BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 44 Sayı: 44, 198 - 211, 01.06.2013

Öz

In this study it is aimed to evaluate the classroom management techniques of teachers of Science and Technology subject in the Northern Cyprus according to the perceptions of students and to reveal the attitude of students towards science. The participants in this study are 589 primary education students in four different types of schools which are all located in Nicosia. The correlational survey model has been conducted in this research which is a quantitative study. The instrument consists of two sections which are the Science Attitude Scale and the Classroom Management Evaluation Scale. For the reliability and validity purposes, the data has been analyzed and the Cronbach Alpha value was found. T-Test and Mann-Whitney U-Test have been used as the statistical analysis. This study indicated that the perceptions of students towards the teachers’ behaviors in class are quite positive according to the all variables.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E. (2006). Sınıf yönetimi (Ed. Z. Kaya). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Altınparmak, Ç. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin istenmeyen davranışlarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa. Aydın, A. (1998). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başar, H. (1996). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Burç, E. D. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlilikleri – Hatay ili örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı (Dördüncü Basım). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cothran, D.J., Kulinna, P. H. & Garrahy, D. A. (2003). This kind of giving a secret away...: students’ perspectives on effective class management. Teaching and Teacher Education, 19(4), 435-444.
  • Çakmak, M., Kayabaşı, Y. ve Ercan, L. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 53-64.
  • Delamont, S. (1983). Interaction in the classroom. London: Methuen.
  • Duman, T., Gelişli, Y. ve Çetin Ş. (2004). Orta öğretim öğrencilerinin öğretmenlerin sınıfta disiplin sağlama yaklaşımlarına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 281-292.
  • Fidan, N. ve Erden M. (1998). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Atlan, A. ve Şahpaz, Ö. (1994, Eylül). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen bilgisi başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Güneş, T., ve Demir, S. (2007). İlköğretim müfredatındaki hayat bilgisi derslerinin, öğrencileri fen öğrenmeye hazırlamadaki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 169-180.
  • Gürsel, M. (2004). Olumlu öğrenmeye uygun bir ortam oluşturma, sınıf yönetimi (Ed. M. Gürsel, H. Sarı ve B. Dilma). Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Güven, S. ve Akdağ, M. (2002). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin sınıf yönetimi etkinliklerine ilişkin öğrenci algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 29, 69-80.
  • Ilgar, L. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İra, N. (2004). Etkili sınıf yönetimi ve aktif öğrenme. Çağdaş Eğitim Dergisi, 310, 34-39.
  • Kaya, G. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin yönetici, öğretmen ve öğrencilerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kiraz, A. (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının diğer yöntemlerle etkin kullanımı üzerine örnek bir model. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Konti, F. (2007). İlkokullarda öğretmenlerin sınıf yönetimi uygulamalarına yönelik öğrenci ve öğretmen algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa.
  • Oral, B. (2000). Öğretmen adaylarının ortaöğretimde çalışan öğretmenlerin öğretim davranışlarına ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 25(115), 28-34.
  • Öztürk, B. (2002). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi, sınıf yönetimi (Ed. E. Karip). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özyürek, M. (1996). Sınıfta davranış yönetimi. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Ratzburg, S. A. (2010). Classroom management and students' perceptions of classroom climate. ProQuest Dissertations and Theses. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/818718723?accountid=14585
  • Sağlam, M., Adıgüzel, A. ve Güngör, Ö. (2008, Haziran). İlköğretim okullarında sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ve öğretmenlerin bu davranışlarla baş etme yaklaşımları. International Conference on Educational Sciences, Famagusta, North Cyprus.
  • Sarı, H. (2002). Özel eğitime muhtaç öğrencilerin eğilimleriyle ilgili çağdaş öneriler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Sarıtaş, M. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama, sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar (Ed. L. Küçükahmet). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Savran, A. ve Çakıroğlu, J. (2004). Preservice science teachers’ orientations to classroom management. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 124-130.
  • Şentürk. H. (2006). Öğretmen adayı öğrencilerin uygulama yaptıkları liselerdeki rehber öğretmenlerin kullandıkları sınıf yönetimi modellerine ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 48, 585-603.
  • Temizyürek, K. (2003). Fen öğretimi ve uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Terzi, R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Yaz-Güz 2002, 162-169.
  • Turan, S. (2006). Sınıf yönetiminin temelleri, teori ve uygulamada sınıf yönetimi (Ed. M. Şişman ve S. Turan). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetimi davranışları. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üre, Ö. (2003). Sınıf yönetimi. Ankara: Mikro Yayınları.
  • Varış, F., Gürkan, T., Gözütok, D., Gürbüztürk, O. ve Babadoğan, C. (1991). Eğitim bilimine giriş (Ed. F. Varış). Ankara: AÜ Basımevi.
  • Yalaki, Y. (2010). Value systems: A better way to understand science teachers’ beliefs and practices?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 359-370

FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN UYGULADIĞI SINIF YÖNETİMİ TEKNİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ ALGILARI

