BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 28 Sayı: 28-1, 334 - 344, 01.06.2013

Öz

The physics achievement of the high school students who have field-dependent and field-independent cognitive stills has been examined in terms of the content and format of the assessment tool in this study. The format difference of the measuring tools contain multiple choice and open-ended test techniques, while the content difference of the tests contain conceptual understanding and end of the chapter physics problems’ solving skills. The sample of the study has formed 270 students who are in 11 th and 12 th classes in high School. The assessment tolls which were used in this study are followings; the GroupEmbedded Figures Test, Force Concept Inventory, Open- Ended Test, and Mechanics Baseline Test. It has been seen that field-independent students’ point averages are higher than field dependent students point averages in all types of the tests. It has also seen that there were not relationships among the cognitive still of students, the content of the assessment tools, and format of the tests.

Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1987). Testing with multiple-choice items. Journal of Research and Development, 20(4), 44-58.
  • Alamolhodaei, H. (1996). A study in higher education calculus and students’ learning styles. Ph. D. Thesis, University of Glasgow.
  • Altıparmak, M. (2009). Alan bağımlı ve alan bağımsız bilişsel stillere sahip öğrencilerin kuvvet ve hareket konularındaki başarıları ile başarıyı ölçmek için kullanılan testlerin içeriği ve formatı arasındaki ilişkinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ates, S., & Cataloglu, E. (2007a). The effects of students’ cognitive styles on conceptual understandings and problem solving skills in introductory mechanics. Research in Science and Technological Education, 25, 167-178.
  • Ates, S. & Cataloglu, E. (2007b). The effects of students' reasoning abilities on conceptual understandings and problem solving skills in ıntroductory mechanics. European Journal of Physics., 28( 6), 1161-1171.
  • Ateş, S. (2008). Mekanik konularındaki kavramları anlama düzeyi ve problem çözme becerilerine cinsiyetin etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(148), 3-12.
  • Cataloglu, E. & Ates, S. (2013). The effects of cognitive styles on naïve impetus theory application of pre-service science Teachers, International Journal of Science and Mathematics Education (Accepted for publication).
  • Babadoğan, C. (1994). Öğrenme stilleri ve stratejileri arasındaki ilişki. 1.Eğitim Bilimleri Kongresi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Bahar, M. & Hansell, M.H. (2000). The relationship between some psychological factors and their effect on the performance of grid questions and word association tests. Educational Psychology, 20(3), 349-364.
  • Bahar, M. (2003). The effect of instructional methods on the performance of the students having different cognitive styles. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 26-32.
  • Brown, D. (1987). Principles of language learning and teaching. USA: Prentice Hall.
  • Çatallıoğlu, E. (1996). Promoting teachers’ awareness of students’ misconceptions in introductory mechanics. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Dikdere, M. (1999). A study on the communication strategies used by field dependent and independent Turkish EFL learners to express lexical meaning. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir. Epstein, F.(1980). Field dependence and learning disabilities Developmental approach. Dissertation Abstract. International. Eski, R. (1980). Psikolojik ayrışıklık, genel yetenek, akademik başarı değişkenleri arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Fritz, R. L. (1994). Teaching and learning at the application level. Journal of Vocational and Technical Education, 11(1), 4
  • Goodenough, D.R. (1986). History of the field dependence construct. In Field Dependence in Psychological Theory, Research, and Application. (Bertini, M., Pizzamiglio, L. & Wabner, S., Eds.).
  • Hestenes, D., Wells, M. & Swackhammer, G. (1992). Force concept inventory. Physics Teach, 30, 141-158.
  • Johnston, A.H. & Al-Naema , F. F. (1991). Room for scientific thought. International Journal of Science Education, 13(2),187-192.
  • Kalyan, V. & Masih, C. (1985). Cognitive performance and cognitive style. Internatıonal Journal of Behavior Development, 8, 39-54.
  • Karaçam , S. (2005). Farklı bilişsel stillerdeki lise öğrencilerinin hareket ve hareket yasaları konularındaki kavramsal anlama düzeyleri ile ölçme teknikleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Konkiel, E. (1981). The interactive effect of the field dependent-field independent cognitive style variable and a solar cueing instructional strategy upon map skill achievement of fourth grade students. Dissertation Abstract of International ,41, 2542.
  • Lawrence, M. & Pallrand, G. (2000). A case study of the effectiveness of teacher experience in the use of explanation – based assessment in high school physics. School Science and Mathematics, 100(1), 36-47.
  • Liu, M. & Reed, W. M. (1994). The relationship between the learning strategies and learning styles in hypermedia environment. Computers in Human Behavior, 10(4), 419- 434.
  • Rasinski, T. (1984). Field dependent independent cognitive style research revisted: Do field dependent readers read differently than field independent readers?. Reading Psychology. 5 (3-4), 303.
  • Reiff, J. C. (1996). At-risk middle level or field dependent learners. Clearing House, 69(4), 231-234.
  • Sağlam, M. (2001). Öğretimi etkileyen etmenler. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Editör: Mehmet Gültekin. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları No:716.
  • Saracho, O.N . (1997). Teachers and students cognitive styles in early childhood education. Wesport :Bergin & Garvey Development and Care.30 ,1-4.
  • Sencar, S. & Eryılmaz, A. (2004). Factors mediating the effect of gender on ninth-grade Turkish students’ misconceptions concerning electric circuit. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 603-616.
  • Tinajero, C. & Paramo, M. F. (1997). Field-dependence and independence and academic achievement: a re–examination of their relationship. British Journal of Educational Psychology, 67, 199-212.
  • Thompson, M. E. (1988). Field articulation and the design of information for microcomputers. In about visuals: Research,Tteaching and Applications (Eds. R. A. Braden, D. G. Beauchamp, L. Miller, ve D. M. Moore), 429- 434.
  • Witkin, H.A. (1974). Psychological differentiation: studies of development. New York, NY, USA: Wiley.
  • Witkin, H.A. , C.A. Moore, D.R. Goodenough & Cox ,P.W. (1977) . Social behavior of field independent and dependents in an organic group. Human Relations. 37(9), 721-741.
  • Witkin , H.A. & Goodenough, D.R. (1981). Field dependent-independent. Journal of Educational Psychology, 75, 5.
  • Yunker, B. D. (1999). Adding authenticity to traditional multiple choice test formats. Education, 120(1). 82-88.

