During the lecture of educational psychology it has long been observed
that the primary expectation of some teacher candidates from the course was to
get a high score at the public
personnel selection examination (PPSE). When Form-2 was applied to the
40 volunteer teacher candidates in the classroom, it was understood
that 15 teacher candidates expect primarily from the lecture of educational
psychology “Being Successful in PPSE”. As the researcher lectures in the
class, he also realized that this expectation has negative effects on their
motivation for the lecture. The researcher was disturbed by this situation and dedicate
the present study to understanding this problem. Among the teacher candidates who
stated his / her prior ambition is “Being
Successful in PPSE”, five volunteers (diary keepers) were included to the
case study. The research then continued with these five participants. The
applications lasted for six weeks. The diaries composed by the participants
about the lectures studied, and the activities made during the lectures were
collected at the end of every lecture and analysed with the content analysis
method. At the end of the research, it was observed that the aims of all
participants in the Lectures of Educational Psychology changed. Their priorities
became “Having Good Teaching Knowledge
and Skill”.
Case study educational psychology teacher candidate public personnel selection examination (PPSE)
Eğitim psikolojisi dersinde, öğretmen adaylarından bazılarının dersten
öncelikli olarak Kamu Personeli Seçme Sınavı’nda (KPSS) başarılı olmayı
bekledikleri gözlenmiştir. Form-2 sınıfta yer alan ve gönüllü olan 40 öğretmen
adayına uygulanmış ve Eğitim Psikolojisi dersinden 15 kişinin önceliğinin “KPSS’de Başarılı Olmak” olduğu
görülmüştür. Bununla birlikte, dersi yürüten öğretim elemanı olarak araştırmacı
bu durumun öğretmen adaylarının derse yönelik motivasyonlarını olumsuz yönde
etkilediğini fark etmiştir. Araştırmacı bu durumdan rahatsız olmuş ve
araştırmada bu problemi anlamayı amaçlamıştır. Yukarıda belirtilen “KPSS’de Başarılı Olmayı” öncelikli
olarak ifade eden öğretmen adaylarından durum çalışmasının birlikte
yürütüleceği beş tane gönüllü kişi (günlük tutan) seçilmiştir. Araştırma bu beş
katılımcıyla birlikte yürütülmüştür. Araştırmada uygulamalar altı hafta sürmüştür. Bu süreçte işlenen
dersler ve derslerde yapılan etkinliklere yönelik olarak katılımcıların
oluşturdukları günlükler her dersin sonunda toplanarak içerik analizi ile
analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların tamamının Eğitim Psikolojisi dersindeki amaçlarının
değiştiği ve önceliklerinin “İyi
Bir Meslek Bilgi ve Becerisine Sahip Olmak” olduğu görülmüştür.
Durum çalışması eğitim psikolojisi öğretmen adayı kamu personeli seçme sınavı (KPSS)
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 33 Sayı: 3 |