Yıl 2013, Cilt: 44 Sayı: 44, 198 - 211, 01.06.2013

Öz

Bu çalışmada, Kuzey Kıbrıs’ta görev yapan Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin uyguladığı sınıf yönetimi tekniklerinin öğrencilerin algılarına göre değerlendirilmesi ve bu tekniklerin, öğrencilerin fen derslerine yönelik tutumları ile ilişkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Lefkoşa’da KKTC MEB Genel Ortaöğretim Dairesine bağlı dört değişik türdeki okulda eğitim gören 589 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemiyle yürütülen araştırmada ilişkisel tarama deseni kullanılmıştır. Ölçme aracı Fen Tutum Ölçeği ve Sınıf Yönetimi Değerlendirme Ölçeği olmak üzere iki bölümden oluşmuştur. Geçerlik ve güvenirlik çalışması için ölçekler analiz edilmiş ve Cronbach Alfa değerleri bulunmuştur. İstatistiksel analizlerde “t-testi” ve “Mann-Whitney U-testi” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, öğrencilerin Fen ve Teknoloji derslerine karşı olumlu bir tutum sergilediklerini, öğrencilerin çalışmanın tüm değişkenlerine göre öğretmenlerinin sınıf içi davranışlarını olumlu değerlendirdiklerini göstermektedir.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, E. (2006). Sınıf yönetimi (Ed. Z. Kaya). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Altınparmak, Ç. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin istenmeyen davranışlarına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa. Aydın, A. (1998). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başar, H. (1996). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Burç, E. D. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlilikleri – Hatay ili örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı (Dördüncü Basım). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cothran, D.J., Kulinna, P. H. & Garrahy, D. A. (2003). This kind of giving a secret away...: students’ perspectives on effective class management. Teaching and Teacher Education, 19(4), 435-444.
  • Çakmak, M., Kayabaşı, Y. ve Ercan, L. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 53-64.
  • Delamont, S. (1983). Interaction in the classroom. London: Methuen.
  • Duman, T., Gelişli, Y. ve Çetin Ş. (2004). Orta öğretim öğrencilerinin öğretmenlerin sınıfta disiplin sağlama yaklaşımlarına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 281-292.
  • Fidan, N. ve Erden M. (1998). Eğitime giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Atlan, A. ve Şahpaz, Ö. (1994, Eylül). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen bilgisi başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Güneş, T., ve Demir, S. (2007). İlköğretim müfredatındaki hayat bilgisi derslerinin, öğrencileri fen öğrenmeye hazırlamadaki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 169-180.
  • Gürsel, M. (2004). Olumlu öğrenmeye uygun bir ortam oluşturma, sınıf yönetimi (Ed. M. Gürsel, H. Sarı ve B. Dilma). Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Güven, S. ve Akdağ, M. (2002). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin sınıf yönetimi etkinliklerine ilişkin öğrenci algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 29, 69-80.
  • Ilgar, L. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • İra, N. (2004). Etkili sınıf yönetimi ve aktif öğrenme. Çağdaş Eğitim Dergisi, 310, 34-39.
  • Kaya, G. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin yönetici, öğretmen ve öğrencilerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kiraz, A. (2007). İşbirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının diğer yöntemlerle etkin kullanımı üzerine örnek bir model. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Konti, F. (2007). İlkokullarda öğretmenlerin sınıf yönetimi uygulamalarına yönelik öğrenci ve öğretmen algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa.
  • Oral, B. (2000). Öğretmen adaylarının ortaöğretimde çalışan öğretmenlerin öğretim davranışlarına ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 25(115), 28-34.
  • Öztürk, B. (2002). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi, sınıf yönetimi (Ed. E. Karip). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özyürek, M. (1996). Sınıfta davranış yönetimi. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Ratzburg, S. A. (2010). Classroom management and students' perceptions of classroom climate. ProQuest Dissertations and Theses. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/818718723?accountid=14585
  • Sağlam, M., Adıgüzel, A. ve Güngör, Ö. (2008, Haziran). İlköğretim okullarında sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ve öğretmenlerin bu davranışlarla baş etme yaklaşımları. International Conference on Educational Sciences, Famagusta, North Cyprus.
  • Sarı, H. (2002). Özel eğitime muhtaç öğrencilerin eğilimleriyle ilgili çağdaş öneriler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Sarıtaş, M. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama, sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar (Ed. L. Küçükahmet). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Savran, A. ve Çakıroğlu, J. (2004). Preservice science teachers’ orientations to classroom management. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 124-130.
  • Şentürk. H. (2006). Öğretmen adayı öğrencilerin uygulama yaptıkları liselerdeki rehber öğretmenlerin kullandıkları sınıf yönetimi modellerine ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 48, 585-603.
  • Temizyürek, K. (2003). Fen öğretimi ve uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Terzi, R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, Yaz-Güz 2002, 162-169.
  • Turan, S. (2006). Sınıf yönetiminin temelleri, teori ve uygulamada sınıf yönetimi (Ed. M. Şişman ve S. Turan). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetimi davranışları. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üre, Ö. (2003). Sınıf yönetimi. Ankara: Mikro Yayınları.
  • Varış, F., Gürkan, T., Gözütok, D., Gürbüztürk, O. ve Babadoğan, C. (1991). Eğitim bilimine giriş (Ed. F. Varış). Ankara: AÜ Basımevi.
  • Yalaki, Y. (2010). Value systems: A better way to understand science teachers’ beliefs and practices?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 359-370
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aşkin Kiraz Bu kişi benim

Kemal Omağ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 44 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Kiraz, A., & Omağ, K. (2013). FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENLERİNİN UYGULADIĞI SINIF YÖNETİMİ TEKNİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİ ALGILARI. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 198-211.