TEST YAPISININ FARKLI BİLİŞSEL STİLLERDEKİ ÖĞRENCİLERİN MEKANİK BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2013, Cilt: 28 Sayı: 28-1, 334 - 344, 01.06.2013

Öz

Bu çalışmada, alan bağımlı ve alan bağımsız bilişsel stillere sahip lise öğrencilerinin kuvvet ve hareket konularındaki başarılarına, ölçme aracının içeriği ve formatının etkisi araştırılmıştır. Test araçlarının format farklılığı kavramsal bilgiyi ölçmeyi amaçlayan çoktan seçmeli ve açık uçlu test tekniklerini kapsamaktadır. Test araçlarının içerik farklılığı ise kavramsal bilgiyi ve geleneksel bölüm veya ünite sonu fizik problemini çözme yeteneklerini ölçmeyi amaçlayan çoktan seçmeli testlerden oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemini, 11. ve 12. sınıflarda okuyan 207 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada kullanılan testler; Saklı Figürler Testi, Kuvvet Konuları Kavram Testi, Açık Uçlu Test ve Temel Mekanik Bilgi Testi’dir. Analizler sonucunda alan bağımsız öğrencilerin puan ortalamalarının Kuvvet Konuları Kavram Testi, Açık Uçlu Test ve Temel Mekanik Bilgi Testinde, alan bağımlı öğrencilerin puan ortalamalarından daha yüksek olduğu görülmüştür. Alan bağımsız ve alan bağımlı öğrencilerin, Kuvvet ve Hareket konularında kavramsal bilgi ve klasik bölüm sonu fizik problem çözme düzeyleri arasındaki ilişkinin testin içeriğine ve formatına bağlı olmadığı bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1987). Testing with multiple-choice items. Journal of Research and Development, 20(4), 44-58.
  • Alamolhodaei, H. (1996). A study in higher education calculus and students’ learning styles. Ph. D. Thesis, University of Glasgow.
  • Altıparmak, M. (2009). Alan bağımlı ve alan bağımsız bilişsel stillere sahip öğrencilerin kuvvet ve hareket konularındaki başarıları ile başarıyı ölçmek için kullanılan testlerin içeriği ve formatı arasındaki ilişkinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ates, S., & Cataloglu, E. (2007a). The effects of students’ cognitive styles on conceptual understandings and problem solving skills in introductory mechanics. Research in Science and Technological Education, 25, 167-178.
  • Ates, S. & Cataloglu, E. (2007b). The effects of students' reasoning abilities on conceptual understandings and problem solving skills in ıntroductory mechanics. European Journal of Physics., 28( 6), 1161-1171.
  • Ateş, S. (2008). Mekanik konularındaki kavramları anlama düzeyi ve problem çözme becerilerine cinsiyetin etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(148), 3-12.
  • Cataloglu, E. & Ates, S. (2013). The effects of cognitive styles on naïve impetus theory application of pre-service science Teachers, International Journal of Science and Mathematics Education (Accepted for publication).
  • Babadoğan, C. (1994). Öğrenme stilleri ve stratejileri arasındaki ilişki. 1.Eğitim Bilimleri Kongresi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Bahar, M. & Hansell, M.H. (2000). The relationship between some psychological factors and their effect on the performance of grid questions and word association tests. Educational Psychology, 20(3), 349-364.
  • Bahar, M. (2003). The effect of instructional methods on the performance of the students having different cognitive styles. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 26-32.
  • Brown, D. (1987). Principles of language learning and teaching. USA: Prentice Hall.
  • Çatallıoğlu, E. (1996). Promoting teachers’ awareness of students’ misconceptions in introductory mechanics. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Dikdere, M. (1999). A study on the communication strategies used by field dependent and independent Turkish EFL learners to express lexical meaning. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir. Epstein, F.(1980). Field dependence and learning disabilities Developmental approach. Dissertation Abstract. International. Eski, R. (1980). Psikolojik ayrışıklık, genel yetenek, akademik başarı değişkenleri arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Fritz, R. L. (1994). Teaching and learning at the application level. Journal of Vocational and Technical Education, 11(1), 4
