BibTex RIS Kaynak Göster

Biology Students' and Teachers’ Religious Beliefs and Attitudes Towards Theory of Evolution

Yıl 2010, Cilt: 38 Sayı: 38, 189 - 200, 01.06.2010

Öz

Evrim dini inanışlarda tartışmalı bir konu olduğundan okullarda iyi bir şekilde ifade edilmez. Bu çalışmada,Türkiye’deki biyoloji öğretmenlerin ve öğrencilerin dini inanışlarıyla evrim teorisini hangi boyutta bağdaştırdıkları keşfedilir.250 lise öğrencisi ve 38 lise biyoloji öğretmeninden (1) biyolojik evrimi kabul etme-reddetme ile bunların sebeplerini, (2)evrim-yaradılış teorileri ve biyoloji müfredatında onların etkileri hakkında tutumlarını, (3) öğretmenlerin geçmiş eğitimyaşantılarını içeren bir anketi tamamlamaları istenilmiştir. Bu araştırma betimsel olup ileride yapılacak olan çalışmalara yolgöstermektedir. Sonuçlar araştırmaya katılanların çoğunun evrimi reddettiklerini ve evrimin reddedilmesinin sebebinin iseonların dini inanışları, evrime karşı öğretmenlerin tutumları ve okullarda evrimin öğretimi ile güçlü bir şekilde ilişkiliolduğunu göstermiştir. Öğretmen ve öğrenciler ya bilimsel kitaplarda tanımlanılan evrim teorisine yada dini organizasyonlartarafından savunulan yaradılışçılık görüşüne inanmaları gerektiğine inanmışlardır. Onlar birini kabul ettiklerinde diğerinireddetmek zorunda olduklarını düşünürler

