Dünya’da
metropol ve gelişmekte olan kentlerde; trafik yoğunluğu hat safhaya ulaşmış,
yerel yönetimler bu soruna karşı çeşitli yöntemler geliştirmişlerdir. Londra,
Stockholm ve Milano gibi yerel yönetimler tıkanıklık fiyatlandırması
yöntemini başarı ile uygulamışlardır. Bu çalışma, Erzurum kent merkezinde yer
alan Cumhuriyet Caddesinde yaşanan trafik tıkanıklığı problemi için daha
önceden yapılmamış uygulama olan tıkanıklık fiyatlandırılması uygulamasını
ele almıştır. Yapılan anket çalışması ile elde edilen veriler SPSS Statistics
17.0 paket programı ile veri analizi yapılarak toplum tarafından bu
uygulamanın kabul edilebilirliği durumu ve toplumun bu konu hakkındaki
düşünceleri öğrenilmeye çalışılmıştır. Çalışma sonucunda; kent merkezindeki
trafik yoğunluğunun azalacağı ve özel otomobillerini her koşulda kullanmaya
devam eden kullanıcılardan da önemli bir maddi gelir elde edileceği
görülmektedir.
Referans 1 Saruç, T. N., Trafik Sıkışıklığı Ücretlendirmesi: Ekonomik Teori ve Uygulamalar, Gazi Yayınları, Ankara, Türkiye, 2008.
Referans 2 Yüksel, H., Toplu Taşımacılığın Geliştirilmesi İçin Bir Tıkanıklık Fiyatlandırması Modeli Önerisi, Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2004.
Referans 3 Börjesson, M., Eliasson, J., Hugosson, M. B. and Brundell-Freij, K., "The Stockholm Congestion Charges- 5 Years on. Effects, Acceptability and Lessons Learnt", Transport Policy, 20, 1-12, 2012.
Referans 4 Şentürk, S. H., "Tıkanıklık Fiyatlandırması, Dünya Uygulamaları ve Türkiye’deki Durumun Değerlendirilmesi", Maliye Dergisi, Sayı 162, 282-303, 2012.
Referans 5 Waliszewski, M. J., "Towards Understanding the İmpacts of Congestion Pricing on Urban Trucking", Degree of Master, Massachusetts Institute of Technology, Department of Civil and Environmental Engineering, 2005.
Referans 6 Ahmed, B., "Manchester Congestion Charge Scheme: A Review", Journal of Civil Engineering and Congestion Technology, Vol. 2, 236-241, 2011.
Referans 7 Chiou, Y. and Fu, C., "Responses of Drivers and Motorcyclists to Congestion Charge", Transportation Research Procedia, 25C, 2961-2973, 2017.
Referans 8 Tezcan, O. H., "Trafik Tıkanıklığı Yönetimi Olarak Fiyatlandırma ve İstanbul- Eminönü İçin Bir Uygulama", Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Üniversitesi, 2009.
Referans 9 Demirtaş, B., "Kadıköy Merkez Bölgesinde Trafik Tıkanıklık Fiyatlandırması Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma", Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009.
Referans 10 Zheng, Z., Liu, Z., Liu, C. and Shiwakoti, N., "Understanding Public Response to a Congestion Charge: A Random-effects Ordered Logit Approach", Transportation Research Part A, 117-134, 2014.
Referans 11 Koru, M. T., "Trafik Tıkanıklığının Fiyatlandırılması ve Uygulamalarının İncelenmesi: Kızılay Ankara Örneği" Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2017.
Referans 12 Coşkun, H., "Kordon Bazlı Trafik Tıkanıklığının Fiyatlandırılmasına Örnek Bir Uygulama: Erzurum, Cumhuriyet Caddesi", Yüksek Lisans Tezi, Erzurum Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018.
Referans 13 Palme, D., A. and Lindsey, R., "Traffic Congestion Pricing Methods and Technologies”, Ecole Polytechnique, 1-49, 2009.
Referans 1 Saruç, T. N., Trafik Sıkışıklığı Ücretlendirmesi: Ekonomik Teori ve Uygulamalar, Gazi Yayınları, Ankara, Türkiye, 2008.
Referans 2 Yüksel, H., Toplu Taşımacılığın Geliştirilmesi İçin Bir Tıkanıklık Fiyatlandırması Modeli Önerisi, Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2004.
Referans 3 Börjesson, M., Eliasson, J., Hugosson, M. B. and Brundell-Freij, K., "The Stockholm Congestion Charges- 5 Years on. Effects, Acceptability and Lessons Learnt", Transport Policy, 20, 1-12, 2012.
Referans 4 Şentürk, S. H., "Tıkanıklık Fiyatlandırması, Dünya Uygulamaları ve Türkiye’deki Durumun Değerlendirilmesi", Maliye Dergisi, Sayı 162, 282-303, 2012.
Referans 5 Waliszewski, M. J., "Towards Understanding the İmpacts of Congestion Pricing on Urban Trucking", Degree of Master, Massachusetts Institute of Technology, Department of Civil and Environmental Engineering, 2005.
Referans 6 Ahmed, B., "Manchester Congestion Charge Scheme: A Review", Journal of Civil Engineering and Congestion Technology, Vol. 2, 236-241, 2011.
Referans 7 Chiou, Y. and Fu, C., "Responses of Drivers and Motorcyclists to Congestion Charge", Transportation Research Procedia, 25C, 2961-2973, 2017.
Referans 8 Tezcan, O. H., "Trafik Tıkanıklığı Yönetimi Olarak Fiyatlandırma ve İstanbul- Eminönü İçin Bir Uygulama", Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Üniversitesi, 2009.
Referans 9 Demirtaş, B., "Kadıköy Merkez Bölgesinde Trafik Tıkanıklık Fiyatlandırması Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma", Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009.
Referans 10 Zheng, Z., Liu, Z., Liu, C. and Shiwakoti, N., "Understanding Public Response to a Congestion Charge: A Random-effects Ordered Logit Approach", Transportation Research Part A, 117-134, 2014.
Referans 11 Koru, M. T., "Trafik Tıkanıklığının Fiyatlandırılması ve Uygulamalarının İncelenmesi: Kızılay Ankara Örneği" Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2017.
Referans 12 Coşkun, H., "Kordon Bazlı Trafik Tıkanıklığının Fiyatlandırılmasına Örnek Bir Uygulama: Erzurum, Cumhuriyet Caddesi", Yüksek Lisans Tezi, Erzurum Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018.
Referans 13 Palme, D., A. and Lindsey, R., "Traffic Congestion Pricing Methods and Technologies”, Ecole Polytechnique, 1-49, 2009.
Çodur, M. Y., & Coşkun, H. (2018). Erzurum Cumhuriyet Caddesi Trafik Tıkanıklığı Problemi İçin Kordon Bazlı Tıkanıklık Fiyatlandırılmasının Uygulanabilirliğinin Araştırılması. Harran Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 3(3), 81-92.