Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meaning And Evaluation Of Social Validity Concept On An Application Example

Yıl 2019, , 283 - 303, 31.01.2019
https://doi.org/10.16986/HUJE.2018037421

Öz

Social validity refers
to the assessments of the importance, efficiency, suitability of an application
and level of impact it has created. To identify the social validity of an
application, it is required to evaluate the meaning of the objectives that are
set out, suitability of the methods and processes used and the importance of
the impacts that are created. The objective of this study is to provide an
example by using the different data collection methods and different evaluation
approaches for the social validity findings towards the a) social importance of
the objectives, b) process applied, and c) the social importance of the impact
that is created. For the purpose of determining the validity of research, the
data has been collected with subjective measurement and social comparison
approach. The data for the current research has been collected through
semi-structured interview form and scales and has been categorized under three
topics, namely the social importance of the objectives, the process applied,
and the social importance of the impact that is created. Taking the social
validity data findings into account, this study, which has been carried out
both in the aspects of purpose, process, and the result, asserts that
Check-In/Check-Out is a method/approach to be assessed in the creation of a solution
to the active participation behaviors of the students.

Kaynakça

  • Akalın, S. (2014). Özel eğitim araştırmalarında sosyal karşılaştırma üzerine bir uygulama örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 15(3),19-31.
  • Crone, D. A.,Hawken, L. S., & Horner, R. H. (2010). Responding to problem behavior in schools: The behavior education program. New York, NY: Guilford.
  • Fawcett, S. B. (1991). Social validity: A note on methodology. Journal of AppliedBehavior Analysis, 24, 235-239.
  • Hawkins, R. P. (1991). Is social validity what we are interested in? Argument for a functional approach. Journal of Applied Behavior Analysis, 24, 205-213.
  • Horner, R. H., Carr, E. G., Halle, J., McGee, G., Odom, S., & Wolery, M. (2005). The use of single- subject research to identify evidence-based practice in special education. Exceptional children, 71(2), 165-179.
  • Hurley, J.,Wehby, J. H. & Feurer, I. D. (2010). The social validity assessment of social competence intervention behavior goals. Topics in Early Childhood Special Education, 30, 112–124.
  • Kennedy, C. H. (1992). Trends in the measurement of social validity. The Behavior Analyst, 15(2), 147. Kennedy, C. H. (2002). The maintenance of behavior change as an indicator of social validity. Behavior Modification, 26(5), 594-604.
  • Schwartz, I. S., & Baer, D. M. (1991). Social validity assessments: Is current practice state of the art? Journal of Applied Behavior Analysis, 24, 189-204.
  • Schwartz, I. S. (1991). The study of consumer behavior and social validity: An essential partnership for applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 24, 241-244.
  • Shavelson, R. J., & Towne, L. (2002). Scientific Research in Education, National Academy Press Washington
  • Strain, S.P., Barton, E.E., & Dunlap, G. (2012).Lessons learned about the utility of social validity. Education And Treatment Of Chıldren, Vol. 35, No. 2, 183-200.
  • Wolf, M. M. (1978). Social validity: The case for subjective measurement or how applied behavior analysis is finding it sheart. Journal of Applied Behavior Analysis, 11, 203-214.
  • Van Houten, R. (1979). Social validation: The evolution of standards of competency for targets. Journal of Applied Behavior Analysis, 12, 581-591.
  • Vuran, S. & Sönmez, M. (2008). Sosyal geçerlik kavramı ve Türkiye’de özel eğitim alanında yürütülen lisansüstü tezlerde sosyal geçerliğin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), 55-65.

