184) [Metin İngilizce ise] ya da Büyüköztürk vd. (2019, s. 194) [Metin Türkçe ise], Büyüköztürk et al. (2019, p. 184) [Metin İngilizce ise]
(Creswell, 2012, s. 341) [Metin Türkçe ise], (Creswell, 2012, p. 341) [Metin İngilizce ise] ya da Creswell vd. (2012, s. 341) [Metin Türkçe ise], Creswell et al. (2012, p. 341) [Metin İngilizce ise]
Kitap bölümüne yapılan metin içi atıflarda sadece bölüm yazarı ya da yazarlarının soy ismine yer verilmelidir.
(Messick, 1993) ya da Messick (1993)
Çeviri metinlere atıf aşağıdaki gibi yapılmalıdır. İlk tarih çeviri yapılan metnin, ikinci tarih ise orijinal metnin yayın tarihini göstermektedir.
(DeVellis, 2012/2014) ya da DeVellis (2012/2014)
ŞABLONA BAKINIZ
11. Kaynakça
Yararlanılan kaynaklar, eğer varsa notlardan ayrı bir sayfada “Kaynakça” başlığı altında verilmelidir.
Metinde geçen tüm kaynaklar Kaynakçada yer almalıdır.
Kaynakça yazımında APA 7 stili kullanılmalıdır.
Kaynakçada yer alan kaynaklar yazarların soyadını temel alarak alfabetik sıraya göre sıralanmalıdır.
Kaynakça bölümünde yer alan kaynaklar 1 aralıklı ve asılı girintili şekilde verilmelidir.
Metin içinde aynı yazara ait birden fazla atıf yer alıyorsa eserlerin yayın yılına göre sıralama yapılır, yılı erken olan yayın önce yazılır:
Cruise, T. (2003)
Cruise, T. (2005)
Metin içinde aynı yazara ait birden fazla atıf yer alıyorsa ve bazı yayınlara farklı yazarlar da eşlik ediyorsa, yayın yılı gözetilmeksizin önce yazarın tek başına yaptığı yayına yer verilir.
Marcus, K. (2003)
Marcus, K., Allain, D. ve Espan S. (1998)
Kaynakçada belirtilen kurum/grup isimleri kısaltma olarak değil açık olarak verilmelidir.
Dünya Sağlık Örgütü (1997)
Kitaplar
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri (26. baskı). Pegem Akademi.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
Fraenkel, R. J., Wallen, E. N., & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw-Hill.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate data analysis (7th ed.). Pearson.
Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. baskı). Pegem Akademi.
Editörlü Kitap
Atılgan, H. (Ed.). (2017). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (10. baskı). Anı.
Thorndike, R. M., & Thorndike-Christ, T. (Eds.). (2014). Measurement and evaluation in pschology and education (8th ed.). Pearson.
Çeviri Kitap
DeVellis, R. F. (2014). Ölçek geliştirme kuram ve uygulamalar (Çev. T. Totan, 3. baskı). Nobel. (Orijinal çalışma 2012 yılında yayımlandı.)
Editörlü Kitap Bölümü
Başokçu, T. O. (2019). Ölçme sonuçlarının nitelikleri: Ölçme hatası, güvenirlik, geçerlik ve kullanışlılık. N. Doğan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 31-74). Pegem Akademi.
Messick, S. (1993). Trait equivalence as construct validity of score interpretation across multiple methods of measurement. In R. E. Bennett & W. C. Ward (Eds.), Construction versus choice in cognitive measurement: Issues in constructed-response, performance testing, and portfolio assessment (pp. 61-73). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Makaleler (Doi numarası varsa mutlaka eklenmelidir.)
Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 9(2), 233-255. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_5
Gwet, K. L. (2008). Computing inter-rater reliability and its variance in the presence of high agreement. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 61(1), 29-48. https://doi.org/10.1348/000711006X126600
Gwet, K. L. (2016). Testing the difference of correlated agreement coefficients for statistical significance. Educational and Psychological Measurement, 76(4), 609-637. https://doi.org/10.1177%2F0013164415596420
Zoski, K., & Jurs, S. (1993). Using multiple regression to determine the number of factors to retain in factor analysis. Multiple Linear Regression Viewpoint, 20(1), 5-9.
Zoski, K., & Jurs, S. (1996). An objective counterpart to the visual scree test for factor analysis: The standard error scree. Educational and Psychological Measurement, 56(3), 443-451. https://doi.org/10.1177/0013164496056003006
Konferans ve Sempozyumlar
Çetin, S., & Yalçın, O. (2020, Eylül 16-19). Geniş ölçekli sınavların ölçme ve değerlendirme süreçlerinin görme engelli bireyler açısından incelenmesi [Sözlü bildiri]. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi, Türkiye.
Thissen, D., & Thissen-Roe, A. (2019, July 15-19). Factor score estimation from the perspective of item response theory [Paper presentation]. International Meeting of the Psychometric Society, Santiago de Chile.
Rapor
Dwyer, E. E. (1993). Attitude scale construction: A review of the literature (Report No. ED359201). ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED359201
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017a). Akademik becerilerin izlenmesi ve değerlendirilmesi (ABİDE) 2016 8. sınıflar raporu. https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/30114819_iY-web-v6.pdf
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017b). İzleme değerlendirme raporu 2016. http://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/23161120_2016_izleme_degYerlendirme_raporu.pdf
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu (Rapor No. 10). http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf
Yayımlanmamış Tez
Bıkmaz, Ö. (2011). Üst düzey zihinsel özelliklerin ölçülmesinde puanlayıcılar arası güvenirlik belirleme tekniklerinin karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
Spence, P. D. (1996). The effect of multidimensionality on unidimensional equating with item response theory [Doctoral dissertation]. University of Florida.
Yayımlanmış ve Bir Veri Tabanından Ulaşılmış Tez
Ayan, C. (2018). Bilişsel tanı modelinde geleneksel ve bilgisayarlı sınıflamalı test uygulamalarının psikometrik özelliklerinin karşılaştırılması [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
He, Y. (2011). Evaluating equating properties for mixed-format tests [Doctoral dissertation, University of IOWA]. https://ir.uiowa.edu/etd/981/
Yazılım
R Development Core Team. (2018). R: A language and environment for statistical computing (version 3.5.2) [Computer software]. R Foundation for Statistical Computing.
SAS Instutite. (2015). Statistical analysis software (version 9.4) [Computer software]. SAS Institute.
BİÇİM KURALLARI ÖZET TABLOSU
Kâğıt Boyutu 20.99 x 29,7 cm
Ana Metin Üst Kenar Boşluk 2,5 cm
Alt Kenar Boşluk 2,5 cm
Sol Kenar Boşluk 2,5 cm
Sağ Kenar Boşluk 2,5 cm
İlk satır girinti 1 cm
Yazı Tipi Times New Roman
Yazı Tipi Stili Normal
Normal Metin Boyutu 12 pt
Paragraf Aralığı 6 nk
Satır Aralığı 1.15 cm
Dipnot Metni Boyutu 8 pt
Alıntı Metni Boyutu 11 pt
Alıntı Kenar Boşlukları Soldan 1,25 cm
Özet Yazı Tipi Times New Roman
Özet Yazı Tipi Stili Normal
Özet Metin Boyutu 10 pt
Özet Başlığı 10 pt, sola yaslı, kalın