BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 28 Sayı: 28-1, 382 - 392, 01.06.2013

Öz

The aim of this research is to determine the effects of PBL model on elementrary school students’ creative thinking. The research was carried out on two different groups of the 7th grade students of Yenimahalle Osman Ülkümen Elementary School in Ankara. In the research to which pre and post-test with control group quasi-experimental design were applied, Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) Figural A-B forms was used as data collection tool. Both the experimental and the control groups were found to be equivalent in terms of creative thinking levels prior to the treatment. The course has been taught using PBL model in experimental group and the course has been taught using lecture, demonstration and question-answer method in control group. Both groups was given lessons by the researcher. According to the findings of the study, it is shown that PBL model has a significant an effect on students’ creative thinking ability in the visual arts education.

Kaynakça

  • Aksu Yontar, A. (1985). The Effect of Method and Sex on Science Achievement Logical Thinking ability and Creative Thinking ability of 5 th. Grade Students. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. ODTÜ, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.Ankara.
  • Altun, M. (2000) İlköğretimde problem çözme öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 147, 26-30.
  • Aslan, E. (2001) Torrance Yaratıcı Düşünce Testi’nin Türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimler Dergisi, 14, 19-40.
  • Barrows, H. (2002). Is it truly possible to have such a thing as PBL? Distance Education, Vol. 23 (1) May, 119-122.
  • Buyurgan, S., U. (2007). Sanat eğitimi ve öğretimi. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cropley, A. (2001). Creativity in education-learning. London: Kogan Page.
  • Demirel, M. (2010). Probleme dayalı öğrenmenin başarıya, tutuma, bilişötesi farkındalık ve güdü düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 55-56.
  • Erdem, E. (2005). Eğitimde yeni yönelimler. Demirel, Ö. (Ed). (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Engel, C.E. (1991). Not just a method but a way of learning, the challenge of Problem Based Learning, D.Bound-G.P. Felleti. (Eds.), (pp:22-23). London, Kogan Page., Fogarty, R. (1997). Problem Based Learning and other cirriculum models for the intelligences classroom. U.S.A: SkyLight Training and Publishing Inc.
  • Gartenhaus, A. R. (2000). Yaratıcı düşünme ve müzeler. (Çev:R.Mergenci-B.Onur). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Gürlen, E. (2011). Probleme dayalı öğrenmenin öğrenme ürünlerine, problem çözme becerisine, öz-yeterlik algı düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 221-232.
  • Kalaycı Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd.
  • Kırışoğlu, O. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık. (Birinci Baskı). Ankara: PegemAkademi.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta eğitim. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Lambross, A. (2002). Problem Based Learning. U.S.A.: Corwin Pres Inc.
  • Lee, Y. J. (2004). Effects of divergent thinking training/instructions on Torrance Tests of Creative Thinking and creative performans. 12 Haziran 2010 tarihinde http://proquest.umi.com/pqdweb adresinden alınmıştır.
  • MEB (2009). 18 Mayıs 2009 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?islem=1&kno=26 adresinden alınmıştır.
  • Öncü, T. (2003). Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri-şekil test aracılığıyla 12-14 yaşları arasındaki çocukların yaratıcılık düzeylerinin yaş ve cinsiyete göre karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 43,1, 221-2
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi. Ankara: Ümit Ofset Matbaacılık.
  • Özvarış Bahar, Ş., Demirel, Ö. (2002). Öğrenen merkezli tıp eğitimi. Eğitim Rehberi.Ankara.
  • Rhem, J. (1998). Problem-Based Learning: an introduction, The National Teaching Learning Forum. U.S.A.: Oryx Press, 1-4. Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci (2.baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • San, İ. (2003). Sanat eğitim kuramları. (İkinci Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitim. (Üçüncü Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sanchez, I., Neriz, L. Ramis, F. (2008). Design and application of learning environments based on integrative problems. 08 Ağustos 2009 tarihinde http://pdfserve.informaworld.com/24482_758064766_902574140.pdf adresinden alınmıştır.
  • Stephens, L. M. (2008). Problem-Based Learning in an elementary social studies class. 11 Haziran 2010 tarihinde http://proquest.umi.com/pqdweb adresinden alınmıştır.
  • Torrance, E. P. (1965). Revarding creative behavior: experiments in classroom creativity. Englewood Cliffs, NJ: PrenticeHall
  • Torrance, E. P. (1966). Torrance Test of Creative Thinking norms technical manual researcy Editio. Personel Pres Inc., New Jersey
  • Torrance, E. P. (1972). Torrance Tests of Creative Thinking, directions manual and scoring guide Massachusetts: Personel Pres., USA
  • Vantassel-Baska, J. (1997). Guide to teaching a problem-based science curriculum. U.S.A.: Kendall/Hunt Publishing.
  • Yaman, S. (2003). Fen bilgisi eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı.

Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) Yaklaşımının Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi

Yıl 2013, Cilt: 28 Sayı: 28-1, 382 - 392, 01.06.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, PDÖ yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin yaratıcı düşünmeleri üzerine etkisini belirlemektir. Araştırma, Ankara, Osman Ülkümen İlköğretim Okulu 7. sınıf öğrencilerinden iki grup üzerinde yürütülmüştür. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı araştırmada, veri toplama aracı olarak Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) Şekilsel A-B eşdeğer formları kullanılmıştır.Deney ve kontrol grupları uygulama öncesi yaratıcı düşünme düzeyleri açısından denk bulunmuştur.Deney grubunda PDÖ yaklaşımlı, kontrol grubunda ise öğretmen merkezli, düz anlatım, gösteri ve soru-cevaba dayalı geleneksel yöntemler kullanılarak işlenen dersler araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre; görsel sanatlar eğitiminde PDÖ yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünmeleri üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Aksu Yontar, A. (1985). The Effect of Method and Sex on Science Achievement Logical Thinking ability and Creative Thinking ability of 5 th. Grade Students. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. ODTÜ, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.Ankara.
  • Altun, M. (2000) İlköğretimde problem çözme öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 147, 26-30.
  • Aslan, E. (2001) Torrance Yaratıcı Düşünce Testi’nin Türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimler Dergisi, 14, 19-40.
  • Barrows, H. (2002). Is it truly possible to have such a thing as PBL? Distance Education, Vol. 23 (1) May, 119-122.
  • Buyurgan, S., U. (2007). Sanat eğitimi ve öğretimi. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cropley, A. (2001). Creativity in education-learning. London: Kogan Page.
  • Demirel, M. (2010). Probleme dayalı öğrenmenin başarıya, tutuma, bilişötesi farkındalık ve güdü düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 55-56.
  • Erdem, E. (2005). Eğitimde yeni yönelimler. Demirel, Ö. (Ed). (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Engel, C.E. (1991). Not just a method but a way of learning, the challenge of Problem Based Learning, D.Bound-G.P. Felleti. (Eds.), (pp:22-23). London, Kogan Page., Fogarty, R. (1997). Problem Based Learning and other cirriculum models for the intelligences classroom. U.S.A: SkyLight Training and Publishing Inc.
  • Gartenhaus, A. R. (2000). Yaratıcı düşünme ve müzeler. (Çev:R.Mergenci-B.Onur). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Gürlen, E. (2011). Probleme dayalı öğrenmenin öğrenme ürünlerine, problem çözme becerisine, öz-yeterlik algı düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 221-232.
  • Kalaycı Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd.
  • Kırışoğlu, O. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık. (Birinci Baskı). Ankara: PegemAkademi.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta eğitim. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Lambross, A. (2002). Problem Based Learning. U.S.A.: Corwin Pres Inc.
  • Lee, Y. J. (2004). Effects of divergent thinking training/instructions on Torrance Tests of Creative Thinking and creative performans. 12 Haziran 2010 tarihinde http://proquest.umi.com/pqdweb adresinden alınmıştır.
  • MEB (2009). 18 Mayıs 2009 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?islem=1&kno=26 adresinden alınmıştır.
  • Öncü, T. (2003). Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri-şekil test aracılığıyla 12-14 yaşları arasındaki çocukların yaratıcılık düzeylerinin yaş ve cinsiyete göre karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 43,1, 221-2
  • Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi. Ankara: Ümit Ofset Matbaacılık.
  • Özvarış Bahar, Ş., Demirel, Ö. (2002). Öğrenen merkezli tıp eğitimi. Eğitim Rehberi.Ankara.
  • Rhem, J. (1998). Problem-Based Learning: an introduction, The National Teaching Learning Forum. U.S.A.: Oryx Press, 1-4. Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci (2.baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • San, İ. (2003). Sanat eğitim kuramları. (İkinci Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitim. (Üçüncü Baskı). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sanchez, I., Neriz, L. Ramis, F. (2008). Design and application of learning environments based on integrative problems. 08 Ağustos 2009 tarihinde http://pdfserve.informaworld.com/24482_758064766_902574140.pdf adresinden alınmıştır.
  • Stephens, L. M. (2008). Problem-Based Learning in an elementary social studies class. 11 Haziran 2010 tarihinde http://proquest.umi.com/pqdweb adresinden alınmıştır.
  • Torrance, E. P. (1965). Revarding creative behavior: experiments in classroom creativity. Englewood Cliffs, NJ: PrenticeHall
  • Torrance, E. P. (1966). Torrance Test of Creative Thinking norms technical manual researcy Editio. Personel Pres Inc., New Jersey
  • Torrance, E. P. (1972). Torrance Tests of Creative Thinking, directions manual and scoring guide Massachusetts: Personel Pres., USA
  • Vantassel-Baska, J. (1997). Guide to teaching a problem-based science curriculum. U.S.A.: Kendall/Hunt Publishing.
  • Yaman, S. (2003). Fen bilgisi eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kani Ülger Bu kişi benim

Zahide İmer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 28 Sayı: 28-1

Kaynak Göster

APA Ülger, K., & İmer, Z. (2013). Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) Yaklaşımının Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-1), 382-392.