BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 29 Sayı: 29-1, 251 - 266, 23.07.2014

Öz

The aim of this research is to explore the relation between the reasons of absenteeism of the primary school 7th and 8th grade students and their grade level and gender. The universe of the research involves all the 7th and 8th grade students at primary school of which absenteeism mean is above the mean in Elazig in 20092010 teaching year, and the samples are 2600 students in this universe, according to the size of the 5 teaching areas, chosen with the proportional stratified sampling sharing approach. At the stage of data collection, with aim of determining the reasons of absenteeism among primary school students, a student absence survey which was developed by the researcher was used. In the process of the analysis of collected data, frequency, percentage and chisquared tests were used. According to the results of the study there are differences between the grade level and gender in terms of the reasons of absenteeism.

Kaynakça

  • Abalı, O. (2002-2011). Çocukta okul ile ilgili sorunlar. [Çevrim-içi: http://www.benimyuvam.com/yazilar.asp?id=12&y=58], Erişim tarihi: 20 Temmuz 2010.
  • Açıl, M. ve Purtaş, A. (2008). Ergenlik psikolojisi. İstanbul: Hepsi Çocuk Yayınları.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Bingham, A. (1998). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi (Çev. A. Ferhan Oğuzhan). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Cristopher, A. K. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Paychology Review, 28, 451-471.
  • Çiloğlu, E. (2006). Okul çevresinin öğrencilere eğitsel katkısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ertürk, S. (1997), Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Guinan, M., McGuckin, M., & Ali, Y. (2002). The effect of a comprehensive handwashing program on absenteeism in elementary schools. Am J ınfect Contral, 30, 217-20.
  • Gül, S. K. ve Güneş, İ. D. (2009). Ergenlik dönemi sorunları ve şiddet. Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 79-1001.
  • Güneş, M. (2008). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersi kazanımları ile ders kitabında önerilen etkinliklerin uygunluk düzeyi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Inqe, N.-B. (2009). Mandatory handwashing in elementary schools reduces absenteeism due to infectious illness among pupils: A pilot intervention study. American Journal Of Infection Contral, 37, 820-826.
  • Kadı, Z. (2000). Adana ili merkezindeki ilköğretim okulu öğrencilerinin sürekli devamsızlık nedenleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Kalafat, S. (2007). Eğitim psikolojisi. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
  • Önal, E., Erbil, S., Gürtekin, B., Ayvaz, Ö., Özel, S., Cevizci, S. ve diğerleri (2008). İki ilköğretim okulunda öğrencilerin kendi sağlıklarını algılama düzeyi ve bildikleri sağlık sorunları. Nobel Medicus 14, 5(2), 24-28.
  • Özbaş, M. (2010). İlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri. Eğitim ve Bilim/Education and Science, 35, 32-44.
  • Pehlivan, Z. (2006), Resmi genel liselerde öğrenci devamsızlığı ve buna dönük okul yönetimi politikaları (Ankara ili örneği). Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rogge, J.U. (2001). Çocuklar büyüyor (Çev. G. Bilgili). Hamburg: Rota Yayınları.
  • Sığmalı, M. (2006). Kayseri İl Merkezindeki İlköğretim Öğrencilerinde Bilinen Sağlık Sorunlarının Saptanması, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Taymaz, H. (1997), Hizmetiçi eğitim, Ankara: TAKAV Matbaası.
  • Tatar, M. (2004). Etkili öğretmen. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11) [Çevrim-içi: efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt_I/mustafa_tatar.doc], Erişim tarihi: 10.07.2010.
  • Veenstra, R., Lindenberg, S., Tinga, F. & Ormel, J. (2010). Truancy in late elementary and early secondary education: The influence of social bonds and self-control— the TRAILS study. Internatıonal Journal Of Behavıoral Development , 34, 302-310.
  • Weitzman, M., Klerman, L., Lamb, G., Menary, J. & Alpert, J. (1982). School absence: A problem for the pediatrician. Pediatrics, 69, 739-746.
  • Yapıcı, M. (2008). Okulun sorumluluk üstlenmediği sorunlar. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 8(1), Makale 12. [Çevrim-içi: http://www.universite-toplum.org/content.php3?id=31], Erişim tarihi: 20.07.2010.
  • Yapıcı, M. ve Yapıcı, Ş. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 3(3). Makale 10. [Çevrim-içi: http://www.universite-toplum.org/content.php3?id=31], Erişim tarihi: 20.07.2010. Yavuzer, H. (1996). Çocuk ve Suç. İstanbul: Remzi Kitabevi, 8. Basım.
  • Yıldız, M. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin devamsızlık sebeplerinin araştırılması (Elazığ ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Yıldız, M. ve Kula K.Ş. (2011). Elazığ ilindeki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin devamsızlık sebeplerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 23, 133-140.