Kaynakça

  • Bergman, J. (1999). Teaching creation and evolution in schools. Technical Journal, 13(2), 118–123
  • Blackwell, W.H., Powell, M.J. & Dukes, G.H. (2003). The problem of student acceptance of evolution. Journal of Biological Education. 37 (2), 58-67.
  • Bland, A.(1984). Biology Topics in Introduction Science Courses in Accredited Bible Colleges. Ed.D. Thesis, East Texas State University.
  • Blank, L. & Andersen, H.(1997).Teaching evolution: coming to a classroom near you? National Center for Science Education Reports, 17(3), 10–13.
  • Branch, G. & Scott E. (2008). Overcoming Obstacles to Evolution Education: In the Beginning. Evo Edu Outreach. 1:53–55 Bybee R.W. (2001).Teaching about evolution: Old controversy, New Challenges. Bioscience,51(4), 309-312.
  • Cooper, R. A. (2001).The Goal of Evolution Instruction: Belief or Literacy? Reports of the National Center for Science Education, 21(1-2), 14-18.
  • Dagher, Z. R. & BouJaoude, S. (1997). Scientific Views and Religious Beliefs of College Students: The Case of Biological Evolution. Journal of Research in Science Teaching. 34,429–445.
  • Demastes, S.S., Good, R.G. & Peebles, P. (1995). Students’ Conceptual Ecologies and the Process of Conceptual Change in Evolution. Science Education. 79 (6), 637-666.
  • Downie, J.R. & Barron, N.J. (2000).Evolution and religion: Attitudes of Scottish First Year Biology and Medical Students to the Teaching of Evolutionary Biology. Journal of Biological Education, 34(3): 139-146.
  • Downie, J.R. (2004). Evolution in Health and Disease: The Role of Evolutionary Biology in the Medical Curriculum. Bee-j, vol(4). http://www.bioscience.heacademy.ac.uk/journal/vol4/beej-4-3.pdf
  • Findley, A.M., Lindsey, S.J. & Watts S. (2001). The impact of religious belief on learning in the science classroom. ED 460 017.
  • Jackson, D. F., Doster, E. C., Meadows, L., & Wood, T. (1995). Hearts and minds in the Science Classroom: The Education of a Confirmed Evolutionist. Journal of Research in Science Teaching, 32(6) 585-611.
  • Lawson, A., & Weser, J. (1990). The Rejection of Nonscientific Beliefs about Life: Effects of Instruction and Reasoning Skills. Journal of Research in Science Teaching, 27, 589-606.
  • Miller, J.D., Scott, E.C., & Okamoto, S. (2006). Public acceptance of evolution. Science magazine. Aug 11, 2006: 765-766. http:// sciencemag.org/cgi/content/full/313/5788/765.
  • Moore, R. (2002). Teaching Evolution: Do State Standards Matter? BioScience, 52, 4, 378-381.
  • Moore, R. (2000). The revival of creationism in the United States. Journal of Biological Education. 35, 17-21.
  • NAP (1998). Teaching About Evolution and the Nature of Science. National Academy Press. Washington, DC. Retrieved 17.02.2007 from http://www.nap.edu/html/evolution98/evol5.html
  • Rutledge, M.L., & Mitchell, M.A. (2002). High school biology teachers’ knowledge structure, acceptance and teaching of evolution. The American Biology Teacher. 64,1,21-28.
  • Scharmann, L.C. (1990). Enhancing an understanding of the premises of evolutionary theory: The influence of a diversified
  • instrutional strategy. School Science and Mathematics, 90, no. 2, pp. 91–100.
  • Scharmann, L.C. (1993). Teaching evolution: Designing successful instruction. The American Biology Teacher, 55, no. 8, pp. 481–486.
  • Sinclair, A., & Baldwin, B. (1996). The relationship between college zoology students’religious beliefs and their ability to objectively view the scientific evidence supporting evolutionary theory. (ERIC Document Reproduction Service No: ED 394 470).
  • Somel R.N., Somel M., Tan M.G., & Kence A. (2006). Türkiye'de evrim kuramı eğitimine kısa bakış [A brief view of teaching of the theory of evolution in Turkey. Cumhuriyet Bilim Teknik. Sep 22.
  • Staub, N.L.(2002). Teaching Evolutionary Mechanisms: Genetic Drift And M&M's® Bioscience, 52, 4, 373-377.
  • Tao, P.K. (2002). A Study of Students’ Focal Awareness when Studying Science Stories Designed for Fostering Understanding of the Nature of Science. Research in Science Education 32: 97–120.
  • Woods, C.S. & Scharmann, L.C. (2001). High School Students' Perceptions of Evolutionary Theory. Electronic journal of science education. 6 (2). ISSN 1087-3430. GENİŞLETİLMİŞ ÖZET
  • Araştırma Türkiye’de 2005-2006 eğitim öğretim yılında evrim konusunu almış, 11. sınıf 250 lise öğrencisi ve 38 lise biyoloji öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. Bu çalışmada, öğrenci ve öğretmenlerden (1)biyolojik evrimi kabul etme-reddetme ile bunların sebepleri ve diğer bilimsel fikirlerle evrim teorisinin karşılaştırılmasını, (2) evrim-yaradılış teorileri ve biyoloji müfredatında onların rolü hakkında tutumlarını, (3) öğretmenlerin geçmiş yaşantılarını hitap alan bir anketi cevaplamaları istenilmiştir.
  • Müfredatta yer alan evrim ve yaradılış görüşü için tutumlara bakıldığında ise çoğunluk olarak her iki grupta yaradılış görüşünün evrim teorisi ile birlikte sunulması gerektiğinden yanadırlar. Ancak öğrencilerin çoğunda Allah’a inanıp evrimi kabul etmenin beraber olamayacağı konusunda bir ikilem ortaya çıkmıştır. Yine hem öğrenci hem de öğretmenlerin çoğunluğu evrim teorisinin canlının ilk nasıl oluştuğunu ve insanın evrimini açıklamada yetersiz olduğunda hem fikirdirler.
  • Öğretmenlerin hizmet süreleri ve üniversite eğitimlerinde evrim dersi alıp almamaları ile evrimi reddetmeleri arasınra pozitif bir korelasyon bulunmuştur. Evrim dersi almamış ve genç öğretmenlerin daha çok evrimi reddettikleri gözükmüştür.
Yıl 2010, Cilt: 38 Sayı: 38, 189 - 200, 01.06.2010