Uygulama Örneği Üzerinden Sosyal Geçerlik Kavramının Anlamı ve Değerlendirilmesi

Yıl 2019, , 283 - 303, 31.01.2019
https://doi.org/10.16986/HUJE.2018037421

Öz

Sosyal geçerlik, bir uygulamanın önemine, etkililiğine, uygunluğuna ve
oluşturduğu etki düzeyine yönelik yapılan değerlendirmelerdir. Bir uygulamanın
sosyal geçerliğini belirleyebilmek için belirlenen amaçların anlamlılığının,
kullanılan yöntemlerin ve işlem sürecinin uygunluğunun ve oluşan etkilerin
öneminin değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı örnek çalışma
üzerinden; a) amaçların sosyal önemine, b) uygulanan işlem sürecine ve c)
oluşan etkinin sosyal önemine yönelik sosyal geçerlik bulgularının farklı
değerlendirme yaklaşımları ve farklı veri toplama yöntemleri kullanılarak
yorumlanmasına bir örnek sunmaktır. Araştırmanın sosyal geçerliliğini
belirlemek amacıyla, öznel değerlendirme yaklaşımı ve sosyal karşılaştırma
yaklaşımı ile veriler toplanmıştır. Araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış
görüşme formu ve ölçekler aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler
amaçların sosyal önemine yönelik, uygulanan işlem sürecine yönelik ve oluşan
etkilerin sosyal önemine yönelik olmak üzere üç başlık altında bulgulanmıştır.
Çalışmadaki sosyal geçerlik verileri incelendiğinde hem amaç, hem süreç hem de
sonuç bakımından gerçekleştirilen çalışma, öğrencilerin derse etkin katılım
davranışlarına çözüm oluşturma aşamasında Check-In/Check-Out’un değerlendirmesi
gereken bir yöntem/yaklaşım olduğunu öne çıkarmaktadır.

Kaynakça

  • Akalın, S. (2014). Özel eğitim araştırmalarında sosyal karşılaştırma üzerine bir uygulama örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 15(3),19-31.
  • Crone, D. A.,Hawken, L. S., & Horner, R. H. (2010). Responding to problem behavior in schools: The behavior education program. New York, NY: Guilford.
  • Fawcett, S. B. (1991). Social validity: A note on methodology. Journal of AppliedBehavior Analysis, 24, 235-239.
  • Hawkins, R. P. (1991). Is social validity what we are interested in? Argument for a functional approach. Journal of Applied Behavior Analysis, 24, 205-213.
  • Horner, R. H., Carr, E. G., Halle, J., McGee, G., Odom, S., & Wolery, M. (2005). The use of single- subject research to identify evidence-based practice in special education. Exceptional children, 71(2), 165-179.
  • Hurley, J.,Wehby, J. H. & Feurer, I. D. (2010). The social validity assessment of social competence intervention behavior goals. Topics in Early Childhood Special Education, 30, 112–124.
  • Kennedy, C. H. (1992). Trends in the measurement of social validity. The Behavior Analyst, 15(2), 147. Kennedy, C. H. (2002). The maintenance of behavior change as an indicator of social validity. Behavior Modification, 26(5), 594-604.
  • Schwartz, I. S., & Baer, D. M. (1991). Social validity assessments: Is current practice state of the art? Journal of Applied Behavior Analysis, 24, 189-204.
  • Schwartz, I. S. (1991). The study of consumer behavior and social validity: An essential partnership for applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 24, 241-244.
  • Shavelson, R. J., & Towne, L. (2002). Scientific Research in Education, National Academy Press Washington
  • Strain, S.P., Barton, E.E., & Dunlap, G. (2012).Lessons learned about the utility of social validity. Education And Treatment Of Chıldren, Vol. 35, No. 2, 183-200.
  • Wolf, M. M. (1978). Social validity: The case for subjective measurement or how applied behavior analysis is finding it sheart. Journal of Applied Behavior Analysis, 11, 203-214.
  • Van Houten, R. (1979). Social validation: The evolution of standards of competency for targets. Journal of Applied Behavior Analysis, 12, 581-591.
  • Vuran, S. & Sönmez, M. (2008). Sosyal geçerlik kavramı ve Türkiye’de özel eğitim alanında yürütülen lisansüstü tezlerde sosyal geçerliğin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), 55-65.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zehra Atbaşı Bu kişi benim 0000-0002-2758-1277

Necdet Karasu 0000-0001-7507-4109

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Atbaşı, Z., & Karasu, N. (2019). Uygulama Örneği Üzerinden Sosyal Geçerlik Kavramının Anlamı ve Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 283-303. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018037421