BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 28 Sayı: 28-3, 195 - 205, 01.06.2013

Öz

The purpose of this study is to investigate guidance counselors’ awareness level of cyber bullying regarding their gender, seniority, age and make comparisons with other teachers' awareness level of cyber bullying. The sample of this study was composed of 180 guidance counselors working at Ministry of Education in spring semester of 2009-2010 academic year. “Teachers’ Awareness of Cyber Bullying Scale” developed by Ayas and Horzum (2011) was used to measure guidance counselors’ cyber bullying awareness level. The results indicated that female guidance counselors’ cyber bullying awareness level was significantly higher than the male guidance counselors’ awareness level. In addition, it was found that there was a significant, negative and slight relationship between the age of guidance counselors and their cyber bullying awareness level. However, their cyber bullying awareness level did not differ with respect to their seniorities. In addition, it was found that cyber bullying awareness level of guidance counselors’ was significantly higher than the other teachers.

Kaynakça

  • Aricak, T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
  • Aricak, T.; Siyahhan, S.; Uzunhasanoglu, A.; Sarıbeyoglu, S.; Cıplak, S.; Yılmaz, N. ve Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & Behavior, 11(3), 253-261.
  • Ayas, T. (2008). İlköğretim okullarına yönelik geliştirilen zorbaca davranışları önleme programının etkinliğinin test edilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2011). Exploring the Teachers’ Cyber Bullying Perception in terms of Various Variables. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 619-640.
  • Ayas, T, ve Horzum, M. B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11(2), 369-380.
  • Ayas, T. (2011). Lise öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma yaygınlığı. XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi 3–5 Ekim 2011 İzmir.
  • Aydoğan, D., Dilmaç, B. ve Deniz, M. E. (2009). İlköğretim Öğrencilerinde Sosyal Destek ve Siber Zorbalığın İncelenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Barg, J. A. & McKenna, K. Y. A. (2004). The internet and social life. Annual Review of Psychology, 55, 573-590
  • Beran, T., & Li, Q. (2005). Cyber-harassment: A study of a new method for an old behavior. Journal of Educational Computing Research, 32, 265-277.
  • Campbell, M. (2005). Cyberbullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance and Couselling, 15, 68-76.
  • Chibbaro, J. S. (2007). School counselors and the cyberbully: Interventions and implications. Professional School Counselor, 11(1), 65-68.
  • Diamanduros,T., Downs, E. & Jenkins, J. S. (2008). An intervention of cyberbullying the role of school psychologists in the assessment, prevention. Psychology in the Schools, 45(8), 693-704.
  • Dilmaç, B. (2009). Cyber bullying: A preliminary report on college students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1307-1325.
  • Dökmen, Ü. (2004). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erdur-Baker, Ö. ve Kavşut, F. (2007). Akran Zorbalığının Yeni Yüzü: Siber Zorbalık. Eğitim Araştırmaları, 27, 31
  • Green, S. B. & Salkind, N. J. (2005). Using SPSS for Windows and Macintosh, analyzing and understanding data. New Jersey, USA: Pearson Prentice Hall.

Rehber Öğretmenlerin Sanal Zorbalık Farkındalık Düzeyinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2013, Cilt: 28 Sayı: 28-3, 195 - 205, 01.06.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı psikolojik danışmanların (rehber öğretmenlerin) sanal zorbalık farkındalıklarının cinsiyet, kıdem, yaş ve diğer branş öğretmenlerinin farkındalıkları açısından incelenmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın örneklemini 2009-2010 öğretim yılı ikinci döneminde Milli Eğitim Bakanlığında görev yapan 180 psikolojik danışman (rehber öğretmen) oluşturmaktadır. Araştırmada psikolojik danışmanların (rehber öğretmenlerin) sanal zorbalık farkındalığını ölçmek üzere Ayas ve Horzum (2011) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Sanal Zorbalık Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda bayan psikolojik danışmanların sanal zorbalık farkındalıklarının erkek psikolojik danışmanlardan anlamlı derecede yüksek olduğu; psikolojik danışmanların yaşları ile sanal zorbalık farkındalıkları arasında negatif yönlü, düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bunun yanında psikolojik danışmanların sanal zorbalık farkındalığı kıdemlerine göre farklılık göstermemiştir. Psikolojik danışmanların sanal zorbalık farkındalıklarının diğer branştaki öğretmenlerinkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aricak, T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
  • Aricak, T.; Siyahhan, S.; Uzunhasanoglu, A.; Sarıbeyoglu, S.; Cıplak, S.; Yılmaz, N. ve Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & Behavior, 11(3), 253-261.
  • Ayas, T. (2008). İlköğretim okullarına yönelik geliştirilen zorbaca davranışları önleme programının etkinliğinin test edilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2011). Exploring the Teachers’ Cyber Bullying Perception in terms of Various Variables. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 619-640.
  • Ayas, T, ve Horzum, M. B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11(2), 369-380.
  • Ayas, T. (2011). Lise öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma yaygınlığı. XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi 3–5 Ekim 2011 İzmir.
  • Aydoğan, D., Dilmaç, B. ve Deniz, M. E. (2009). İlköğretim Öğrencilerinde Sosyal Destek ve Siber Zorbalığın İncelenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Barg, J. A. & McKenna, K. Y. A. (2004). The internet and social life. Annual Review of Psychology, 55, 573-590
  • Beran, T., & Li, Q. (2005). Cyber-harassment: A study of a new method for an old behavior. Journal of Educational Computing Research, 32, 265-277.
  • Campbell, M. (2005). Cyberbullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance and Couselling, 15, 68-76.
  • Chibbaro, J. S. (2007). School counselors and the cyberbully: Interventions and implications. Professional School Counselor, 11(1), 65-68.
  • Diamanduros,T., Downs, E. & Jenkins, J. S. (2008). An intervention of cyberbullying the role of school psychologists in the assessment, prevention. Psychology in the Schools, 45(8), 693-704.
  • Dilmaç, B. (2009). Cyber bullying: A preliminary report on college students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1307-1325.
  • Dökmen, Ü. (2004). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erdur-Baker, Ö. ve Kavşut, F. (2007). Akran Zorbalığının Yeni Yüzü: Siber Zorbalık. Eğitim Araştırmaları, 27, 31
  • Green, S. B. & Salkind, N. J. (2005). Using SPSS for Windows and Macintosh, analyzing and understanding data. New Jersey, USA: Pearson Prentice Hall.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Bariş Horzum Bu kişi benim

Tuncay Ayas Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 28 Sayı: 28-3

Kaynak Göster

APA Horzum, M. B., & Ayas, T. (2013). Rehber Öğretmenlerin Sanal Zorbalık Farkındalık Düzeyinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 195-205.