The purpose of this
study was to determine the knowledge levels of preservice teachers regarding special
relativity and examined differences in terms of age and gender. Study group consisted
of a total of 238 preservice teachers; 138 (58%) female and 100 (42%) male. The
preservice teachers were aged 18 to 37 years and their age average was 21,33 years.
The study was conducted using screening model, which gives an opportunity of evaluating
an existing situation. In the study, the data were collected using the two-stage
“Relativity Concept Inventory”, which was developed by Aslanides and Savage (2013)
and adapted into Turkish by the researchers. Two-Way Multivariate Analysis of Variance
(MANOVA) was used in the study. According to the findings acquired, it was possible
to state that preservice teachers had “low” knowledge levels regarding special relativity.
The knowledge levels of the preservice teachers varied according to the variable
of age, but did not vary according to the variable of gender. In addition, it was
determined that there was no significant difference in the knowledge levels of those
who had not studied special relativity during their undergraduate education in terms
of gender and age. On the other hand, it was seen that the knowledge levels of the
preservice teachers who had studied special relativity during their undergraduate
education increased in parallel with age.
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının
özel görelilik konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek, yaş ve cinsiyet açısından
farklılıkları incelemektir. Araştırma grubu 138 (%58) kız ve 100 (%42) erkek toplam
238 öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının yaşları 18 ile 37 arasında
değişmekte olup yaş ortalaması 21,33’dür. Bu araştırmada, var olan durumu değerlendirme
olanağı veren tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak,
Aslanides ve Savage (2013) tarafından geliştirilen, araştırmacılar tarafından Türkçe’ye
uyarlanmış olan iki aşamalı “Görelilik Kavram Envanteri” kullanılmıştır. Çalışmada
İki Yönlü MANOVA analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının
özel görelilikle ilgili bilgi düzeylerinin “düşük” düzeyde olduğu söylenebilir.
Öğretmen adaylarının bilgi düzeyleri yaş değişkenine dayalı olarak farklılık gösterirken,
cinsiyet değişkenine dayalı olarak farklılık göstermemektedir. Ayrıca lisans düzeyinde
özel görelilik almamış olanların bilgi düzeylerinde cinsiyet ve yaş için anlamlı
bir fark bulunamamıştır. Lisans düzeyinde özel görelilik dersi almış olan öğretmen
adaylarında ise bilgi düzeyinin yaşa bağlı olarak arttığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 3 |