Öz

Kaynakça

  • Bergman, J. (1999). Teaching creation and evolution in schools. Technical Journal, 13(2), 118–123
  • Blackwell, W.H., Powell, M.J. & Dukes, G.H. (2003). The problem of student acceptance of evolution. Journal of Biological Education. 37 (2), 58-67.
  • Bland, A.(1984). Biology Topics in Introduction Science Courses in Accredited Bible Colleges. Ed.D. Thesis, East Texas State University.
  • Blank, L. & Andersen, H.(1997).Teaching evolution: coming to a classroom near you? National Center for Science Education Reports, 17(3), 10–13.
  • Branch, G. & Scott E. (2008). Overcoming Obstacles to Evolution Education: In the Beginning. Evo Edu Outreach. 1:53–55 Bybee R.W. (2001).Teaching about evolution: Old controversy, New Challenges. Bioscience,51(4), 309-312.
  • Cooper, R. A. (2001).The Goal of Evolution Instruction: Belief or Literacy? Reports of the National Center for Science Education, 21(1-2), 14-18.
  • Dagher, Z. R. & BouJaoude, S. (1997). Scientific Views and Religious Beliefs of College Students: The Case of Biological Evolution. Journal of Research in Science Teaching. 34,429–445.
  • Demastes, S.S., Good, R.G. & Peebles, P. (1995). Students’ Conceptual Ecologies and the Process of Conceptual Change in Evolution. Science Education. 79 (6), 637-666.
  • Downie, J.R. & Barron, N.J. (2000).Evolution and religion: Attitudes of Scottish First Year Biology and Medical Students to the Teaching of Evolutionary Biology. Journal of Biological Education, 34(3): 139-146.
  • Downie, J.R. (2004). Evolution in Health and Disease: The Role of Evolutionary Biology in the Medical Curriculum. Bee-j, vol(4). http://www.bioscience.heacademy.ac.uk/journal/vol4/beej-4-3.pdf
  • Findley, A.M., Lindsey, S.J. & Watts S. (2001). The impact of religious belief on learning in the science classroom. ED 460 017.
  • Jackson, D. F., Doster, E. C., Meadows, L., & Wood, T. (1995). Hearts and minds in the Science Classroom: The Education of a Confirmed Evolutionist. Journal of Research in Science Teaching, 32(6) 585-611.
  • Lawson, A., & Weser, J. (1990). The Rejection of Nonscientific Beliefs about Life: Effects of Instruction and Reasoning Skills. Journal of Research in Science Teaching, 27, 589-606.
  • Miller, J.D., Scott, E.C., & Okamoto, S. (2006). Public acceptance of evolution. Science magazine. Aug 11, 2006: 765-766. http:// sciencemag.org/cgi/content/full/313/5788/765.
  • Moore, R. (2002). Teaching Evolution: Do State Standards Matter? BioScience, 52, 4, 378-381.
  • Moore, R. (2000). The revival of creationism in the United States. Journal of Biological Education. 35, 17-21.
  • NAP (1998). Teaching About Evolution and the Nature of Science. National Academy Press. Washington, DC. Retrieved 17.02.2007 from http://www.nap.edu/html/evolution98/evol5.html
  • Rutledge, M.L., & Mitchell, M.A. (2002). High school biology teachers’ knowledge structure, acceptance and teaching of evolution. The American Biology Teacher. 64,1,21-28.
  • Scharmann, L.C. (1990). Enhancing an understanding of the premises of evolutionary theory: The influence of a diversified
  • instrutional strategy. School Science and Mathematics, 90, no. 2, pp. 91–100.
  • Scharmann, L.C. (1993). Teaching evolution: Designing successful instruction. The American Biology Teacher, 55, no. 8, pp. 481–486.
  • Sinclair, A., & Baldwin, B. (1996). The relationship between college zoology students’religious beliefs and their ability to objectively view the scientific evidence supporting evolutionary theory. (ERIC Document Reproduction Service No: ED 394 470).
  • Somel R.N., Somel M., Tan M.G., & Kence A. (2006). Türkiye'de evrim kuramı eğitimine kısa bakış [A brief view of teaching of the theory of evolution in Turkey. Cumhuriyet Bilim Teknik. Sep 22.
  • Staub, N.L.(2002). Teaching Evolutionary Mechanisms: Genetic Drift And M&M's® Bioscience, 52, 4, 373-377.
  • Tao, P.K. (2002). A Study of Students’ Focal Awareness when Studying Science Stories Designed for Fostering Understanding of the Nature of Science. Research in Science Education 32: 97–120.
  • Woods, C.S. & Scharmann, L.C. (2001). High School Students' Perceptions of Evolutionary Theory. Electronic journal of science education. 6 (2). ISSN 1087-3430. GENİŞLETİLMİŞ ÖZET
  • Araştırma Türkiye’de 2005-2006 eğitim öğretim yılında evrim konusunu almış, 11. sınıf 250 lise öğrencisi ve 38 lise biyoloji öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. Bu çalışmada, öğrenci ve öğretmenlerden (1)biyolojik evrimi kabul etme-reddetme ile bunların sebepleri ve diğer bilimsel fikirlerle evrim teorisinin karşılaştırılmasını, (2) evrim-yaradılış teorileri ve biyoloji müfredatında onların rolü hakkında tutumlarını, (3) öğretmenlerin geçmiş yaşantılarını hitap alan bir anketi cevaplamaları istenilmiştir.
  • Müfredatta yer alan evrim ve yaradılış görüşü için tutumlara bakıldığında ise çoğunluk olarak her iki grupta yaradılış görüşünün evrim teorisi ile birlikte sunulması gerektiğinden yanadırlar. Ancak öğrencilerin çoğunda Allah’a inanıp evrimi kabul etmenin beraber olamayacağı konusunda bir ikilem ortaya çıkmıştır. Yine hem öğrenci hem de öğretmenlerin çoğunluğu evrim teorisinin canlının ilk nasıl oluştuğunu ve insanın evrimini açıklamada yetersiz olduğunda hem fikirdirler.
  • Öğretmenlerin hizmet süreleri ve üniversite eğitimlerinde evrim dersi alıp almamaları ile evrimi reddetmeleri arasınra pozitif bir korelasyon bulunmuştur. Evrim dersi almamış ve genç öğretmenlerin daha çok evrimi reddettikleri gözükmüştür.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Özay Köse Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 38 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Köse, E. Ö. (2010). Biology Students’ and Teachers’ Religious Beliefs and Attitudes Towards Theory of Evolution. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 189-200.