  • Goodenough, D.R. (1986). History of the field dependence construct. In Field Dependence in Psychological Theory, Research, and Application. (Bertini, M., Pizzamiglio, L. & Wabner, S., Eds.).
  • Hestenes, D., Wells, M. & Swackhammer, G. (1992). Force concept inventory. Physics Teach, 30, 141-158.
  • Johnston, A.H. & Al-Naema , F. F. (1991). Room for scientific thought. International Journal of Science Education, 13(2),187-192.
  • Kalyan, V. & Masih, C. (1985). Cognitive performance and cognitive style. Internatıonal Journal of Behavior Development, 8, 39-54.
  • Karaçam , S. (2005). Farklı bilişsel stillerdeki lise öğrencilerinin hareket ve hareket yasaları konularındaki kavramsal anlama düzeyleri ile ölçme teknikleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Konkiel, E. (1981). The interactive effect of the field dependent-field independent cognitive style variable and a solar cueing instructional strategy upon map skill achievement of fourth grade students. Dissertation Abstract of International ,41, 2542.
  • Lawrence, M. & Pallrand, G. (2000). A case study of the effectiveness of teacher experience in the use of explanation – based assessment in high school physics. School Science and Mathematics, 100(1), 36-47.
  • Liu, M. & Reed, W. M. (1994). The relationship between the learning strategies and learning styles in hypermedia environment. Computers in Human Behavior, 10(4), 419- 434.
  • Rasinski, T. (1984). Field dependent independent cognitive style research revisted: Do field dependent readers read differently than field independent readers?. Reading Psychology. 5 (3-4), 303.
  • Reiff, J. C. (1996). At-risk middle level or field dependent learners. Clearing House, 69(4), 231-234.
  • Sağlam, M. (2001). Öğretimi etkileyen etmenler. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Editör: Mehmet Gültekin. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları No:716.
  • Saracho, O.N . (1997). Teachers and students cognitive styles in early childhood education. Wesport :Bergin & Garvey Development and Care.30 ,1-4.
  • Sencar, S. & Eryılmaz, A. (2004). Factors mediating the effect of gender on ninth-grade Turkish students’ misconceptions concerning electric circuit. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 603-616.
  • Tinajero, C. & Paramo, M. F. (1997). Field-dependence and independence and academic achievement: a re–examination of their relationship. British Journal of Educational Psychology, 67, 199-212.
  • Thompson, M. E. (1988). Field articulation and the design of information for microcomputers. In about visuals: Research,Tteaching and Applications (Eds. R. A. Braden, D. G. Beauchamp, L. Miller, ve D. M. Moore), 429- 434.
  • Witkin, H.A. (1974). Psychological differentiation: studies of development. New York, NY, USA: Wiley.
  • Witkin, H.A. , C.A. Moore, D.R. Goodenough & Cox ,P.W. (1977) . Social behavior of field independent and dependents in an organic group. Human Relations. 37(9), 721-741.
  • Witkin , H.A. & Goodenough, D.R. (1981). Field dependent-independent. Journal of Educational Psychology, 75, 5.
  • Yunker, B. D. (1999). Adding authenticity to traditional multiple choice test formats. Education, 120(1). 82-88.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Musa Sarı Bu kişi benim

Metin Altıparmak Bu kişi benim

Salih Ateş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 28 Sayı: 28-1

Kaynak Göster

APA Sarı, M., Altıparmak, M., & Ateş, S. (2013). TEST YAPISININ FARKLI BİLİŞSEL STİLLERDEKİ ÖĞRENCİLERİN MEKANİK BAŞARISINA ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-1), 334-344.