İlköğretim Okulu 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Devamsızlık Nedenleri ile Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 29 Sayı: 29-1, 251 - 266, 23.07.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin devamsızlık nedenlerinin cinsiyet ve öğrenim görülen sınıfla arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini 2009-2010 eğitim öğretim yılında Elazığ il merkezinde devamsızlık ortalaması il ortalamasının üzerinde bulunan ilköğretim 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören tüm öğrenciler, örneklemini ise evreni oluşturan öğrenciler arasından, beş eğitim bölgesinin büyüklüğüne göre, tabakalı örnekleme orantılı paylaştırma yaklaşımı ile seçilen 2600 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında, ilköğretim okulu öğrencilerinin devamsızlık nedenlerinin belirlenebilmesi amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen öğrenci devamsızlık nedenleri anketi kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde, frekans, yüzde ve ki-kare testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre sınıf düzeyi ve cinsiyet açısından devamsızlık nedenleri arasında farklılıkların bulunduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abalı, O. (2002-2011). Çocukta okul ile ilgili sorunlar. [Çevrim-içi: http://www.benimyuvam.com/yazilar.asp?id=12&y=58], Erişim tarihi: 20 Temmuz 2010.
  • Açıl, M. ve Purtaş, A. (2008). Ergenlik psikolojisi. İstanbul: Hepsi Çocuk Yayınları.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Bingham, A. (1998). Çocuklarda problem çözme yeteneklerinin geliştirilmesi (Çev. A. Ferhan Oğuzhan). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Cristopher, A. K. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Paychology Review, 28, 451-471.
  • Çiloğlu, E. (2006). Okul çevresinin öğrencilere eğitsel katkısı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ertürk, S. (1997), Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Guinan, M., McGuckin, M., & Ali, Y. (2002). The effect of a comprehensive handwashing program on absenteeism in elementary schools. Am J ınfect Contral, 30, 217-20.
  • Gül, S. K. ve Güneş, İ. D. (2009). Ergenlik dönemi sorunları ve şiddet. Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 79-1001.
  • Güneş, M. (2008). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersi kazanımları ile ders kitabında önerilen etkinliklerin uygunluk düzeyi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Inqe, N.-B. (2009). Mandatory handwashing in elementary schools reduces absenteeism due to infectious illness among pupils: A pilot intervention study. American Journal Of Infection Contral, 37, 820-826.
  • Kadı, Z. (2000). Adana ili merkezindeki ilköğretim okulu öğrencilerinin sürekli devamsızlık nedenleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Kalafat, S. (2007). Eğitim psikolojisi. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
  • Önal, E., Erbil, S., Gürtekin, B., Ayvaz, Ö., Özel, S., Cevizci, S. ve diğerleri (2008). İki ilköğretim okulunda öğrencilerin kendi sağlıklarını algılama düzeyi ve bildikleri sağlık sorunları. Nobel Medicus 14, 5(2), 24-28.
  • Özbaş, M. (2010). İlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri. Eğitim ve Bilim/Education and Science, 35, 32-44.
  • Pehlivan, Z. (2006), Resmi genel liselerde öğrenci devamsızlığı ve buna dönük okul yönetimi politikaları (Ankara ili örneği). Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rogge, J.U. (2001). Çocuklar büyüyor (Çev. G. Bilgili). Hamburg: Rota Yayınları.
  • Sığmalı, M. (2006). Kayseri İl Merkezindeki İlköğretim Öğrencilerinde Bilinen Sağlık Sorunlarının Saptanması, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Taymaz, H. (1997), Hizmetiçi eğitim, Ankara: TAKAV Matbaası.
  • Tatar, M. (2004). Etkili öğretmen. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11) [Çevrim-içi: efdergi.yyu.edu.tr/makaleler/cilt_I/mustafa_tatar.doc], Erişim tarihi: 10.07.2010.
  • Veenstra, R., Lindenberg, S., Tinga, F. & Ormel, J. (2010). Truancy in late elementary and early secondary education: The influence of social bonds and self-control— the TRAILS study. Internatıonal Journal Of Behavıoral Development , 34, 302-310.
  • Weitzman, M., Klerman, L., Lamb, G., Menary, J. & Alpert, J. (1982). School absence: A problem for the pediatrician. Pediatrics, 69, 739-746.
  • Yapıcı, M. (2008). Okulun sorumluluk üstlenmediği sorunlar. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 8(1), Makale 12. [Çevrim-içi: http://www.universite-toplum.org/content.php3?id=31], Erişim tarihi: 20.07.2010.
  • Yapıcı, M. ve Yapıcı, Ş. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin karşılaştığı sorunlar. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 3(3). Makale 10. [Çevrim-içi: http://www.universite-toplum.org/content.php3?id=31], Erişim tarihi: 20.07.2010. Yavuzer, H. (1996). Çocuk ve Suç. İstanbul: Remzi Kitabevi, 8. Basım.
  • Yıldız, M. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin devamsızlık sebeplerinin araştırılması (Elazığ ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Yıldız, M. ve Kula K.Ş. (2011). Elazığ ilindeki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin devamsızlık sebeplerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 23, 133-140.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kamile Şanli Kula Bu kişi benim

Murat Yıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 29 Sayı: 29-1

Kaynak Göster

APA Kula, K. Ş., & Yıldız, M. (2014). İlköğretim Okulu 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Devamsızlık Nedenleri ile Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-1), 251-266.